ביינה: המסעדה שמחזירה את הגירל פאוור למטבח

טוויסט פמיניסטי. ביינה (צילום מיטל חדד)
טוויסט פמיניסטי. ביינה (צילום מיטל חדד)

השפית נרקיס אלפי עבדה בכמה מהמסעדות הטובות ביותר בישראל (וגם במסעדת המישלן של מושיק רוט), ועכשיו היא בשלה להביא את השפה שלה אל "ביינה", מסעדה חדשה עם טוויסט פמיניסטי. "למדתי מכל הטובים כדי להחליט מי אני. כיום אני בטוחה במה שאני עושה"

4 ביוני 2023

כל מי שגר בתל אביב מספיק זמן מכיר את הפינות הבעייתיות, אלו שבהם עסקים נפתחים ונסגרים בזה אחר זה. טשרניחובסקי 4 הוא דוגמה טובה – חלל שבשנים האחרונות פעלו בו "שחקי שחקי" (שהובילה השפית יהלומה לוי) וגם JUS, גסטרו ברים מוקפדים בבעלות איש חיי הלילה שמעון משל (פיקוק). כעת נפתח באותו מקום ביינה (Beina), או "בין לבין" בערבית, בר אוכל שמותאם לאקלים הקולינרי הנוכחי: בין פשוט למורכב, ובין קז'ואל לפיין דיינינג, או כלשון הודעת הפתיחה "מסעדת שף שמייצרת אוכל בגובה העיניים, בר יין חף מטקס מטרחן".

טורטליני שורש סלרי וגבינת בלו בוואריה. ביינה (צילום מיטל חדד)
טורטליני שורש סלרי וגבינת בלו בוואריה. ביינה (צילום מיטל חדד)

על הקונספט חתומות השפית נרקיס אלפי והיזמית שלי גרבלר, שנפגשו כשהראשונה ייעצה למסעדה של אביה של גרבלר בארה"ב. אז הבינו שהן רוצות למקסם את החברות והגירל פאואר, ולפתוח מקום יחד. "אחרי שנים שבהן עבדתי עבור אחרים רציתי להביא את השפה שלי לקדמת הבמה. ישבנו וחשבנו יחד איך המקום ייראה ושמנו דגש על הנשיות. האוכל פשוט ולא מתיימר מבלי להמציא את הגלגל, אבל שיהיה טעים", אומרת אלפי, ומספרת שההשראה מגיעה ממסעדות פיין דיינינג שבהן עבדה (כתית, המזללה, סנטה קתרינה, Samhoud Places הממושלנת של מושיק רוט באמסטרדם ועוד), לצד השראה מהתבשילים של סבתה העיראקית. "חיפשתי ללמוד מכל הטובים כדי להרחיב את ארגז הכלים ורק אחר כך להחליט מי אני. כיום אני בטוחה במה שאני עושה".

התפריט בביינה נחלק לשלוש קטגוריות – בקטנה, בין לבין וקינוחים. לדוגמה: תבשיל מנגולד ואבן יוגורט; ברוסקטה חציל עם טרטר טונה באיולי סומק ובצל ירוק; מנגולד נמס בתנור ברוטב קיסר ופיקורינו: לוביה על פתילה בבישול ארוך עם טחינה ירוק ובצל סגול; סשימי דג ים בוויניגרט מלפפון, תפוח עץ, סלרי ושמן לואיזה; וטורטליני ממולא שורש סלרי וגבינת בלו בוואריה ברוטב חמאת מרווה ואגוזי לוז. בגזרת הקינוחים תמצאו פנקוטה כבשים ולואיזה על קונסומה אבטיח וקרמו שוקולד. המחירים נעים בין 18-28 למנות קטנות, 58-98 ש"ח למנות בינוניות וכ-40 ש"ח לקינוח. תפריט האלכוהול מצומצם במתכוון, כדי להרחיק את המקום מהגדרת בר יין. "אין לנו סומלייה ואנחנו לא רוצות להיות במשבצת הזו. אפשר לשבת על כוס קוניאק או רום או כוס בירה והכל בסדר".

בינה לבינה. ביינה (צילום מיטל חדד)
בינה לבינה. ביינה (צילום מיטל חדד)

ומה לגבי המוג'ו של הלוקיישן?
"לא יודעת אם אני מאמינה בעניין הזה. יש לי המון חברים מוכשרים שפתחו במקומות טובים וסגרו. לפעמים את אומרת לעצמך 'אני אעשה את הכל', ובכל זאת זה לא קורה, וגם זה בסדר. לומדים מטעויות וממשיכים הלאה. אבל אני באה במטרה להצליח. חיכיתי לצ'אנס הזה כל כך הרבה זמן".
טשרניחובסקי 4 תל אביב, שני-שישי 18:00-23:00 (שעות פתיחה בהרצה)