מקודם

לימודי מדעי התזונה

צילום: PIXABAY
צילום: PIXABAY
28 בנובמבר 2023

בעשור האחרון גוברת המודעות לחשיבות אורח החיים הבריא, כלומר תזונה נכונה בשילוב פעילות גופנית באופן קבוע ומסודר והפחתת לחץ ומתח נפשי בחיים. מחקרים רבים נערכו לאורך השנים בנושא חשיבות התזונה וכיום ידוע לכול כי תזונה נכונה מונעת מחלות קשות, מחזקת את המערכת החיסונית ומשפרת את איכות החיים.

כדי להשתלב בתחום מדעי התזונה מומלץ לבחור היטב את מסלול הלימודים. יש מגוון אוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר וקורסים להכשרה מקצועית בתחום לימודי התזונה. יחד עם זאת, כדי לקבל הכשרה מקצועית הכוללת תעודה של דיאטן קליני מטעם משרד הבריאות, כלומר תואר B.Sc במדעי התזונה, יש להירשם לתוכנית הלימודים באוניברסיטה. חשוב לציין כי תוכנית הלימודים לתואר אקדמי הינה אינטנסיבית ופרקטית, ובוגרי מסלול הלימודים משתלבים במהירות בעולם התזונה על כל רבדיו והיבטיו.

מה לומדים?

תוכנית הלימודים לתואר ראשון B.Sc במדעי התזונה מתקיימת במסלול חד חוגי ונמשכת שלוש שנים. התוכנית כוללת בין היתר קורסים עיוניים ותיאורטיים, מעבדות שונות, סיורים, תרגילים והתנסות מעשית. במהלך הלימודים הסטודנטים והסטודנטיות משתתפים בסיורים מודרכים ובביקורים מאורגנים בבתי חולים מובילים ברחבי הארץ, במפעלי תעשייה רלוונטיים ובנוסף הם משתתפים בסדנאות המונחות על ידי מיטב הדיאטנים הקליניים והמרצים, כולם בעלי ידע וניסיון עשיר ורב בתחומי התזונה.

תוכנית הלימודים כוללת קורסים מעניינים כמו ביולוגיה של התא, פיזיקה כללית, תולדות המזון והתזונה, פסיכולוגיה כללית, סדנת הכרות (3 מפגשים) עם עבודת הדיאטן, תזונה וסביבה, כלכלת בריאות, קידום בריאות, מבוא לאימונולוגיה, כימיה אורגנית, אנטומיה ופיזיולוגיה של מערכות הגוף, גנטיקה (יסודות), מבוא למיקרוביולוגיה, אפידמולוגיה של השמנת יתר, תורת ההורמונים, הפרעות אכילה, מבוא לדיאטטיקה, תורת המזון, תזונה בבריאות הציבור, תזונת ילדים, צמחי מרפא, בקרה פיזיולוגית של משק האנרגיה בגוף האדם ועוד.

חשוב לדעת

חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, התשס"ח-2008, נועד להסדיר את המקצועות השונים בתחום הבריאות ובהם גם המקצוע של תזונאי דיאטן. החוק נכנס לתוקף ביום 30 בינואר 2009, ובפועל החל מחודש פברואר 2011 רק מי שמחזיק ברשותו תעודה בתוקף של תזונאי דיאטן מטעם משרד הבריאות רשאי להציג את עצמו כתזונאי דיאטן ולספק שירות ללקוחות שונים במדינת ישראל. 

כדי להחזיק בתעודה של תזונאי דיאטן יש להשלים את הלימודים באקדמיה ולרכוש השלכה והכשרה מקצועית בהתאם להוראות החוק. כמו כן, בוגרי מסלול הלימודים נדרשים לעמוד בבחינת הרישוי הממשלתית במקצוע זה, ויש דרישות נוספו המפורטות בחוק מבחינת אזרחות, כשירות והגינות.

במסגרת תוכנית הלימודים חלה חובה על הסטודנטים והסטודנטיות להשלים את הפטור מלימודי אנגלית עד תום שנה ב'. 

באיזה תפקידים אפשר לעבוד בסיום הלימודים?

בוגרי (ובוגרות) תואר ראשון בלימודי מדעי התזונה נהנים מביקוש רב למגוון תפקידים בתחום זה, במיוחד כיום כאשר המודעות לחשיבות התזונה גוברת בעולמות הרפואה, המדע והטכנולוגיה. תזונאי דיאטן מוסמך יכול לעבוד בבתי חולים, מרפאות, בתי אבות, דיור מוגן, קופות חולים, טיפת חלב, מרפאות בקהילה, אגודות ספורט, עמותות העוסקות בקידום הבריאות והתזונה בקרב חולים במצבים אקוטיים ובקרב הציבור הרחב, משרדי ממשלה העוסקים בקידום בריאות הציבור ושיפור איכות החיים של מגוון אוכלוסיות, כוחות הביטחון ועוד. כמו כן, אפשר לעבוד כעצמאים בתחום התזונה ולספק ייעוץ וליווי מקצועי לאוכלוסיות מגוונות, למשל נשים בהריון, ספורטאים, בני נוער, גיל הזהב, ילדים ועוד.

טווח השכר לבוגרי לימודי מדעי התזונה