מה מתבשל?

משחקת משחקת: שפית יהלומה לוי חוזרת עם בר אוכל חדש בתל אביב

שחקי שחקי. צילום: שני בריל
שחקי שחקי. צילום: שני בריל

יהלומה לוי חוזרת לעולם המסעדנות ביחד עם שמעון משל, ופותחת את שחקי שחקי - בר אוכל נגיש עם חלת לובסטר בתפריט

31 במרץ 2019

אומרים שלקהל התל אביבי יש זיכרון קצר ואפס נאמנות. להלן דוגמה טרייה מהשטח: כמה ימים לפני הפתיחה של שחקי שחקי עובר אורח מציץ פנימה ושואל מה משתפץ. בר אוכל, עונה שמעון משל (פיקוק), אחד השותפים. של מי שואל האיש, ומשל עונה: יהלומה לוי. משהתגובה מבוששת לבוא ממליץ משל בחצי צחוק חצי נזיפה לפתוח גוגל.

"אין דברים כאלה", הוא אומר, והבחור מגמגם משהו ומסתלק. לוי עומדת בצד ולא מתרגשת. תשומת הלב שלה מופנית למטבח, לטסטים אחרונים של מנות לפני ההשקה. בשנתיים מאז עזיבתה המתוקשרת את מסעדת יהלומה בנמל היא התרכזה בקייטרינג, וכעת היא מחשבת מסלול מחדש וחוזרת למסעדנות.

פרויקט משותף עם שמעון משל (פיקוק) יהלומה לוי בשחקי שחקי. צילום: דין אהרוני
פרויקט משותף עם שמעון משל (פיקוק) יהלומה לוי בשחקי שחקי. צילום: דין אהרוני

שחקי שחקי – ובהמשך ניגע בשם – הוא פרויקט משותף של לוי ומשל. בברנז'ה יודעים כבר כמה חודשים שהם מבשלים משהו, ובשבועות האחרונים השמועות תפסו תאוצה. "שמעון ואני חברים טובים", היא מסבירה. "לפני שנתיים יצאתי מהסינמטק והלכתי עם חברה לשבת בפיקוק. הכרתי את שמעון לפני כן, הוא אכל אצלי בביסטרון והיה דיבור שאולי נעשה משהו יחד, אבל זה לא קרה.

באותו זמן הייתי כבר אחרי יהלומה בנמל ונהיה דיבור קרוב מאוד בינינו. יום אחד הוא אמר לי 'היה לך מקום בדרום העיר ובנמל. עכשיו את צריכה חדר במרכז העיר". החברות התפתחה למפגש שבועי של גלגול רעיונות וחלומות, ולאהבה משותפת לתרבות ולקולינריה. לוי ומשל קיבלו הצעות, בדקו, התלבטו ופסלו, והכל באטיות ובלי למהר לשום מקום. עד שנמצא הלוקיישן בטשרניחובסקי, שבעבר אכלס את קפה בצלאל.

לוי: "כשהבנתי שאני הולכת להתמקם ברחוב טשרניחובסקי התייעצתי עם חברה לגבי השם, וברגע ששחקי שחקי עלה אורו עיניי. זה שיר מדהים שמדבר על הגשמת חלומות, אוניברסליות ואנושיות"

"לא הופתעתי. הבעלים היו באים לשבת אצלי בביסטרון והציעו לי שיתוף פעולה, אבל באותה תקופה זה לא התאים. זו כמעט סגירת מעגל". חיים מלכה ובועז צור בעלי רשת קפנטו הצטרפו, והשותפות יצאה לדרך. המקום נבנה עקב בצד אגודל, באורך נשימה שמאפיין אנשים עם קילומטרז' בתעשייה. הקונספט מכוון לתל אביב הנוסטלגית ולזו של היום.

