מתכון

תפוחי אדמה שלמים מעוכים קלות ואפויים עם מרווה

הדרך הכי טעימה לאכול את תפוחי האדמה שלכם, באחריות

27,370 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2015
תפוחי אדמה שלמים מעוכים קלות ואפויים עם מרווה. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע
תפוחי אדמה שלמים מעוכים קלות ואפויים עם מרווה. צילום: דן לב | סגנון: אוריה גבע

מתכון פשוט ונפלא, שנותן כבוד לטעם הטבעי של תפוחי האדמה. כאן השתמשתי בזן סגלרון, שהוא סגול מבחוץ וצהבהב בפנים ואחרי האפייה הופך פריך במיוחד. אם אין סגלרון, גם זן דזירה האדום הוותיק בא בחשבון.

את ההכנות לכתבת התפודים סיימתי מהר. זה היה יום שישי, קמתי מוקדם וקפצתי לשוק הכרמל. אספתי לסל תפוחי אדמה לבנים, אדומים וננסיים, ותוך שעה כבר שתיתי קפה בבית. אבל הרגשתי שמשהו חסר ולכן החלטתי לקפוץ לדוכן תפוחי האדמה המיוחדים בשוק האיכרים, כדי לבדוק מה חדש. ואכן, לצד הוויטולט והראטה (שאין לי שום סיכוי למצוא בשוק הכרמל) מצאתי גם זנים חדשים, למשל הסגלרון. אורי רבינוביץ', שמגדל את פלאי האדמה האלה, סיפר לי שהוא קרא לזן הזה ככה כיוון שהוא סגול מבחוץ וגם כי לבת שלו קוראים רוני. כל התפודים היפים שלו היו מכוסים ברגבי אדמה כמו בציור, ורק רציתי לחזור הביתה ולהתחיל לבשל.

העיקרון שמנחה אותי בתפוחי אדמה הוא להשאיר את הקליפה – גם בבישול, גם בטיגון וודאי באפייה. היא מכילה את כל הוויטמינים והמינרלים, ובלעדיה יש לנו ביד סתם פחמימה צהובה (אבל בהחלט טעימה). העיקרון הזה תקף שבעתיים בתפוחי אדמה כמו הסגלרון, שהוא אמנם סגול מבחוץ אבל צהוב בהיר בפנים. הרומן שלי עם תפודי שוק האיכרים נמשך כמה ימים, שבמהלכם הכנתי סלט, גראטן, תבשיל הודי, מג'דרה ואפילו לזניה. בסוף הגעתי לשתי מסקנות. הראשונה: אף פעם לא נמאס מתפוחי אדמה. השנייה: הזנים החדשים אמנם מרתקים, אבל כל המתכונים יעבדו מצוין גם עם זנים פשוטים מהסופר.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מבשלים תפוחי אדמה בקליפתם בסיר עם מים ו-2 כפות מלח עד שהם מתרככים (40-30 דקות) ומסננים.

2

מחממים תנור ל-200 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

3

מניחים את תפוחי האדמה על קרש חיתוך ומועכים אותם קלות בעזרת צידו של סכין רחב (כמו שמועכים שן שום כדי לקלף אותה).

4

מעבירים לתבנית. מזלפים שמן זית ומפזרים מרווה, מלח ופלפל.

5

אופים כ-20 דקות עד שתפוחי האדמה משחימים מעט ומקבלים מעטפת פריכה. מגישים מייד.