החוויות הקולינריות המומלצות בוורשה

מסעדת Ale Wino, פולין. צילום: באדיבות המסעדה
מסעדת Ale Wino, פולין. צילום: באדיבות המסעדה

נוסעים לסוף שבוע בוורשה? שפים ואנשי אוכל בחרו עבורכם את המקומות הכי טובים לאכול בהם בעיר המתפתחת

2 באוקטובר 2019

Dyspensa
שף איתן ונונו:

המסעדה האהובה עליי בוורשה לא עושה הרבה רעש וקוראים לה דיספנסה. במשך יותר מ־20 שנה מקומיים אוכלים בה מאכלים פולניים בעשייה מוקפדת, כמו צלי בקר ברוטב חזרת לבנה לצד סלק מתקתק וחמים, מרק פנטסטי ממחמצת לחם עם פטריות יער או ברווז עם דומדמניות, תפוחי אדמה ורוטב בקר עשיר. נוסף על כך היא מציעה מדי יום תפריט ספיישלים מעניין מתחלף, השירות ללא רבב והאווירה נינוחה ושקטה.

Maka I Woda & supperlardo
אלון בר, בעל חשבון אינסטגרם קולינרי

מבחינתי יעד לחופשה חייב להיות קודם כל יעד שטעים בו, כך שהעובדה שנפשתי בוורשה 13 פעמים בחמש השנים האחרונות מעידה עד כמה טוב ומגוון האוכל בעיר. מכיוון שצריך לבחור אמליץ על שני מקומות צמודים (של אותם בעלים) שאינם מפסיקים להפתיע: ב־Maka I Woda (בעברית "קמח ומים") תמצאו פיצה נפוליטנית נהדרת מטאבון מוסק בעץ, רביולי חלמון או קלצונה נוטלה פלאיים. ב־Supperlardo הסמוכה תוכלו ליהנות ממבחר נקניקים תוצרת בית, מנות ביניים נהדרות, פסטה חלומית ונתחי בשר צלויים על גריל פחמים. בקבוק שמפניה ב־200 שקלים יהפוך את הערב לנעים במיוחד.

Uki Uki
אופיר וידבסקי, שף יועץ של Der Elefant בוורשה ושף מסעדת ריפבליק בהוד השרון

View this post on Instagram

????☀️????????????‍♀️????????

A post shared by Marti (@maarysiamarysiaa) on

בכל יום חופש ואפילו במינוס 15 מעלות, הייתי הולך ל־Uki Uki – מסעדה המתמחה באטריות אודון ששייכת לבני זוג יפני ופולנייה. מכונה מיוחדת מיפן אחראית לאטריות, והבישול במקום שומר על המסורת היפנית. במסעדה שבמרכז העיר 20־30 מקומות ישיבה בלבד, המטבח פתוח והאווירה היפסטרית. התפריט על טוהרת המטבח היפני והמחירים נגישים. מדור המרקים הכולל מרקי ראמן או אודון, מומלץ במיוחד.

Butchery and Wine
שירי קליין, FoodSteps – סיורים קולינריים בוורשה
מסעדת הבשר הטובה והנעימה בוורשה. המסעדה מגישה בשר מקומי איכותי ובשר מיובא ומבחר יינות גדול. המנות הראשונות הנפלאות משתנות לפי העונות – קרפצ'יו מבקר ווגיו יפני ולינגוויני סרטנים מעולות במיוחד. מהמנות העיקריות אל תוותרו על הריב איי המיושן, סטייק ניו יורק ונתח הפילה. השירות מעולה (ושירות זה לא דבר שהפולנים מצטיינים בו), והמחיר בהתאם – גבוה ביחס למקומות אחרים בעיר (170 זלוטי בממוצע לסועד כולל יין).

