מדריך

אנחנו על המפית: סיורים קולינריים מומלצים בחו"ל

סיור קולינרי של ענבל וגיא כץ, אמסטרדם. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
סיור קולינרי של ענבל וגיא כץ, אמסטרדם. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

איזו סיבה יש לנסוע לחו"ל אם לא להכיר תרבויות אוכל מעניינות? הכירו את הישראלים שידריכו אתכם במשעולי הקולינריה המקומית

4 ביולי 2019

רומא

נתי וחני חמווי הם זוג ישראלים שלאחר כמה שנות נדודים בעולם תקעו יתד ברומא והקימו חברה לסיורים מאורגנים בעיר. הסיורים שהם מציעים אינם קולינריים בלבד, אבל זה ללא ספק דובדבן האמרנה שבקצפת: הסיורים הקולינריים עוברים בין מעדניות, מסעדות, דוכני אוכל רחוב, גלידריות ומאפיות; בכל אחד מהם טועמים ממנות הדגל של המקום ומקבלים הסברים מלומדים על חומרי גלם, הקולינריה האיטלקית וההיסטוריה של בתי האוכל הוותיקים. הסיורים כוללים גם הסברים על מלכודות תיירים ואיך להימנע מהן ומתובלים בהיסטוריה איטלקית, הומור והרבה אלכוהול.
מי שמעוניין להעמיק את ההיכרות עם אוכל איטלקי יכול גם להצטרף לסדנת בישול שחני מעבירה ביחד עם בשלניות איטלקיות, וכוללות גם טעימות של חומרי גלם ויינות שהשניים אוספים בטיוליהם ברחבי איטליה.
משתתפים 30-6 איש; משך הסיור 5-4 שעות; מחיר 75 אירו לאדם (45 אירו לילדים בין הגילאים 16-6).
משך הסדנה 3 שעות; מחיר 70 אירו לאדם, ניתן גם לתאם סדנאות מיוחדות או לקבוצות.
romesroads.com

לא מלכודת תיירים גלידה של Venchi ברומא. צילום: לי גיל
לא מלכודת תיירים גלידה של Venchi ברומא. צילום: לי גיל

טוקיו

יונתן צאירי, בנו של שף בועז צאירי (סאקורה, בועזו), הוא איש קולינריה בזכות עצמו, בוגר בית הספר קורדון בלו טוקיו. הוא מתגורר בעיר כמה שנים ועורך סיורי קולינריה שעוברים באזורים שתיירים אינם מגיעים אליהם על פי רוב, באחד מהם התגוררה משפחתו בעבר. המטרה הראשית היא להבין את הדרך שבה היפנים מתייחסים לאוכל ולמטבח דרך קניית מוצרי מזון, כלי מטבח וסכינים, השימוש בהם והיכרות עם ההיסטוריה שמאחורי מנות וחומרי גלם. בדרך טועמים תה ירוק מעושן ואצת נורי מקציר ראשון ומבקרים באטליז בן 100 שנה שבו מכינים סוקיאקי – בשר וואגיו פרוס דק ומבושל ברוטב.
משתתפים עד 4 אנשים; משך הסיור 6 שעות; מחיר 20 אלף ין (כ–650 ש"ח) לקבוצה של כ-4 אנשים.
jonathantsairi@gmail.com

להבין את הדרך שבה היפנים מתייחסים לאוכל ולמטבח יונתן צאירי, טוקיו. צילום: Nico Ho
להבין את הדרך שבה היפנים מתייחסים לאוכל ולמטבח יונתן צאירי, טוקיו. צילום: Nico Ho

אתונה

מארקוס פאפאגיורגיו, יווני־ישראלי תושב האי אגינה הסמוך לנמל פיראוס, מחבר תיירות ואוכל עם זיכרונות ומסורת. כבוגר לימודי קונדיטוריה, בישול, יין ותיירות, הסיורים שהוא מדריך מתמקדים במקומות קטנים שמעצבים את חיי היום יום של תושבי אתונה. המסלול מתחיל בלב העיר במוסדות קולינריים בני עשרות שנים, והוא ממשיך באומוניה, פסירי, מטאקסורגיו ומונסטיראקי – שכונות מחוספסות שתיירים נוטים לדלג עליהן. יוגורט סמיך כל כך עד שאפשר לחתוך אותו בסכין, קפה יווני שמבושל בקנקן נחושת על גחלים לוחשות, גלקטובוריקו ולוקומאדס מתוקים הם רק חלק ממה שתטעמו בסיור ששיאו בשוק המרכזי, בהצצה לחמארות אפלוליות והתחככות עם פרלמנטים של קשישים אתונאים על כוס אוזו ומזטים.
משתתפים מ–3 אנשים; משך הסיור 4–6 שעות; מחיר 40–50 אירו.
explorewithmarkos.net

ניו יורק

אם נכבשתם בקסם הקרונאט של דומיניק אנסל והקאפקייקס במגנוליה, למה לא להצטרף לסיור שכולו קינוחים? הקונדיטור לירון עציון מעיד על עצמו שהוא חי ונושם את האוכל הניו יורקי. בבעלותו עסק שמספק קינוחים לאירועים, ולאחר שעות העבודה הוא מדריך סיורי אוכל ומעביר סדנאות אפייה. הסיור חוצה את מנהטן לאורכה ולרוחבה והוא סוקר את תרבות האוכל האמריקאית, בייחוד זו שנוגעת למתוקים – מקינוחים קלאסיים עד לקרואסונים במילויים דמיוניים, פרליני שוקולד מטורפים, גלידת מוצ'י ועוד הפתעות. עציון מספר שהוא מחפש את המקומות המיוחדים באמת, למשל מאפיית קאפקייקס מעוצבת ככיתת בית ספר מגניבה עם משחקי נדנדות בבניין שנראה כמו אוטובוס תלמידים צהוב.
משתתפים עד 15 אנשים; משך הסיור 3 שעות; מחיר 80–100 דולר (תלוי במספר המשתתפים), 50 אחוז הנחה לילדים.
lironetsion.com

