רוגלעך – הסיפור האמיתי

תשכחו מהרוגלעך הסתמיים. כאן מדובר בדבר האמיתי: בצק פריך ונימוח, עמוס במגוון מילויים עשירים ומעוצב לצורת סהרון

6 בנובמבר 2017

אם אתם תופסים רוגלעך כמאפה היבשושי בפינת המאפיות בסופר – תחשבו שוב. דמיינו בצק שמרים כרוך אוורירי ופריך בה בעת, מלית עסיסית ומושקעת (שוקולד, חלווה, פירות יבשים וכל מלית יצירתית אחרת שעולה על דעתכם), זיגוג סוכר מבריק ולוק שזוף שפשוט אי אפשר לעמוד בפניו.

בצק את הרוגלעך הביתי מכינים בדרך-כלל מוריאציות שונות של בצק שמרים או לחלופין מבצק בריוש, אבל את המאפים המושקעים והמגרים באמת, אלה שנמכרים בקונדיטוריות האיכותיות, מכינים מבצק שמרים כרוך. רוב הסיכויים שלא מתחשק לכם להתחיל להתעסק עם קיפולים וקירורים, אז תנו לנו לגלות לכם סוד קטן – גם בצק מוכן יעשה עבורכם את העבודה יופי.

קירור בצק של רוגעלך הוא בצק דביק ויש לקרר אותו היטב טרם הרידוד (לפחות שעתיים). שימוש בבצק מוכן חוסך את זמן ההכנה, הקירור והרידוד, ואפילו עוזר לכם לשמור על השיש נקי.

עיצוב פטנט במקום לחתוך את הבצק למשולשים, אפשר למרוח את מלבן הבצק המוכן בשלמותו במלית, לגלגל לרולדה, לפרוס לפרוסות בעובי 2 ס"מ ולהניח על תבנית מרופדת בנייר אפייה על כשצידן החתוך כלפי מעלה. במידה והבצק מתרכך בזמן העבודה, אפשר להעביר אותו למקפיא לחצי שעה להתייצבות.

מליות מורחים את הבצק בריבה או בממרח אחר (למשל שוקולד) ומסדרים מעל תערובת של סוכר, קינמון ותוספות (אגוזים, שקדים, צימוקים או פירות יבשים – רעיונות יצירתיים נוספים למליות בהמשך). אפשר גם לוותר על הממרח ולפזר את התוספות ישירות על הבצק (במקרה כזה כדאי לרדד מעט את הבצק לאחר פיזור התוספות, על-מנת להדק את התוספות פנימה). אפשרות נוספת (אבל מאוד ביתית) היא להבריש את הבצק קלות בחמאה ולפזר עליו תערובת של סוכר, קקאו וקינמון. מליות על בסיס תערובת של סוכר קצת "בורחות" מהבצק בזמן הגלגול והעיצוב, וזה בסדר.

רוגלעך המתכון המלא
עוגת רוגלעך 

עוגת רוגלעך בראוניז. צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר
עוגת רוגלעך בראוניז. צילום: דן פרץ | סגנון: עמית פרבר

עוד רעיונות למליות:

שוקו-חלווה: מורחים את הבצק בממרח שוקולד ומסדרים חלווה מפוררת מעל.

קקאו: מברישים את הבצק בחמאה מומסת (לא חמה) ומפזרים מעל תערובת של כוס סוכר עם 1/4 כוס קקאו וכפית קינמון, מעצבים לרוגלעך ומזגגים בביצה טרופה עם כף מים(במקום בחלב) ומשמיטים את קישוט הסוכר,

קוקוס, צימוקים ואגוזי לוז – מערבבים 1/2 כוס אגוזי לוז קלויים וקצוצים דק עם 1/2כוס קוקוס, 3/4 כוס סוכר, 1/2 כוס צימוקים, כפית קינמון וקליפה מגוררת מתפוז אחד. מורחים את הבצק בריבת תפוז ומפזרים את תערובת האגוזים מעל. מעצבים ואופים באותו האופן.

ריבת משמש, שקדים וחמוציות – מערבבים כוס שקדים קלויים וקצוצים דק עם 3/4 כוס סוכר, 1/2 כוס חמוציות מיובשות וכפית קינמון. מורחים את הבצק בריבת משמש, מפזרים את תערובת השקדים מעל, מעצבים ואופים באותו האופן.

זיגוג לרוגלעך במראה ביתי מברישים בחלב, המעניק זיגוג בגוון מט. לרוגלעך שחומים ומבריקים מזגגים בביצה טרופה עם מעט מים.

קישוט לפני האפיה מקשטים בתערובת סוכר וקינמון . לחלופין, מפזרים על המאפים המוכנים אבקת סוכר לאחר הצינון.

אפייה אופים 20-25 דקות בחום בינוני (180 מעלות), עד שהמאפים מזהיבים וריח משגע מתפשט בכל הבית.

אחסון מצננים ומגישים. או מאחסנים בכלי אטום למשך שבוע ומחביאים משאר בני הבית.