Bar ZAbkowski
מרב סריג, עורכת השולחן

View this post on Instagram

self-actualized pierogi

A post shared by Alex Weisler (@alexweisler) on

המילק ברים הם מסעדות פועלים מסובסדות הפזורות ברחבי ורשה ועדות קולינרית לתקופה הקומוניסטית. אחת המומלצות שבהן שוכנת בגדה המזרחית והטרנדית־היפסטרית של ורשה, המכונה פרגה. Bar Ząbkowski חוגגת 50 שנה ועדיין אוכלים בה סביב שולחנות משותפים. על הקיר רשימת מנות ארוכה. בוחרים, משלמים בדלפק, מקבלים פתק ואותו נותנים לדודה שתגיש את האוכל לשולחן. שלל כיסונים וכופתאות, בלינצ'ס, לטקעס, תבשילי ירקות (הרבה כרוב), תפוחי אדמה וכוסמת, מרקים נהדרים (געגועי לקרופניק), תבשיל כרוב ובשר (ביגוס), קומפוט ועוד. אם אתם חובבי הז'אנר כמוני, תעופו לשמים.

Ale Wino
גרדה גלזר, עורכת משנה, השולחן
בר יין קסום והמקום לגלות בו את היינות הפולניים ואת הקולינריה העדכנית של ורשה. המסעדה המעוצבת כמעין מאורת יין נעימה מחולקת לחמישה חללים, אחד מהם משקיף למטבח הפתוח שבו הכל קורה. השירות מסביר פנים וכולל הסברים מקיפים על אזורי היין בפולין, המלצות על התאמות בין היין לאוכל ומידע על המגדלים שמהם מגיעים חומרי הגלם. המנות הקטנות מצולחתות לעילא ומתבססות על חומרי גלם טריים ממגדלים מרחבי פולין. את כל מה שמגישים מכינים במקום, מההתחלה וללא קיצורי דרך. המחירים נגישים והשילובים והמורכבות בכל צלחת מוכיחים שוורשה ממש לא פראיירית ביחס לערי בירה אירופיות אחרות.

המקום הכי מדובר בעיר מסעדת Ale Wino, פולין. צילום: באדיבות המסעדה
המקום הכי מדובר בעיר מסעדת Ale Wino, פולין. צילום: באדיבות המסעדה

בונוס: מה עוד עושים בוורשה?

כוורות עירוניות: הדבר החם בחקלאות אורבנית־אקולוגית. קמיל באי הוא כוורן עירוני. הכוורות שלו ממוקמות על גגות מבני ציבור בעיר ו־50 אלף הדבורים שלו יוצאות כל יום לעבודה ומלקטות צוף מפרחי ורשה. בבית המלאכה הקטן שלו הוא מייצר דבש ורשאי נפלא מחמישה אזורים שונים בעיר (ותוכלו גם לשמוע הרצאה מרתקת על הנושא).

סדנת בישול: "Polish Your Cooking" – בית ספר לבישול קטן ולבבי שבו תלמדו להכין פירוגי, בצקניות, מנת תפוח עץ עם דג כבוש ועוד מאכלים מסורתיים. לפני שתבשלו תקבלו פה ארוחת בוקר מפנקת עם כל הטוב שיש למטבח הפולני להציע.

שוק אוכל: ב־Hala Mirowska תמצאו חומרי גלם מקומיים – טריים (ירקות) ומשומרים (חזרות, חרדלים, דבשים ועוד), מאפים, גבינות, בשרים ועוד. בצד שוק הרוכלים המרכזי יש שוק פרחים מקסים וכן שוק אוכל מקורה, ארטיזנלי וטרנדי.

סיור וודקה: מסע קולינרי־תרבותי־היסטורי סביב המשקה הלאומי של פולין. הסיור הוא בן כמה שעות וכולל שיטוט בין ברי וודקה, טעימה של שבעה סוגי וודקה שונים (מתפוחי אדמה או דגנים, עם פירות או תבלינים), בצד מאכלים מסורתיים שהוודקה מורידה טוב בגרון.