משקאות

הנורמה של הג'ין

ג'ין הוא משקה המבוסס על גרגירי צמח הערער. שגיא קופר מציג את ההיסטוריה, הפולקלור סביב המשקה שהכי נכון להזמין

המשקה הכי לוהט על הבר: ג'ין טוניק. צילום: shutterstock
המשקה הכי לוהט על הבר: ג'ין טוניק. צילום: shutterstock
16 בדצמבר 2018

בחצות שבין 4 ל-5 בנובמבר 1605 פרצו כוחותיו של סר תומס ניווט, שופט השלום, למרתפי בית סמוך לפרלמנט בלונדון. הם מצאו שם את גאי פוקס כשבידו האחת מצת ובידו השנייה שעון, ישוב על חבית אבק שרפה ולצדו עוד 35 חביות. כך סוכלה המזימה שנועדה להרוג את המלך ג'יימס הראשון ולהציב במקומו מלך קתולי. לו הייתה התוכנית עולה יפה, ובהנחה שאבק השרפה היה טרי ותקין, די היה בכמות ההיא כדי להחריב את הפרלמנט הבריטי על כל יושביו. אירוע הצלת שושלת המלוכה נחגג מאז בכל שנה ב-5 בנובמבר במדורות נוסח ל"ג בעומר ובזיקוקי דינור מלכותיים. אנחנו מנצלים את התאריך ההיסטורי שחל החודש כדי לדבר על ג'ין. משקה, שכמו שנראה תכף, הולך מצוין עם קצת אבק שרפה לידו.

לא על הערער לבדו

הג'ין הגיע לאנגליה בשנת 1688 עם ויליאם מאורנג' ההולנדי. הוא הביא משקה מזוקק מחיטה, צלול, בעל חוזק אלכוהולי של 50% ומעלה, שהיה מוכר להולנדים בשם יֵנייבר. שם המשקה מגיע מהמרכיב הבוטני העיקרי שבו, שנותן לו עד היום את טעמו המובהק – ג'וניפר, ובעברית – ערער.

בשיטה הלונדונית הקלאסית מניחים את הגרגירים הקטנים של הערער ומרכיבי טעם נוספים כמו אקציה, קינמון, כינין, קליפות תפוזים ועשבים שונים בדוד הזיקוק עם אלכוהול שזוקק היטב מראש. התוצר הבסיסי חייב להכיל לפחות 70% אלכוהול ולא יותר מ-0.1% סוכר. לסוג הג'ין הזה קוראים לונדון דריי ג'ין.

גרגירי ערער. צילום: shutterstock
גרגירי ערער. צילום: shutterstock

ניתן לייצר ג'ין בשתי צורות נוספות: ג'ין פשוט מיוצר בהשריה של ערער, צמחים ונותני טעם שונים באלכוהול מזוקק. בשיטה השנייה נעשה זיקוק שני של ערער ומרכיבים בוטניים עם אלכוהול 96%. זהו ג'ין מזוקק.

ג'ין תקני חייב להיות בעל תכולת אלכוהול סופית מינימלית של 37.5% (או 40% בארצות הברית) ובכל מקרה למשקה חייב להיות טעם אופייני של ערער: ירקרק-אדמתי וריחני מאוד (ריח המזכיר יערות מחטניים).

הרוב המכריע של הג'ין מגיע לישראל מאנגליה, גם אם לא בהכרח מלונדון עצמה. קיבצתי עבורכם כמה שמות ומותגים מוכרים יותר ופחות. מחירי המשקה נעים מעשרות ש"ח בודדים לבקבוק הזול ביותר ועד 200 ש"ח ויותר למוצרי דגל של מותגים מפורסמים. זהו יופי של משקה לשתייה על קרח, לערבוב עם טוניק טוב ולאינספור קוקטיילים. קחו בחשבון שכמעט כל קוקטייל שיש בו וודקה יתאים גם לג'ין.

הג'ין של הנייבי

ומה לג'ין ולאבק שרפה? קציני הצי הבריטי של המאה ה-18 והלאה היו זכאים להקצבה קבועה של ג'ין, שהיה משקה בעל סגולות רבות: הכינין שבו הגן מפני מלריה, וכשהוא עורבב עם מיץ ליים הוא הגן מפני צפדת. הקצינים גילו שכשמוסיפים ג'ין איכותי וחזק לאבק שרפה עדיין ניתן להציתו, וכך הם החלו לבדוק את איכות הג'ין שסופק לאונייה. חוזק הג'ין היה 57% אלכוהול, והוא נקרא מאז Navy Strength Gin. פה ושם עדיין אפשר למצוא כמותו.