אפייה טבעונית ובריאה – כל מה שצריך לתוצאה מוצלחת

פוקצ'ת כוסמין ותאנים של רינת צדוק. צילום: חיים יוסף
פוקצ'ת כוסמין ותאנים של רינת צדוק. צילום: חיים יוסף

כשמוסיפים למשוואת האפייה הטבעונית גם בריאות העניינים מסתבכים. זוהר לוסטיגר בשן מספקת את כל הטיפים להצלחה

23 בדצמבר 2018

אפייה טבעונית ובריאה היא אתגר לא פשוט. העדר חומרים קושרים ומעשירים כמו חמאה, שמנת וביצים מניב מאפים שונים מעט בטעם ודחוסים יותר במרקם. מכיוון שאין גם קמח לבן או סוכר לבן, המאפים מתקבלים שחומים יותר. כל זה לא אומר שאי אפשר לאפות עוגות טבעוניות נפלאות — רק צריך להיעזר בסט כלים קצת אחר ולחשוב מחוץ לקופסה.

נוזלים חלב שקדים, חלב אורז, חלב סויה או כל חלב צמחי ייתן את הנוזלים והרכות, ששמנת וחלב נותנים למאפים. קחו בחשבון שמכולם לנוזל קוקוס יש את הטעם הדומיננטי ביותר (וזה כבר עניין של טעם).

להקצפה רצוי להשתמש בקרם קוקוס. נכון, יש בו אחוזי שומן גבוהים, אבל לפעמים פשוט צריך קצפת. מקררים את הקרם לפחות שעתיים, פותחים בזהירות ומפרידים את שכבת השומן מהנוזלים ששקעו. את השומן מקציפים לקצפת יציבה ותפוחה.

שמן קוקוס. צילום: shutterstock
שמן קוקוס. צילום: shutterstock

שמן קוקוס יכול להחליף חמאה, אבל מכיוון שחמאה מכילה גם מים, נהוג להשתמש בשמן קוקוס בכמות של 3/4 מכמות החמאה. בוחרים בשמן קוקוס צלול, מוצק ובעל ריח עדין.

רסק תפוחים משמש כחומר מקשר וכמייצב בדומה לביצים. הוא גם מעניק אווריריות למאפה. יש בו יותר לחות ומתיקות מאשר בביצים, ולכן כאשר משתמשים ברסק תפוחים במקום בביצים נהוג להפחית מכמות הנוזלים במתכון. במקום רסק תפוחים אפשר להשתמש בבננה מרוסקת (אם כי טעמה דומיננטי יותר ולכן לא תתאים לכל מתכון) ואפילו באבוקדו מרוסק.

שילוב של חומץ תפוחים וסודה לשתייה יוצר תגובה כימית, שמעניקה אווריריות לעוגות בחושות. שימו לב: יש להכניס את העוגה לתנור מייד לאחר ערבוב החומרים.

קמח כוסמין נוח יותר לשימוש מקמח מלא והוא גם קל יותר לעיכול.