מהפרמידות ועד החלל

מרשמלו. צילום: Judy van der velden, Flicker
מרשמלו. צילום: Judy van der velden, Flicker

5 עובדות שלא ידעתם על מרשמלו

12 ביולי 2016

אנחנו מתעלמים ממנו על מדפי הסופרמרקט ונוחרים בבוז כשמישהו מציע לנו טעימה, אבל בואו נודה בזה – אם נמצא את עצמנו מול שקית פתוחה בשעת לילה מאוחרת – זה ייגמר בכאב בטן, רגשות אשמה וקצת אבקה לבנה על החולצה.
הנה כמה עובדות על מרשמלו שאולי (ואולי לא) יגרמו לכם להסתכל עליו בהערכה מחודשת:

  1. מעדן לפרעונים
    אולי נראה לנו שהיחידים שיאכלו מרשמלו ורוד עם קרום יבש ומתפורר הם ילדים שקיבלו אותו בשקית הפתעה, אבל הממתק המושמץ החל את דרכו בארמונות הפרעונים המצריים. גרסת הבטא של המרשמלו הייתה ממתקים שנרקחו מסוכר ושורש צמח הנטופית (המכונה באנגלית Marsh Mellow), אותם זכו לאכול רק בני מלוכה. פשוטי העם נאלצו להסתפק בפירות.
  2. ענן נולד
    בתחילת המאה ה-19 נולד בצרפת ממתק חדש. חלוצי המרשמלו הצרפתים זיקקו את שורש הנטופית, הקציפו יחד עם סוכר ורקחו מרשמלו במרקם המוכר לנו היום, שהפך להצלחה מסחררת. הבעיה היחידה הייתה שייצור הממתק דרש עבודה רבה ומתישה מדי, לכן עמלו היצרנים הצרפתים על מציאת דרכים יעילות יותר להשגת אותו מרקם הענני ובסוף המאה הם רקחו ממתק זהה העשוי חלבון ביצה, עמילן תירס וג'לטין.
  3. המרשמלו מקבל אזרחות אמריקאית
    כמו כל דבר טוב, האמריקאים הפכו גם את המרשמלו למוצר מתועש וחסר נשמה. זה קרה ב-1940 כשאלכס דומק ממדינת אילנוי מצא שיטה לייצר את המרשמלו בתוך צינורות ארוכים, מה שמפיק ממתק גלילי שקל לחתוך לפיסות שוות, לארוז ולשווק.
    בחנויות ממתקים בצרפת ניתן למצוא עדיין את הגרסה המקורית שמכינים בעבודת יד ויש לה טעם ומרקם שונים לחלוטין מהממתק המתועש.
  4. תמצית צמח המרשמלו שימשה לטיפול בכאבי שיניים, בעיות עיכול, שיעולים, וגרון כואב
    בעבר הרחוק (מאוד), השתמשו בתמצית צמח המרשמלו כטיפול למגוון תחלואים, החל מכאבי שיניים ועד לבעיות עיכול, בדרך כלל בצורת חליטה מרוכזת שלו. גם המרשמלו המודרני יכול באופן תאורטי להקל על גרון כואב הודות ליכולת הג'לטין להרגיע רקמות מודלקות ורגישות. לכל הפחות, הבליעה שלו לא תכאיב.
  5. חובה לכל אסטרונאוט
    שינויי לחץ האוויר הקיצוניים בעת המראת חללית עלולים להזיק לרקמות העדינות בגוף. אסטרונאוטים מצאו שיטה לשמור על רקמות האף – הם תוחבים לנחיריים מרשמלו שמתרחב שסופג את הלחץ ומגן על הרקמות.