ארגז הכלים של המיקסולוג המתחיל

צילום: חיים יוסף | סגנון: אוריה גבע
צילום: חיים יוסף | סגנון: אוריה גבע

עבור קוקטייל מושלם תצטרכו פורמולה לתינוקות וכפית ארוכה לקינוחים. יובל סופר מנווט אתכם במיקסולוגיה המודרנית

10 בינואר 2017

argaz-650החלטתם להפוך למיקסולוגים? הנה כמה אביזרים וכלי עבודה שישדרגו את הערבובים שלכם. את כולם אפשר לקנות בחנויות מקצועיות לכלי מטבח. אין צורך להשקיע מאות שקלים בשייקרים ובגאדג’טים משוכללים — ברוב המקרים המותגים הפשוטים יעשו יופי של עבודה. לנוחיותכם מוצעים גם תחליפים שאפשר למצוא בכל בית.

ג’יגר (jigger) כלי מדידה לנוזלים עשוי נירוסטה שמזכיר בצורתו שעון חול. לכו על הג’יגר של ה-60/30 מ”ל (שנחשבים בישראל לגדלים הסטנדרטיים של שוט וצ’ייסר). מחיר: 80 שקל (יש גם זולים יותר, אבל בג’יגרים היקרים מסומנות גם כמויות קטנות יותר כמו 15 מ”ל — שווה להשקיע). התחליף הביתי: בקבוק פורמולה של תינוק — השנתות שעליו מסמנות גם כמויות קטנות כמו 10 מ”ל.

שייקר ישנם 3 סגנונות עיקריים של שייקרים, והשימושי ביניהם הוא שייקר בוסטון, המורכב משני חלקים העשויים נירוסטה. הוא טוב גם להכנת קוקטיילים מנוערים וגם לקוקטיילים מעורבבים. בוסטון בסיסי יעלה בסביבות 100 שקל. התחליף הביתי: צנצנת עם מכסה.

מסננות קוקטיילים מנוערים זקוקים לסינון כפול, שמותיר את המשקה חלק. זה נשמע כמו טרחה, אבל אני מבטיח לכם שלסינון כפול יש השפעה מכרעת על הטעם ועל המרקם הסופיים. בבר מקצועי כל טכניקה דורשת סט מסננות אחר:
מסננת הות’ורן (Hawthorn) מסננת שטוחה, מוקפת סליל קפיצי. היא הכי יעילה בהרחקת שאריות של חומרי גלם וקרח מקוקטיילים מנוערים (כאלה שעברו ניעור בשייקר). מצמידים אותה לשייקר עם האצבעות ומוזגים דרכה את הקוקטייל לכוס השתייה. מחיר: 140-20 שקל.
מסננת ג׳ולפ (Julep) מסננת ייעודית לקוקטיילים מעורבבים, שתפקידה להרחיק את הקרח. בקוקטיילים מנוערים המסננת הזו תשמש לסינון כפול — מניחים אותה על כוס השתייה כאשר מוזגים לתוכה את המשקה דרך ההות’ורן. מחיר: 100-20 שקל.
התחליף הביתי: אם אתם לא רוצים להשקיע בשתי מסננות ייעודיות, הצטיידו לפחות באחת מהן (רצוי בהות’ורן) ובנוסף דאגו שתהיה בבית מסננת קטנה רגילה.

כוס ערבוב כוס זכוכית המשמשת לערבוב קוקטיילים לא מנוערים כמו מרטיני ומנהטן. את הקוקטיילים האלה שותים בלי קרח, אבל מערבבים אותם עם קרח, ולכן הכוס הזו צריכה להיות גדולה דיה להכיל גם את מרכיבי המשקה וגם את הקרח. מחיר: 250-10 שקל. התחליף הביתי: אפשר להשתמש בחלק העליון של שייקר בוסטון וגם כוס פיינט של בירה תעשה את העבודה.

כפית ערבוב כפית בר ארוכה ומסולסלת, ייעודית לקוקטיילים מעורבבים. מחיר: 130-50 שקל. התחליף הביתי: כפיות קינוח ארוכות.

מאדלר (מועך) תפקידו לכתוש חומרי גלם מוצקים (פירות, ירקות, עשבי תיבול וכד’) כדי למצות את כל הטעמים והשמנים האתריים לתוך הנוזל. מחיר: 80-30 שקל. התחליף הביתי: עלי, בתנאי שהוא ארוך מספיק כדי שיהיה נוח לכתוש איתו בשייקר. לא כותשים בתוך מכתש כדי לא לאבד אף גרם מהשמנים ומהטעם.

דוקרן קרח מיקסולוגים מעדיפים להשתמש בגושי קרח גדולים ולא בקוביות מכיוון שהם נמסים לאט יותר ולכן מדללים פחות את הקוקטייל. לשם כך דרוש דוקרן קרח, שיוכל לחצוב גושים בגודל המתאים. ואם כבר אתם משחקים עם הקרח במשקה — למה שלא תקפיאו בתוכו קליפות לימון, תותים מיובשים, ואפילו דובוני ג’לי?! מחיר: 40-30 שקל. התחליף הביתי: 2 סכינים חדות וגדולות — אחת לשבירת הקרח והשנייה לעיצוב.

מיקרופליין המגררת הכי שימושית שתהיה לכם במטבח ולא רק להכנת קוקטיילים. המיקרופליין מגררת ה-כל, החל בקליפות לימון ופרמזן ועד שוקולד ותבלינים יבשים. מחיר: עד 100 שקל. התחליף הביתי: פומפייה רגילה.