מתכון

סופגניות דניות (Aebleskiver)

סופגניות מסורתיות שנחשבות למעדן בארצות סקנדינביה. שימו לב, לצורך הכנתן נדרשת תבנית ייחודית

14,838 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2019
סופגניות דניות (Aebleskiver) של רינת צדוק. צילום: שני בריל
סופגניות דניות (Aebleskiver) של רינת צדוק. צילום: שני בריל

 מכינים אותן בעיקר בתקופת הכריסמס והן אפילו מופיעות באחד מספריו של הנס כריסטיאן אנדרסן. צורתן מזכירה אגוז ואופים אותן במחבת שקעים עמוקים ייחודית (חפשו ברשת Cast Iron Aebleskiver Pan). נדרש רגע כדי ללמוד איך להפוך אותן, אז סבלנות.

את הסופגניות מגישים עם מרקחת תות שדה מהירה (ודלה בסוכר) או מטבל תמרים וכוסברה מתוק, חריף, מלוח, פירותי ועשבוני – המתכונים בהמשך.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

ל-250 גרם מרקחת תות שדה מהירה

ל-200 גרם מטבל תמרים וכוסברה

אופן ההכנה

1

מניחים שמרים בקערה. מוסיפים מים וחלב שקדים ומפוררים את השמרים בנוזלים. מוסיפים קמח, ביצים, סוכר, הל, וניל ומלח ומערבבים לבלילה סמיכה ואחידה. מכסים את הקערה ומניחים להתפחה של חצי שעה.

2

מחממים מחבת שקעים דנית ומשמנים כל שקע במעט שמן זית או חמאה. מערבבים את הבלילה ויוצקים כף ממנה לכל שקע. ממתינים חצי דקה עד דקה ובעזרת מסרגה (ככה עושים את זה הדנים) או בעזרת שיפוד הופכים ומטגנים יצח דקה מהצד השני. מוציאים מהמחבת בעזרת כף ומעבירים לצלחת הגשה. מגישים עם מרקחת תות שדה או מטבל תמרים וכוסברה.

מכינים מרקחת תות

3

מניחים את כל המרכיבים בסיר קטן ומבשלים ללא כיסוי מעל להבה נמוכה כ־30 דקות עד שהתותים מתרככים אך שומרים על צורתם. מדי פעם מנענעים את הסיר לערבוב. מעבירים לצנצנת, שומרים במקרר עד 3 ימים.

מטבל תמרים וכוסברה

4

מניחים את כל החומרים במעבד מזון וקוצצים בפולסים לתערובת אחידה, אם התערובת קשה מדי מוסיפים 2 כפות מים חמים. מעבירים לצנצנת ושומרים במקרר עד 10 ימים.