פנטזיות על לובסטר שחקי שחקי. צילום: דין אהרוני
פנטזיות על לובסטר שחקי שחקי. צילום: דין אהרוני

"כשהבנתי שאני הולכת להתמקם ברחוב טשרניחובסקי התייעצתי עם חברה לגבי השם, וברגע ששחקי שחקי עלה אורו עיניי. זה שיר מדהים שמדבר על הגשמת חלומות, אוניברסליות ואנושיות, שאני ושמעון מזדהים איתן. בזמנו שקלו לעשות ממנו המנון, ואם ההחלטה הזו הייתה מתקבלת לדעתי המדינה הייתה נראית אחרת. אליי באופן אישי דיברה גם העובדה שהשיר כתוב בלשון נקבה, יש פה רבדים קרמטיים כמעט".

"אני עובדת עם חומרי גלם באיכות הכי טובה אבל בביצוע לא מאיים. אין המון תהליכים בדרך, ומעט מאוד נגיעות באוכל"

לוי התמקמה במטבח, אך הרכבת התפריט נעשתה בשיתוף פעולה. "לשמעון הייתה פנטזיה על לובסטר, שהוא חומר הגלם הכי יקר בארץ ומטבע הדברים מתאים למסעדות היי אנד, ואנחנו לא רוצים להיות כאלה. בכל זאת יש בתפריט חלת לובסטר, פרשנות שלי ללובסטר רול עם רוטב ברנייז וטרגון".

מי שזוכר את היד של לוי מהביסטרון ומיהלומה בנמל יזהה את ה־DNA. "אני עובדת עם חומרי גלם באיכות הכי טובה אבל בביצוע לא מאיים. אין המון תהליכים בדרך, ומעט מאוד נגיעות באוכל". במנת טרטר לבנטיני היא מחליפה את הטבולה בדג, מוסיפה ירקות קצוצים ויוגורט ומסיימת בחזרת מגוררת בטיגון אטי עם פנקו.

טעמים ישראלים שמדברים עולם אחר שחקי שחקי. צילום: דין אהרוני
טעמים ישראלים שמדברים עולם אחר שחקי שחקי. צילום: דין אהרוני

"אלה טעמים ישראליים שמדברים קצת עולם אחר. הדג והירקות חתוכים דק כמו במטבחים אסייתיים והחזרת המטוגנת מזכירה פרמזן". פסק הזמן מעולם המסעדנות אפשר לה להתמקצע בטיפול בדגים נאים, בטכניקות בישול מתקדמות ובהתססות וכן באפייה – תחום שקודם לכן היה עבורה אינטואיטיבי. התוצאות ניכרות בתפריט: סביצ'ה מוסר על פוקאצ'ה מבטטה סגולה עם עשבי תיבול ואבוקדו; ירקות סו ויד ברוטב בנייה קאודה על בסיס שום מבושל ביין ואנשובי; לחם שאור מתוצרת בית עם בשר מפורק, איולי צ'יפוטלה ומלפפונים כבושים; סלט יהלומה מרוקט, פול ירוק, מוצרלה ועגבניות. פלאפל מצרי, מנת דגל עוד מימי הביסטרון, אינו נוכח כרגע, אך צפוי להפציע בבראנץ'. את התפריט ילוו יינות בכוסות במחיר נגיש ("אני לא יכולה לסבול כשאני מגיעה למקום לשתות יין וצריכה לקנות את כל הבקבוק. אצלנו יהיו גם חצאי כוסות ואפילו שמפניה"), ובשעות 17:00־18:00 יתקיים אפריטיבו: דרינק בתשלום וצלחת טעימות על חשבון הבית.

לשאלה אם היא לא חוששת להיכנס להרפתקה בענף קורס משיבה לוי בנחרצות: "לא חזרתי למסעדה אלא לבר, עם תפריט קטן ונוח יותר לתפעול. כמו כן למקום יש שני מוקדי כוח והוא נשען על אוכל ואלכוהול במידה שווה. אין ענייני אגו, שזה אחד הדברים שדחו אותי בעולם המסעדנות בעבר, כשעברתי ממקום שהוא שלי למקום אחר. אני ממשיכה עם הקייטרינג ולכל אחד מאיתנו יש עסקים בנפרד. גם אם תהיה שנה ראשונה קשה, אני בטוחה שנצליח".

שחקי שחקי