מקודם

הנזקים של תזונה לקויה

צילום: pexels
צילום: pexels
25 באוקטובר 2023

תזונה לקויה, בין אם בגלל צריכה לא מספקת של חומרים מזינים חיוניים ובין אם תזונה המבוססת בעיקר על מזונות לא בריאים, עלולה להיות בעלת השפעות מזיקות משמעותיות על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד.
ההשלכות של תזונה לקויה הן רחבות טווח ויכולות להשפיע על מערכות ותפקודים שונים של הגוף. הנה כמה מהנזקים של תזונה לקויה:

תת תזונה
תת תזונה מתרחשת כאשר הגוף אינו מקבל מספיק רכיבי תזונה חיוניים, כגון ויטמינים, מינרלים, חלבון וקלוריות. מצב זה יכול להוביל לבעיות בריאותיות שונות, כולל עצירת גדילה אצל ילדים וירידה לא בריאה במשקל אצל מבוגרים.

מערכת חיסונית חלשה
תזונה לקויה מחלישה את יכולתה של מערכת החיסון להגן על הגוף מפני זיהומים ומחלות שונות, מה שהופך אנשים לרגישים יותר למחלות.

עליה במשקל
תזונה לקויה היא גורם מוביל להשמנה, שכן צריכה מופרזת של מזונות עתירי קלוריות ודלים ברכיבים תזונתיים עלולה להוביל לעלייה במשקל. השמנת יתר, בתורה, מגבירה את הסיכון למצבים בריאותיים רבים, כולל מחלות לב, סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה, וסוגי סרטן מסוימים.

בעיות לב וכלי דם
דיאטות עשירות בשומנים רוויים, שומני טראנס וכולסטרול עלולות להעלות את לחץ הדם ולגרום להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כגון טרשת עורקים, התקפי לב ושבץ מוחי.

פגיעה בבריאות העצם
צריכה לא מספקת של סידן וויטמין D עלולה להחליש את העצמות, להגביר את הסיכון לשברים ולמחלות שונות כמו אוסטאופורוזיס.

בעיות בעיכול
תזונה לקויה עלולה להוביל לבעיות עיכול ותופעות כגון עצירות, שלשולים ותסמונת המעי הרגיז (IBS). הסיבה הנפוצה ביותר למצבים אלה היא מחסור בסיבים תזונתיים – ולכן, חשוב להקפיד על מאכלים העשירים בסיבים אלו.

השפעות על בריאות הנפש
תזונה משחקת תפקיד בהשפעה על בריאות הנפש ועל מצב הרוח, וכחלק מכך, תזונה לקויה עלולה להוות כגורם להפרעות במצב הרוח כמו דיכאון וחרדה. בנוסף, תזונה שכזאת יכול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון.

אנמיה
מחסור בברזל, חומצה פולית או ויטמין B12 עלול להוביל למצב של לחץ דם נמוך ולאנמיה, שגורמת לעייפות, חולשה וירידה ביכולת נשיאת החמצן של הדם.

בעיות בעור ובשיער
חוסרים תזונתיים יכולים להתבטא בצורה של עור יבש ובעל נטייה להתקלפות, ציפורניים חלשות, סדוקות ושבירות ואף לגרום למצב של נשירת שיער.

בעיות שיניים וחניכיים
דיאטות עשירות במזונות מתוקים וחומציים יכולים לתרום לעששת ולמחלות חניכיים – ובמקרים קיצוניים גם לאבדן השיניים.

בעיות בראייה
צריכה לא מספקת של חומרים מזינים חיוניים דרך התזונה או באמצעות תוספי תזונה, כמו ויטמין A  לדוגמא, עלולה להוביל לבעיות ראייה ובמקרים חמורים לעיוורון – ולכן, כדאי לשים דגש גם על הנושא הזה בעת תכנון תפריט התזונה.

בעיות גדילה והתפתחות
תזונה לקויה במהלך הילדות עלולה להוביל לעצירת גדילה ולעיכובים בהתפתחות – לכן, חשוב לשמור על תזונה מאוזנת גם אצל ילדים צעירים.

סיכון מוגבר לפתח מחלות כרוניות
תזונה חסרת רכיבים תזונתיים חיוניים ועתירה במזון מעובד קשורה לסיכון מוגבר למחלות כרוניות, כולל סוגים מסוימים של סרטן, סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית.

קיצור של תוחלת החיים
תזונה לקויה יכולה לקצר את תוחלת החיים ולהפחית את איכות החיים הכללית.

כאמור, תזונה לקויה חושפת אתכם למגוון רחב של מחלות וסיכונים שונים ולכן, קיימת חשיבות גבוהה להקפיד על תזונה בריאה ועשירה. לשלב סיבים, שומנים בריאים, פירות, ירקות, דגנים ובמקביל להימנע ממאכלים כמו: מאכלים מטוגנים, סוכרים, פחמימות ריקות וכיוצא בזה.. כמובן, שבנוסף יש להרבות בשתיית מים –  גם בעונת החורף בה מרגישים פחות צמאים.