מתכון

ראקוט פלצ'ינטה: עוגת בלינצ'ס הונגרית עם קרם שוקולד

פלצ'ינטה היא המקבילה ההונגרית לבלינצ'ס המזרח אירופאיים ולקרפים הצרפתיים

14,167 בשלנים התעניינו במתכון זה
אפריל 2019
עוגת קרפים הונגרית של מירב שיינר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: ענת לבל
עוגת קרפים הונגרית של מירב שיינר. צילום: אנטולי מיכאלו, סטיילינג: ענת לבל

הפלצ'ינטות מככבות במנות הונגריות רבות, והמפוארת שבהן היא עוגה המכונה "ראקוט פלצ'ינטה", המורכבת משכבות-שכבות של פלצ'ינטות שביניהן קרם שוקולד, אגוזים וריבה. למתכון הבסיס של הפלצ'ינטה הוספתי אבקת אפייה שהופכת את החביתיות לאווריריות וגמישות יותר. לולא גמישותו של הבצק ספק אם מגדל הראווה הזה היה מחזיק מעמד. אפשר להכין פלצ'ינטות מראש, להניח כל אחת על פיסת נייר אפייה, לצנן, לערום, לעטוף הכל בניילון נצמד ולשמור במקרר עד 3 ימים ועד שבועיים במקפיא. מפשירים את הפלצ'ינטות במקרר יום לפני ההכנה.

להכנת העוגה יש להצטייד מראש ב-45 יריעות מרובעות של נייר אפייה בגודל 20×20 ס"מ  

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבלילה

לקרם שוקולד

לקישוט

אופן ההכנה

מכינים את הבלילה

1

מקציפים ביצים, חלמונים וסוכר במיקסר עם בלון הקצפה במהירות בינונית עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים מחצית מכמות הקמח וממשיכים להקציף עד שהוא נטמע בתערובת. מוסיפים מחצית מכמות החלב ואת יתרת הקמח וממשיכים להקציף עד שהם נטעמים בתערובת. מוסיפים את יתרת כמות החלב והמלח ומקציפים עד לקבלת בלילה חלקה ואוורירית. מכסים בניילון נצמד ומעבירים למקרר לשעה לפחות.

2

מוציאים את הבלילה מהמקרר, מוסיפים חמאה מומסת ואבקת אפייה וטורפים היטב בעזרת מטרפה.

מטגנים

3

מחממים מחבת על להבה בינונית ומרססים בתרסיס שמן. יוצקים מצקת אחת (כ 1/2- כוס) של בלילה למחבת ומסובבים את המחבת מצד לצד עד שהבלילה מכסה את כל שטח המחבת. מטגנים כ-2 דקות מכל צד עד שמתקבלת חביתית בצבע דבש. מסירים מהמחבת ומניחים על ריבוע נייר האפייה. ממשיכים כך עם כל הבלילה עד שמתקבלות 45-35 פלצ'ינטות. לפני כל טיגון מרססים את המחבת במעט תרסיס שמן. טורפים מדי פעם את הבלילה בין הטיגונים כדי שהקמח לא ישקע. מצננים מעט כל 10 פלצ'ינטות מטוגנות ואז עורמים אותן זו על זו כשדפי האפייה מפרידים ביניהן.

מכינים את הקרם

4

מקציפים במיקסר עם בלון הקצפה במהירות בינונית-נמוכה אבקת סוכר, אבקת קקאו, חמאה ושוקולד. מוסיפים תמצית וניל וחלב וממשיכים להקציף כ-3 דקות עד לקבלת קרם סמיך. מכסים ומניחים בצד (לא מכניסים את הקרם למקרר כדי שהחמאה לא תמצק אותו).

מרכיבים את העוגה

5

מניחים פלצ'ינטה בצלחת הגשה ומורחים עליה שכבה דקה של קרם שוקולד — בעובי של מחצית מהפלצ'ינטה. ממשיכים כך עם כל הפלצ'ינטות והקרם. כדי להבטיח שמגדל הפלצ'ינטות יהיה יציב ויפה יש לשמור על כמות אחידה של בלילה בטיגון הפלצ'ינטות ולהקפיד שמריחת הקרם תהיה אחידה — למריחת הקרם נעזרים בפלטה או בסכין חלקה ומסובבים את נייר האפייה שעליו מונחת הפלצ'ינטה תוך כדי המריחה. את הפלצ'ינטה האחרונה מורחים במעט יותר קרם. מעבירים את העוגה למקרר ל-30 דקות להתייצבות.

6

מקשטים ומגישים: מערבבים בקערה אגוזים ושקדים עם קקאו וסוכר ומפזרים על העוגה. מניחים מעל כמה דובדבני אמרנה. פורסים למשולשים בעזרת סכין שף חדה. טובלים את הסכין במים חמים ומנגבים בין פריסה לפריסה. שומרים את העוגה מכוסה היטב עד יומיים-שלושה במקרר.

גיוון: אפשר למלא את העוגה במליות נוספות, למשל שאריות של מליות שמכינים לעוגות שמרים, קרם פטיסייר או קצפת מועשרת — למיכל שמנת מתוקה מוסיפים כף אחת מהמרכיבים הבאים: אינסטנט פודינג, קרם פרלינה, נוטלה או גבינת מסקרפונה.

גרסה אחרת של עוגת פלצ'ינטות מסורתית, ומפוארת לא פחות, היא "צ'וסטטוט פלצ'ינטה". שמה, שפירושו בהונגרית "חביתיות מוחלקות", מעיד על טכניקת ההכנה: מטגנים את החביתיות רק מצד אחד ומחליקים אותן מהמחבת לצלחת. מפזרים על החלק הרך והבהיר של כל חביתית קרם, קצפת או רק אבקת קקאו וסוכר, מחליקים מעל חביתית נוספת וחוזרים חלילה עד שמתקבל מגדל. כיוון שהצד העליון של כל חביתית רך מאוד וחמים, התוספות נספגות בו במהירות וכך העוגה נהיית עסיסית, ספוגית ונימוחה.