בעלי המלאכה

אסף נוב – טוחן קמח, חדרה

האיש שטוחן בשלמותה, ומספק איכות גבוהה של הקמח עם מינימום התערבות והתעסקות

אסף נוב. צילום: חיים יוסף
אסף נוב. צילום: חיים יוסף
1 בינואר 2019

בשנת 2003, בהיותו בן 25, אסף נוב וענת חברתו אז (היום אשתו ואם חמשת ילדיו) חזרו בתשובה ועברו לגור יחד בשדה אליעזר שבעמק החולה. עם זוגות צעירים נוספים הם בנו קהילה מגובשת ביישוב, הפרנסה באה מעבודות שונות ומזדמנות שתמיד דרשו ידיים טובות, רצון ללמוד ויכולת להתמודד עם מכניקה ותעשייה. עם הזמן התפתחה בביתם גישה בריאה יותר לתזונה ולאורחות חיים, והם חיפשו דרכים לשפר גם את הלחם שהם צורכים. הם החלו לאפות אותו בעצמם וחיפשו קמח מקומי אורגני. מכיוון שההיצע היה נמוך, הפתרון היה לקנות חיטה אורגנית ולטחון אותה בטחנת קמח שבכפר הקרוב. אסף החליט שהוא רוצה לחסוך לאשתו ולחברותיה את הנסיעה והטרחה והוא העלה רעיון לקנות מכונה קטנה וחצי מקצועית ולטחון קמח עבור משפחתו וחבריו הקרובים. וכך עשה. השמועה התפשטה והלקוחות באו, קנו וחזרו בשביל עוד. ב־2008 הם עברו לגור ברותם שבעמק המעיינות, שם טחנת הקמח הצנועה שפתח במכולה שהוצבה מאחורי ביתו החלה לגדול. אסף התחיל לצבור שם של טחנת קמח אמינה ואיכותית.

מבלי לדעת שזה יהפוך למפעל חייו, הוא חיפש מגדלים של חיטה מקומית־אורגנית, החל לעבוד איתם ולהעמיק באבחנה בין זני החיטה השונים, כשהוא נמשך לעבודה עם זנים בהירים. ״זה מקל על הלקוחות שלי את המעבר לקמח מלא איכותי יותר, שכן הם רגילים לצריכה של קמח לבן", הוא אומר.

ב־2011 חיי הקהילה השוקקים בפרדס חנה מביאים את משפחת נוב לעבור למושבה, ואת טחנת הקמח הוא מעביר עם שותפו אריק עטיה לאזור התעשייה בחדרה. את החיטה הוא טוחן בשלמותה, והאיכות הגבוהה של הקמח שלו היא תוצר של מינימום התערבות והתעסקות – החיטה עוברת אך ורק סינון מאדמה, מחרקים ומחלקי חיטה לא טובים, ומשם היא עוברת למטחנת אבן ריחיים ולניפוי מטעמי כשרות.

אסף אוהב את השוני הקל שבין זני החיטה, את הבדלי העונות שמביאים בכל פעם חיטה קצת אחרת, את העובדה שהלחם יוצא מעט שונה כתוצאה מכך, דבר שמאתגר את המשתמש ואותו כבעל מלאכה. ״אני לא מהנדס את הקמח, אני טוחן חיטה איכותית״, הוא אומר. בטחנת הקמח שלו מנחת הארץ טוחנים גם קטניות ודגנים נוספים כמו שיפון, כוסמין וטף.

מנחת הארץ – קמח אורגני בטחינת ריחיים, 4493873־058