מקודם

זה לא הגיל, זה התפריט

צילום: freepik
צילום: freepik
25 במאי 2022

עם הזדקנות הגוף התיאבון פוחת, ויש ירידה בכמות האנרגיה ובמרכיבי תזונה הדרושים לגוף. כמו כן, שינויים פיזיולוגים טבעיים המתרחשים בגוף המזדקן מביאים לצריכת מזון מופחתת כמו קיבולת קיבה קטנה יותר, וריקון קיבה איטי יותר. עם זאת, גם יכולת הספיגה של המעי נפגעת, מה שמוביל למצב של חוסר תזונתי. לכן, תזונה מאוזנת חשובה בגילאים אלו פי כמה. היא מסייעת לאנשים מבוגרים לשמור על רמות אנרגיה גבוהות ואף להפחית את הסיכוי שלהם ללקות במחלות כרוניות שונות. בנוסף, תזונה נכונה עשויה להגביר חיוניות בפעילויות היום השונות ומכאן לסייע בשמירה על תפקודו העצמאי של האדם.  

אספנו בשבילכם שלוש דרכים שבהן תזונה מאוזנת יכולה לחזק ולתמוך בגוף גם בזקנה, כדי שמי שחי בתוכו יוכל ליהנות מכמות האנרגיה של אדם צעיר בהרבה.

שתייה מרובה

מים, ומי ברז בעיקר, מכילים בתוכם מינרלים חשובים לגוף כמו סידן, מגנזיום ופלואור. אך מעבר ליתרונות הבריאותיים המוכרים של שתיית מים מרובה, יש לזכור שהגיל המבוגר מביא איתו סכנת התייבשות מוגברת, שכן ככל שהגיל מתקדם מיותר כך פוחתת יכולתן של המערכות השונות לווסת את רמות החום בגוף. כמו כן, חלה ירידה בתחושת הצמא ולכן אנשים זקנים רבים שותים פחות מהכמות לה גופם זקוק. בנוסף, עם הגיל עולה הסיכון לחלות במחלות שונות אשר הטיפול בהן מצריך שימוש בתרופות, העלולות גם הן להשפיע על ויסות חום הגוף.

פירות חיים

כשמדובר על תזונה נכונה לגיל השלישי, פירות וירקות הם פתרון מצוין, שכן הם מכילים כמות גבוהה של מים לצד פחמימות (המורכבות מסוכרים), מים, סיבים, וחומרי תזונה חיוניים כמו ויטמינים ומינרלים. ירקות ופירות שיכולים לתמוך במיוחד באנשים בגיל השלישי הם אלו אשר כוללים בתוכם כמות גבוהה של ויטמין C כמו כרוב, גמבה, קיווי ותות שדה. למעט אלו אשר לא מאפשרים זאת, כדאי לצרוך את מרבית הפירות והירקות בשלמותם ובקליפתם.

לגוון, לגוון, לגוון

פירות וירקות לא מספיקים. בכל גיל, ובגילאים מבוגרים במיוחד, כדאי לגוון באכילת מזונות שונים מתוך קבוצות המזון השונות, כך שכל ארוחה וכל יום יכללו בתוכם מרכיבים מכמה קבוצות מזון: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. דגנים הם הקבוצה הראשונה ממנה יש לאכול באופן יחסי כמות רבה יותר, לדוגמה קוואקר, אשר גם עשיר בסיבים תזונתיים, לחם מקמח מלא או אורז מלא. מזונות עשירים בחלבונים יכולים להיות מן החי, כדוגמת בשר, עוף ודגים או מן הצומח- שילוב בין דגנים מלאים וקטניות. מזונות עשירים בשומן הם חיוניים גם כן אך כדאי לצרוך מהם במידה. זאת, כשכולסטרול מהחי ושומן טראנס כדאי לצמצם באופן משמעתי. מזונות מומלצים עשירים בשומן לדוגמה: אבוקדו, אגוזים שונים ושמן זית. 

מוסיפים בריאות: תוספי תזונה

אחד השינויים שחלים במערכת העיכול, לרוב החל מגיל 60, הוא ירידה דרסטית בספיגת חומרי הזנה מהמזון. לכן, פעמים רבות גם כאשר התפריט כולל כמויות מאוזנות של פחמימות, חלבונים ושומנים, הוויטמינים והמינרלים נופלים בין הכיסאות… הקיבה מפרישה כמויות פחותות של מיצי עיכול ונוטריינטים רבם כלל לא נספגים ומשתחררים מהגוף כלעומת שבאו.

 מכיוון שגוף האדם לא מסוגל לייצר חומרים אלו באופן עצמאי, בגיל השלישי אנשים נדרשים לצרוך אותם ממקור חיצוני. צריכה נמוכה של ויטמינים ומינרלים יכולה לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו צפיפות עצם נמוכה הנגרמת ממחסור בסידן או אנמיה כתוצאה מחוסר בברזל. 

תוספי תזונה לא פועלים רק ברמה הפיזית, אלא גם ברמה המנטלית. אחת הדוגמאות המצוינות לכך היא כורכום באחד המחקרים אשר נערכו בקרב קשישים נמצא כי צריכה קבועה של השורש הצהוב האטה בצורה משמעותית את ההידרדרות הקוגניטיבית שחוו. מלבד תוספי תזונה קבועים, קשישים רבים יכולים להסתייע בתוספי תזונה בפרקי זמן מסוימים לפי הצורך: כך למשל תוסף תזונה חמוציות יסייע במקרים של דלקות בדרכי השתן, אשר ידוע ששכיחותן גבוהה במיוחד אצל זקנים.