סיור שכולו קינוחים מנהטן. צילום: shutterstock
סיור שכולו קינוחים מנהטן. צילום: shutterstock

ברלין

איתי נוביק גר בעיר שמונה שנים ועוסק באוכל על כל צדדיו כמעצב, סטייליסט, שף, בעל קייטרינג ומארגן אירועי קולינריה וסדנאות בישול. הסיורים שהוא מדריך משתנים לפי ימות השבוע והשווקים העירוניים והם מתמקדים ברובע קרויצברג האנרכיסטי וברובע שרלוטנבורג האלגנטי. דגים מעושנים וחמוצים, גבינות מחוות קטנות, ביקור בחנות משפחתית להכנת מרציפן בעבודת יד, בירה אורגנית, מנות מהמטבח הטורקי ומתוקים מקונדיטוריה איטלקית הם רק קצה המזלג בסיור. "המטבח הברלינאי הושפע ממטבחי מהגרים שהפכו לחלק מהסצנה הקולינרית של העיר", מסביר נוביק. "מטרת הסיור היא להכיר את האנשים שמאחורי האוכל ולהבין מהו אוכל ברלינאי ואיפה הוא ממוקם בקולינריה הגרמנית".
משתתפים 4–12 אנשים; משך הסיור 4 שעות; מחיר 30 אירו.
foodelements.net

אמסטרדם

"כזוג גרגרנים, הבילוי המועדף עלינו הוא לאכול. כשעברנו לאמסטרדם הבנו שמקומות שהיו מוכרים לנו כתיירים כבר לא מספקים אותנו. לכן לקחנו יוזמה ופתחנו קבוצה בפייסבוק, ובהמשך התחלנו להדריך סיורים קולינריים", אומרים ענבל וגיא כץ שעזבו את תל אביב לטובת עיר התעלות. הסיור שהם מציעים מתמקד בשוק אלברט קאופ, רחוב ארוך וצבעוני רצוף דוכנים של כלי מטבח, אוכל, בגדים ושמונצעס. חלק מהטעימות מוכרות, למשל הרינג וסטרופוואפל, ואחרות אקזוטיות יותר ומייצגות את המטבחים של אינדונזיה וסורינם (מושבות הולנדיות לשעבר). ענבל וגיא מתבלים כל נקודת עצירה בסיפור מעניין על המקום או על המנה, ובסוף הסיור הופכת אמסטרדם ליעד מעניין לפודיז.
משתתפים עד 12 אנשים; משך הסיור 3 שעות; מחיר 65 אירו.
streatbites.com

מתמקדים בשוק אלברט קאופ סיור קולינרי של ענבל וגיא כץ באמסטרדם. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
מתמקדים בשוק אלברט קאופ סיור קולינרי של ענבל וגיא כץ באמסטרדם. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

לונדון

"כשעברתי ללונדון לפני שלוש שנים הופתעתי מהמהפכה הקולינרית שהתרחשה כאן. נדהמתי מהמבחר העצום של אוכל רחוב מכל העולם", מספר עומר לוגסי. מותג הסיורים שלו, רעבים בלונדון, מציע סיורי אוכל ואמנות רחוב בשכונת שורדיץ', כולל ביקור בשוק ספיטלפילדס המקורה וטעימת מנות מיוחדות כמו כריך קסאווה ברזילאי; סיור צבעים וטעמים בבריקסטון, שעוצר בשלושה מתחמי אוכל ותרבות קאריביים, אפריקאיים ולטיניים; וסיור למטיבי לסת בשוק ברודוויי בשכונת האקני שבמזרח לונדון – רשת תעלות פסטורליות משובצת במסעדות קטנות, דוכנים ומעדניות.
משתתפים עד 10 אנשים; משך הסיור 4 שעות; מחיר 60 ליש"ט.
londonist.co.il

מהפכה קולינרית סיור קולינרי של עומר לוגסי בלונדון. צילום: אבי חן
מהפכה קולינרית סיור קולינרי של עומר לוגסי בלונדון. צילום: אבי חן

סן פרנסיסקו

בעיניים של ענבל יצחקי, מעצבת תכשיטים בוגרת שנקר, סן פרנסיסקו היא הרבה יותר מאשר גשר הזהב. במשך ארבע שנים היא שוטטה ברחובות, ליקטה מקומות ופריטים והעלתה לעמוד האינסטגרם. לאחר שהבסיס התגבש וההיכרות העמיקה, השיקה יצחקי סיורי אוכל ועיצוב תחת הכותרת Arts & Bites. הסיור ב־Hayes Valley, שכונה שפודיז וחובבי אמנות עולים אליה לרגל, עובר בחמש תחנות מתוקות, בהן קונדיטוריה אירופית אלגנטית שבה יגישו לכם קפה ועוגה רוסית של שכבות בצק וקרם דבש אוורירי; גלידרייה ארטיזנלית בטעמי בצק עוגיות שוקולד צ'יפס, טופי עם עוגיות שיבולת שועל ותות שדה ועוד.
משתתפים עד 8 אנשים; משך הסיור שעתיים וחצי; מחיר 75 דולר.
artsandbites.com

ענבל יצחקי, סן פרנסיסקו. צילום: עמבל יצחקי
ענבל יצחקי, סן פרנסיסקו. צילום: עמבל יצחקי