בעלי המלאכה

בני ליפשיץ - עיצוב והקמת גינות, מושב קדרון

מקיים שטח חקלאי בתוך יער למאכל קדרון, בו הוא מגדל ירקות למסעדות ולצרכנים פרטיים, ומומחה בהקמת גינות

  • בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
    בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
  • בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
    בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
  • בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
    בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
  • בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
    בני ליפשיץ. צילום: חיים יוסף
16 בדצמבר 2018

בשנת 2003 עובר בני ליפשיץ לגור בתל אביב והוא בן 23. הוא מתחיל לעבוד כטבח במסעדות שונות בעיר. ב־2007 הוא מצטרף לקבוצת המסעדות של אייל שני, שבעתיד תהפוך להיות אחת הגדולות והמשמעותיות בעיר. יחד הם פותחים את המסעדות הסלון וצפון אברקסס. את האחרונה הוא מוביל קולינרית ותפעולית. ב־2010 מחליט בני לנסוע לנפוש בהודו לתקופה קצרה. כשהוא חוזר מהודו הוא משנה את תזונתו לטבעונית ובמקביל מחליט לפרוש מעבודות המטבח. ב־2011 הוא מתנדב במשך חודש בחווה ואדם – חווה אקולוגית לימודית – ומגלה משיכה לאורח חיים בר קיימא. בהמשך הוא נוסע לירדן ללמוד פרמקלצ'ר (חקלאות בת קיימא) ועושה קורס יערות מאכל בקדרון. שם הוא מכיר את אלכס, האיש שלימים יהפוך לשותפו בחברתם גינה מזינה. משנת 2013 ועד היום גינה מזינה עוסקת בחקלאות בת קיימא: הם מקיימים שטח חקלאי בתוך יער למאכל קדרון, שבו הם מגדלים ירקות למסעדות מובילות ולצרכנים פרטים; נוסף על כך הם מתמחים בהקמת גינות בבתים פרטים, במוסדות, בעסקי אוכל וכדומה. השניים מייעצים ומקנים כלים לעבודה עצמאית בשטח עד לקיום הגינה כמקור למזון טרי וטעים.

באוגוסט 2017 כילתה שרפה את היער למאכל קדרון, ובתוכו – את השטח החקלאי של בני ואלכס. ״התחושה הייתה קשה אך גם הזדמנות למשהו חדש״, אומר בני. במאמץ גדול הם עיבדו את האדמה, זרעו, שתלו וגידלו הכל מחדש, וכיום אין זכר לאסון. לשאלתי אם החברה מקימה גם גינות פרחי נוי השיב בני: ״הגינות שאנחנו מקימים יפות כל כך ועשירות בתוצרת יפה ומזינה שלא תבחין בהבדל״.

ניסיתי להגיע אל בני גם מהכיוון הנהנתני ושאלתי אותו על מסעדה טובה או על מנה נהדרת שאכל לאחרונה, ללא הצלחה. האיש מאוהב באדמה ובתוצריה. ״לקחתי חופן עלי מנגולד, שניים־שלושה סוגי עלים נוספים, שמן זית, מלח, צ'ילי ושום, הקפצתי במחבת והנחתי על טחינה – זו הייתה מנה נהדרת". בני ממליץ לחפש בעונה זאת של השנה את מרוות הבר שנקראת גם מרוות ירושלים. "אלה הם ימיה, זה שווה את המאמץ", הוא מחייך.

גינה מזינה, 5495306־050