עכשיו העונה: תירס

חוץ מקלח לוהט בחוף הים, התירס יכול למלא שלל תפקידים. הוא לא יקר, קל ומהיר לבישול וילדים מטורפים אחריו

16 ביולי 2017

רובכם בוודאי זוכרים את הימים של טרום הגלידות המשוכללות ומסעדות החוף המסוגננות, כשהתירס (חם וטרי, עם קצת חול ומלח, ישר מתוך הדוד הרותח) היה חטיף הים האולטימטיבי. את חגיגות הקיץ השלימו ארטיק שוקו בננה ופלח אבטיח שהבאנו מהבית.

8 כללי הזהב לתירס טוב באמת: 

  1. עדיף לקנות תירס עם הגלומות (העלים העוטפים את הקלח), השומרות על טריותו.
  2. כדי לבדוק את הטריות, נועצים ציפורן באחד הגרגרים. תירס טרי יתיז עסיס. ואפשר גם לטעום גרגיר או שניים. תירס טרי טעים גם ללא בישול. גם קצה גבעול ירוק ועסיסי מעיד על טריות הקלח.
  3. מומלץ לא לבשל תירס זמן רב מידי ואין להוסיף מלח למים! – התירס יהפוך בבישול לקשה וסיבי. תירס טרי ניתן להכניס למים רותחים ל-5-10 דקות בלבד.
  4. אפשר לבשל תירס במיקרוגל 2-3 דקות לכל קלח.
  5. כדאי להוסיף למי הבישול וגם בבישול במיקרוגל את הגלומות לטעם טוב יותר.
  6. אפשר להוסיף כף סוכר למים – הוא מדגיש את המתיקות של התירס.
  7. מתבלים מיד במלח ואם רוצים מברישים בחמאה, אפשר מתובלת, או ברוטב צ'ילי מתוק.
  8. כדי לאכול בנתח קלח חם, נועצים קיסם משני צדדיו לאחיזה נוחה.

אבל התירס הוא הרבה יותר מאייקון של הקיץ הישראלי. זהו הגידול השלישי בחשיבותו בעולם (אחרי אורז וחיטה) והוא מהווה מקור חיוני למזון, גם לבהמות. רבים חושבים על התירס כירק, אך הוא למעשה דגן המכיל כמויות רבות של עמילנים שהינם פחמימות מורכבות ומכאן שאכילתו (כקלח או כגרגרים) יוצרת תחושת שובע טובה.יותר מ – 3000 מוצרים מיוצרים מתירס. המוכרים ביותר הם קורנפלקס, קמח תירס (ממנו מכינים גם פולנטה או ממליגה), סירופ תירס, שמן תירס, עמילן תירס ומאכלים כמו לחם תירס, פופקורן, נאצ'וס, טורטיות ועוד מאות חטיפים על בסיס תירס. התירס מקורו באמריקה, והוא בוית כבר לפני יותר מ10,000 שנה על ידי האינדיאנים. כיום ארה"ב היא גדולת מגדלי התירס בעולם (40% מכלל היבול העולמי), אבל תירס גם גדל בכמויות גדולות בדרום מזרח ברזיל, בארגנטינה ועוד.

גם היום תזונת המקומיים בארצות אמריקה הלטינית מבוססת בחלקה הגדול על הדגן הצהוב. שני זני תירס נפוצים בעולם – התירס הצהוב (המוכר לנו ביותר) והלבן, שנפוץ כמאכל בהמות ויש גם תירסים צבעוניים – סגולים, חומים ועוד.

תמיד כדאי לצרוך ירקות טריים בסמוך לקטיף, אבל במקרה של התירס זה קריטי: ככל שמתרחקים ממועד הקטיף, מתחיל בתירס תהליך של איבוד כמות הסוכר הגדולה, שהופכת לעמילן, ואנחנו נותרים עם תירס לא מתוק ובעל מרקם סיבי.