מקופל זה השחור החדש: טעמנו את הבורגר המקופל של אייל שני ויש לנו מסקנות

מנת הדגל של המזנון בניו יורק נחתה בתל אביב. האם הבורגר המקופל של שף אייל שני מצדיק את הבאזז?

מנת ההמבורגר המקופל, צילום: מתוך האינסטגרם של אייל שני
מנת ההמבורגר המקופל, צילום: מתוך האינסטגרם של אייל שני
9 ביולי 2019

לא פעם אנחנו רואים מנות מחו"ל שמצער מאוד שאי אפשר לאכול אותן בארץ, אבל מעטים המקרים בהם מדובר באוכל של שף ישראלי שמכין אותו אך ורק בחו"ל. זה בדיוק המקרה של ההמבורגר המקופל מהמזנון, סניף ניו יורק של שף אייל שני. המנה הפכה לסמל הסניף ולאחת המנות המוכרות ומבוקשות בעיר הגדולה, כולל כמה כתבות שהכתירו אותה בתור המנה השווה של השנה.

אתמול פרסם שני בחשבון האינסטגרם שלו שההמבורגר המפורסם יתחיל להיות מוגש בסניף רמת החייל של המזנון, וכמובן שהיינו חייבים לרוץ לטעום אותו.

לא מגיעים למזנון? מתכונים שווים של אייל שני להכנה ביתית

המבורגר מקופל, מזנון. צילום: גיל גוטקין
המבורגר מקופל, מזנון. צילום: גיל גוטקין

אבל קודם כל, מה זה המבורגר מקופל בכלל? מדובר בקציצת המבורגר שמשוטחת ליריעה דקה וגדולה של בשר, על ידי מכבש טורטיות. היא מונחת על פלאנצ'ה חמה כשמעליה מפזרים פירורי גבינה צהובה ומקפלים את הקציצה המשוטחת לשניים. הגבינה נמסה בפנים, חלק ממנה בורח החוצה והופך לשחום ופריך, וכל הדבר הזה נכנס לפיתה מלאה בשמנת חמוצה, עם עגבניה, בצל ומלפפון חמוץ. 

שני מספר שהמציא את הפיתה כשהיה חייב איזו מנה מיוחדת לסניף בניו יורק. "הייתי חייב למצוא כריך שישגע את האנשים בניו יורק ולקח לי זמן להבין שהכריך הניו יורקי האמיתי הוא בכלל ההמבורגר. אז החלטתי לעשות המבורגר מגולגל ויום לפני הפתיחה של הסניף היינו צריכים לתרגם לאנגלית את שמות המנות וקראתי לו המבורגר רול. אמרו לי שבכל מסעדה בניו יורק יש משהו עם המילה רול, ואולי כדאי לקרוא לו Folded Burger, המבורגר מקופל. ואז, אם כבר מקופל, למה לא לעשות המבורגר מקופל באמת?".

אייל שני והמבורגר מקופל. צילום: גיל גוטקין
אייל שני והמבורגר מקופל. צילום: גיל גוטקין

בניו יורק משתמש שני בגבינת צ'דר, אבל פה הוא החליף את הגבינה לגבינת עמק פשוטה, ולא בכדי. הגבינה שבורחת מההמבורגר ונצרבת על הפלאנצ'ה דומה מאוד לגבינה שבורחת מטוסטים שמכינים בבית והופכת לפריכה מסביב (לא נתווכח עם הטענה שמדובר בחלק הכי טעים בטוסט). "הגבינה הזו מזכירה את הפריך של הטוסט, ואצלנו הישראלים טעם של טוסט זה טעם של זכרונות. והזכרונות האלה מגיעים מגבינת עמק פשוטה ולא צ'דר אמריקאית שלא שייכת לפה", מסביר שני.

אז אחרי כל זה, איך המנה עצמה? אפשר להגיד בשמחה רבה שיש בהחלט סיבה בגללה האמריקאים משתגעים על הפיתה הזו (שעולה 48 שקלים). הביסים הראשונים בבשר ובגבינה שבולטים החוצה מהפיתה בהחלט מזכירים את החלק הטעים הזה של הטוסטים, עם טוויסט בשרי ומפולפל היטב (אם אתם לא חובבי פלפל שחור, ראו הוזהרתם). כשמגיעים גם לפיתה, השמנת החמוצה, שבינתיים כבר הופכת לבריכה קטנה מלאה במיצי בשר משתלבת נהדר עם הבשר הצרוב של ההמבורגר והגבינה שעוד נשארה בתוכו ולא נזלה החוצה. גם פה, הביסים הכי טעימים הם אלו שיש בהם חתיכה של גבינה צרוכה ופריכה, אז נסו לחשב היטב את הביסים שלכם.

חוסל! המבורגר מקופל, מזנון. צילום: גיל גוטקין
חוסל! המבורגר מקופל, מזנון. צילום: גיל גוטקין

שורה תחתונה: הפיתה הכי טובה בתפריט של המזנון ברמת החייל? בהחלט, לפחות עד שיחליטו להחזיר שוב לתפריט את ה"דג זהב" (מנת הדג בפיתה)  שכל כך אהבנו ונעלם.

מזנון רמת החייל – כל הפרטים