יין

בציר טוב: ייצוג הנשים בתעשיית היין הולך וגדל

נטלי שפריר וסומלייה שירה צידון, כל אחת בתחומה, פועלות לקידום תרבות היין בישראל

שירה צידון (מימין) ונטלי שפריר. צילום: דיויד לופטוס ודור קדמי
שירה צידון (מימין) ונטלי שפריר. צילום: דיויד לופטוס ודור קדמי
1 במרץ 2020

הייצוג הנשי בתעשיית היין גדל באטיות אך בהתמדה וכובש פסגה אחר פסגה. הסומלייה שירה צידון (29) זכתה בינואר האחרון להכרה על פעילותה בתחום היין ברשימת "שלושים Under שלושים" שנת 2020 של מגזין פורבס, הממפה כישרונות צעירים שיעצבו את העתיד. כמי שאמונה על תחום היין במלון נורמן היא אחראית על מרתף יין ובו כ־3,000 בקבוקים, עוסקת בקניינות ואוצרות ומרכיבה את תפריטי היין של מסעדות דיינינגס ואלנה.

“בארץ יש מעט סומליירים. המקצוע סובל מתחלופה וכמעט אינו קיים. לפני כשבע שנים היה תור זהב ותחושה שמסעדות רבות מחזיקות סומלייה, אך עם התגברות הקושי בענף המסעדנות הן ויתרו על הפונקציה למרות הערך המוסף”.

 

שומרת על איזון בין יינות מוכרים ופחות מוכרים סומלייה שירה צידון. צילום: דיוויד לופטוס
שומרת על איזון בין יינות מוכרים ופחות מוכרים סומלייה שירה צידון. צילום: דיוויד לופטוס

שירה צידון: “בעידן שבו אנשים מחפשים את האתגר הבא אני מעדיפה בנייה מתמשכת. אני רוצה לחשוף תיירים למי שבעיניי הם השגרירים הטובים ביותר של תעשיית היין המקומית ולתמוך ביצרנים קטנים וטרואריסטים”

שירה למדה ייננות בארץ ובחו”ל ועבדה במסעדת מול ים. בתפקידה הנוכחי היא שומרת על איזון בין יינות מוכרים ומוכרים פחות, שואפת לקדם את תעשיית היין הישראלית ותומכת ביקבים קטנים. “אני מרגישה שיש לי השפעה רבה דרך המקום שבו אני נמצאת, וזה מרגש בעיניי”, היא אומרת. “בעידן שלנו אנשים תמיד מחפשים את האתגר הבא אך אני מעדיפה בנייה מתמשכת. אני רוצה להיות זו שבעוד 10 ו־20 שנה יגישו את היינות שהיום אני עובדת קשה כדי לשים בצד. אני רוצה לחשוף תיירים למי שבעיניי הם השגרירים הטובים ביותר של תעשיית היין המקומית ולתמוך ביצרנים קטנים וטרואריסטים”.

כותבת ומרצה נטלי שפריר. צילום: דור קדמי
כותבת ומרצה נטלי שפריר. צילום: דור קדמי

נטלי שפריר: “אוכל ויין אינם רק מוצרי צריכה. אי אפשר לנתק אותם מהמקור ומהתהליך. הבאתי מוצרים שאני מקווה שיעוררו שיח ויתנו השראה לאנשים שרוצים לייצר משהו שונה"

בעוד ששירה חושפת את תעשיית היין המקומית מתמקדת נטלי שפריר (30) ביבוא יינות טבעיים – בשלב זה בעיקר מגיאורגיה ומאיטליה. התחום נמצא עדיין בחיתוליו אך ההתעניינות בו גוברת במקביל לעלייה בהתעניינות במקורות האוכל והשתייה שעולים על שולחננו. נטלי נחשפה ליינות טבעיים באיטליה, כסטודנטית למדעי הגסטרונומיה. זה כמה שנים שהיא כותבת ומרצה עליהם ומגישה אותם בארוחות פרטיות בשיתוף עם שף אדם סולד.

רצון וצורך לחלוק יינות טבעיים של יינות עסיס. צילום: מיכל לופט
רצון וצורך לחלוק יינות טבעיים של יינות עסיס. צילום: מיכל לופט

כדי לחשוף את היינות הטבעיים עוד יותר החלה שפריר לייבא אותם מחו”ל בצורה מסודרת תחת המותג עסיס וכעת הם נמכרים למסעדות וללקוחות פרטיים. “התחלתי להביא יינות טבעיים מתוך הצורך שלי לחלוק אותם. אלה יינות שמייצרים חקלאים מגדלי גפנים שהם גם ייננים, והם מוצר דינמי, חי ומעניין". להשלמת הידע מייבאת שפריר חומרי קריאה העוסקים ביין טבעי ומפיצה ניוזלטר ובו מידע על אירועי טעימה, חדשות והמלצות יין ואוכל מקולגות בעולם. “אוכל ויין אינם רק מוצרי צריכה. אי אפשר לנתק אותם מהמקור ומהתהליך. הבאתי מוצרים שאני מקווה שיעוררו שיח וייתנו השראה לאנשים שרוצים לייצר משהו שונה, אך חסרים את הרקע וההקשרים”.