שווים ביקור: שלושה מקומות חדשים בשוק מחנה יהודה

קובה חמו בקובה ופיתה. צילום: גיל גוטקין
קובה חמו בקובה ופיתה. צילום: גיל גוטקין

שלושה דוכני אוכל רחוב חדשים בשוק מחנה יהודה ששווים טעימה, פלוס בונוס: דוכן פיצה לא מאד חדש אך שווה במיוחד

24 ביולי 2019

שוק מחנה יהודה, ממש כמו אחיו התל אביבי שוק הכרמל, הופך בשנים האחרונים למאגר בלתי נדלה של דוכני אוכל מעניינים, מקוריים יותר או פחות. כמעט בכל ביקור בשוק אפשר למצוא מקום חדש ומסקרן לאכול בו, והפעם אספנו ארבעה מקומות שנפתחו בשבועות והחודשים האחרונים, ושווים לפחות ביקור אחד.

בורקס ירושלמי

אל דוכן בורקס רמלה הוותיק שנמצא ממש מחוץ לכניסה לשוק מרחוב אגריפס, הצטרף בשבועות האחרונים דוכן חדש בשם בורקס ירושלמי. אמנם לא מייצרים אותו במקום, אבל התוצאה נהדרת. בניגוד לרוב הדוכנים בז'אנר שמוכרים בורקס גדול בצורת שבלול, כאן הבורקסים הם מוארכים ומלבניים. אפשר להזמין במילוי גבינה, גבינה ותרד, תפוח אדמה, תפוח אדמה ופטריות ויש גם בורקס טבעוני במילוי תרד. למי שלא רוצה לאכול במקום, יש גם קפואים לקחת הביתה. אנחנו הלכנו על גרסת הגבינה והתרד במנת קומפלט (25 שקלים) שמגיעה עם טחינה, חריף, רסק עגבניות, קורנישונים קטנים וביצה קשה. הבורקס עצמו פריך ונהדר. המון שכבות של בצק כיפי ולא שמנוני מדי, הגבינה במילוי מרגישה כמו גבינה אמיתית, והתרד אמנם לא נוכח במיוחד, אבל הוא טעים ולא מריר. בהשוואה לבורקסים השבלוליים הקלאסיים הוא בהחלט יותר קליל ופריך. מבחינת התוספות, השדרוג של פרוסות המלפפון החמוץ לקורנישונים קטנים ושלמים עושה עבודה טובה, וגם הרסק הטרי והחריף הטעים מוצלחים. בקיצור, חובבי הבורקס, התמכרות חדשה לפניכם.
השזיף פינת עץ החיים, שוק מחנה יהודה, ירושלים

מליון שכבות פריכות בורקס גבינה ותרד בבורקס ירושלמי. צילום: גיל גוטקין
מליון שכבות פריכות בורקס גבינה ותרד בבורקס ירושלמי. צילום: גיל גוטקין

קובה ופיתה

אחרי שכבר התרגלנו לאכול פחמימה בתוך פחמימה כמו בוריק בפיתה למשל, הגיע הדוכן הזה לשוק לפני כמה חודשים, והוכיח שיש עוד שילובים מוצלחים כאלה. הדוכן, בבעלותם של צמד חברים שהחליטו לשדרג את הקובות של הסבתות, מציע גם קובה קלאסי בצלחת מרק, אבל את כל הקובות ממליצים לאכול כאן בתוך פיתה כמובן. המבחר כולל קובה חמוסטה במילוי סיסקה (בשר טחון בבישול ארוך), קובה אדום במילוי בשר טחון במרק סלק, קובות מטוגנות, קובה צמחונית במילוי תפוחי אדמה ופטריות ומה שמגדירים כאן כמנת הדגל, קובה חמו צהבהבה במילוי בשר שבושלה במרק עם כורכום וגרגירי חומוס (47 שקלים למנה פיתה עם שתייה). זו גם המנה שניסינו, והיא מגיעה חצויה לשניים, עם טחינה ועמבה, חמוצים וחריף בצד. מילוי הבשר כיפי ועסיסי, ואיכשהו כל העסק הזה עובד, לפחות רוב הזמן. הביסים האחרונים בתחתית הפיתה, שכוללים כמעט אך ורק בצק, גם של הפיתה וגם של תחתית הקובה, יבשושיים ופחות מהנים. בכל זאת, ובמיוחד אם אתם חובבי קובה, מדובר במנה ששווה לנסות, לפחות פעם אחת. אגב, חוץ מקובות אפשר לאכול כאן גם ממולאים, סיגרים ועוד כמה מנות קטנות, אותן לא ניסינו.
התפוח 11, שוק מחנה יהודה, ירושלים, 050-3646405

