טעם לחיים: מחדשים את מזווה התבלינים

אחת המשימות החשובות לפני פסח היא חידוש מדף התבלינים - גם כדי לדקדק בביעור החמץ וגם כדי לזכות את התבשילים בטעמים חדשים

חנות התבלינים חבשוש בשוק לוינסקי. צילום: דניאל לילה
חנות התבלינים חבשוש בשוק לוינסקי. צילום: דניאל לילה
28 במרץ 2020

"האוכל בפסח יוצא יותר טעים", יגיד לבטח אבא שלי בליל הסדר הקרוב, כפי שאמר בשנה שעברה, בשנה שקדמה לה ובכל שנה אחרת בעצם. זה לא בגלל שהמתכונים בפסח מוצלחים יותר – לעיתים מדובר במנות מהרפרטואר הקבוע – אז אם כך מה נשתנה?

בארץ קוראים לזה "ניקיונות לפסח", "המכה ה-11", או "עבודות פרך", ואילו בשאר העולם – "ניקיון האביב", מה שאולי מעיד כי אצלנו החמץ הוא רק תירוץ. אחת לשנה אנחנו מגיעים לנקודות הסמויות ביותר מן העין, בארונות הבגדים והמצעים וגם במזווה ובמקרר. מאבקים, זורקים, נפטרים, מעבירים סמרטוט. מנערים מעלינו את השנה החולפת.

אחת המשימות המרכזיות שלי לפני החג היא להיפטר מהתבלינים הישנים (או למהר לסיים אותם) ולהצטרף לתורים הארוכים המשתרכים בחבשוש, חנות התבלינים החביבה עליי בשוק לוינסקי

מאמי למדתי לא לשכוח גם את מדף התבלינים, לא רק כדי לדקדק בביעור החמץ אלא גם כדי לזכות את תבשיליי בטעמים חדשים. כך, בימים של ערב פסח, אחת המשימות המרכזיות שלי היא להיפטר מהתבלינים הישנים (או למהר לסיים אותם) ולהצטרף לתורים הארוכים המשתרכים בחבשוש, חנות התבלינים החביבה עליי בשוק לוינסקי, כי כמוני גם רבים אחרים עושים זאת. הסוד שאני ואחיי לתור יודעים נעוץ בכוחם של תבלינים להפוך כל מנה לבלתי נשכחת.

בשל חוקי הכשרות המחמירים לפסח, התבלינים שמוצאים בחנויות הם תבלינים טריים ולא כאלו ששכבו שם תקופה ארוכה. תבלינים שנטחנו לאחרונה לאחר ניקוי המכונות

נכון, במהלך השנה, כשמתרוקנות צנצנות הפפריקה או הפלפל השחור, אנחנו מחדשים את המלאי, אז מה בכל זאת מייחד את אלו של התקופה הנוכחית? בשל חוקי הכשרות המחמירים לפסח, התבלינים שמוצאים בחנויות הם תבלינים טריים ולא כאלו ששכבו שם תקופה ארוכה; תבלינים שנטחנו לאחרונה לאחר ניקוי המכונות. יתרה מזאת, יש סברה, לא בהכרח מבוססת, שבתבלינים מסוימים מוסיפים בלא יודעין חומרים נוספים מעבר לתבלין עצמו כדי להגדיל את נפחו ובכך להוריד את עלותו למשווקים, ובפסח, תחת ההשגחה, עליהם להסיר אותם ולמוכרם נקיים מכל חשש. ואולי, הכל פשוט בראש.

מבשלים ואופים עם תבלינים

איך שומרים על התבלינים בבית?

בקצרה – אחסנו אותם בצנצנות זכוכית ולא פלסטיק, במקפיא ולא על מדף במטבח או בארון, על אף הצורך המוצדק להשוויץ בהם בפני כל מי שנכנס הביתה (או שזה רק אני?). זכרו לקנות תבלינים בכמויות קטנות וכך לחדש את המלאי לעיתים קרובות יותר; המחמירים אף קונים את התבלינים בשלמותם וטוחנים אותם רק רגע לפני השימוש – וטיפ אחרון: לא בוזקים אותם ישירות מהצנצנת לסיר המהביל, אחרת התבלין יספוג לחות. השתמשו בכפית או כף יבשות.

חבשוש עד הבית

נוכח הגבלות היציאה מן הבית בחבשוש מציעים שירות משלוחים באזור המרכז. "לקוחות יקרים ואהובים – תבלינים, כל סוגי האגוזים, קטניות ועוד מטעמים מבית חבשוש מגיעים אליכם עד הבית!", פנו בני משפחת חבשוש ללקוחותיהם. "אין צורך להגיע לחנות, נשמח לשרת אתכם בדרך הכי טובה, הכי בריאה, הכי מתובלת שאנו יודעים".

משלוח בגוש דן והסביבה: תל אביב: 20 ש"ח | חולון/בת ים/רמת גן/גבעתיים/ בני ברק: 30 ש"ח | פתח תקווה/ גבעת שמואל: 42 ש"ח | הרצליה/ ראשון לציון: 50 ש"ח. למזמינים מעל 200 ש"ח – הנחה בשיעור 50% מסכום המשלוח.

להזמנות: חבשוש, 03-6822579, 03-6822570, 054-4942100 (כולל וואטס-אפ והודעות), habshushim@gmail.com