כן, כן, זו קובה ענקית בתוך פיתה קובה חמו בקובה ופיתה. צילום: גיל גוטקין
כן, כן, זו קובה ענקית בתוך פיתה קובה חמו בקובה ופיתה. צילום: גיל גוטקין

אהרל'ה קרפ ברולה

קינוחים מוגזמים שמצטלמים יפה לאינסטגרם הם לא דבר חדש, וכבר היה נדמה לנו שאי אפשר לחדש יותר מדי בתחום הזה, אבל בדוכן החדש הזה בכל זאת הצליחו. מה שנראה במבט ראשון כמו גביע גלידה סטנדרטי הוא בעצם קרפ דק ורך שמגולגל לצורת גביע (אפשר להחזיק אותו ביד רק בזכות הקרטון הקשיח שעוטף אותו), ממולא במגוון מילויים, כשמילוי הדגל הוא קרם ברולה קריר עם המון תוספות. יש גם מילויים אחרים כמו קרפ טירמיסו במילוי מסקרפונה, בישקוטי טבולים באספרסו ואבקת קקאו או קרפ עוגת גבינה במילוי קרם גבינת שמנת וניל, תפוחים בקינמון. אפשר גם להרכיב קרפ לבד, אבל אנחנו הלכנו על קרם הברולה שעל שמו קרוי המקום (32 שקלים). למרבה ההפתעה, הקרם בתוך הקרפ הוא אכן קרם ברולה רך וטעים. לצד ציפוי הסוכר השרוף המסורתי מלמעלה, בתוך הקרם התחבאו גם תוספות כמו נוטלה, בננות ושברי קורנפלס שהוסיפו מרקם פריך. מוגזם מאוד? לגמרי. מתוק בטירוף? אין ספק. אבל בכל זאת מדובר בקינוח די טעים, בתנאי שחולקים אותו עם עוד שני חברים לפחות (ואז המחיר הרבה פחות מבהיל). אנחנו חייבים להודות שהקרפ עצמו הרגיש קצת מיותר, ונשאר שם אחרי שאכלנו את רוב המילוי עם כפית, אבל כנראה שבכל זאת צריך משהו שיחזיק את כל המתוק הזה בתוכו.
אגריפס 72, ירושלים, 02-6638799 

מוזר אבל טעים קרפ במילוי קרם ברולה באהרל'ה קרפ ברולה. צילום: גיל גוטקין
מוזר אבל טעים קרפ במילוי קרם ברולה באהרל'ה קרפ ברולה. צילום: גיל גוטקין

ועוד מקום אחד לא כל כך חדש אבל שווה ביקור:

קראפט פיצה

דוכן הפיצה הזה נפתח לפני שנה בערך, אבל יש לנו הרגשה שלא מספיק אנשים מכירים אותו. הפיצה שמכינים כאן היא פיצה בסגנון הניו יורקי, עם משולשי ענק שמקפלים לשניים לפני שאוכלים. מאחורי הדוכן עומדים מירי ודוד קפלן, זוג ישראלים אמריקאים, והם מכינים פיצה לפי המסורות האיטלקיות-אמריקאיות למעט שינוי אחד: הפיצה פה כשרה. אל הבצק הטעים ורוטב העגבניות המושקע (90 שקלים למגש ענק) אפשר להוסיף את כל התוספות הרגילות, אבל גם מיוחדות יותר כמו סלקים צלויים (אחלה תחליף לפפרוני), קישואים צלויים, בטטה או תפוחי אדמה. אל תצפו לחווית מסעדה של ממש, כי מדובר בדוכן קטן בשוק, אבל אם אתם בקטע של פיצה, אל תוותרו על ביקור.

קראפט פיצה – כל הפרטים

כמו בניו יורק קראפט פיצה, ירושלים. צילום: אסף קרלה
כמו בניו יורק קראפט פיצה, ירושלים. צילום: אסף קרלה