מה מתבשל?

תשתו משהו? מיזמים חדשים בתחום היין

יקב שדות בעמק יזרעאל. צילום: יח"צ
יקב שדות בעמק יזרעאל. צילום: יח"צ

זה הזמן לבקר באחד מ-12 היקבים בעמק יזרעאל, וגם: הפתרון למי שנמנע מאלכוהול ועדיין מתחשק לו כוס יין מדי פעם

8 בנובמבר 2021

תרימו. ללא הגבלה

אנחנו אוהבים אלכוהול, זה ידוע. אבל מה עם קבוצות שלמות באוכלוסייה שצריכות להימנע ממנו באופן זמני או על בסיס קבוע (נשים בהיריון, ספורטאים, אנשים הסובלים מבעיות רפואיות, אלכוהוליסטים בגמילה או אפילו כאלה שצריכים לנהוג הביתה) – להן לא מגיע לשבת עם איזו כוס יין ביד? בטח שמגיע. עכשיו גם להן יש פתרון: Alcofree הוא אתר חדש שמוכר יינות נטולי אלכוהול, שאותם הוא מייבא מצרפת, מאחד היקבים הבודדים בעולם שמייצר כאלה. כן, מה ששמעתם – יין ללא אלכוהול. מדובר ביין רגיל לכל דבר, שעובר תהליך של הוצאת האלכוהול תוך שמירה על הארומה והערכים התזונתיים, כך שכמעט לא מרגישים בהבדל. מאחורי המיזם עומד עומרי עופר, שנמנע משתיית אלכוהול בעצמו, ולצד היינות הקיימים עכשיו באתר – שרדונה, רוזה, שלושה סוגי מבעבעים וגם בקבוקים אישיים שנמכרים ברביעיות, הוא מבטיח שבהמשך יהיו גם ג'ין, טקילה ואפילו ויסקי ללא אלכוהול. אז קדימה, תרימו. הפעם ללא הגבלה.
אלכופרי

כמעט ולא מרגישים בהבדל יין ללא אלכוהול. צילום: יח"צ
כמעט ולא מרגישים בהבדל יין ללא אלכוהול. צילום: יח"צ

שיר העמק

בחודשים האחרונים עובדים במרץ במועצה אזורית עמק יזרעאל על מיזם חדש ומבורך בשם "עמק יין". המיזם, שהושק בסוף אוקטובר, מבקש למתג מחדש את האזור החקלאי היפהפה, המשתרע על פני כ־350 אלף דונמים, כאזור סקסי יותר, שיש בו גם יין משובח ואוכל טוב – ולא רק אתרי מורשת ארץ ישראליים.

"הרעיון הוא לשנות את התדמית של העמק גם באמצעות יקבים ואוכל. אנחנו רוצים שאנשים יבואו לכאן ליום שלם או אפילו ליומיים ויטיילו בין היקבים, בתי הבד, המשקים, היצרנים המקומיים, המסעדות ומסלולי הטיול"

"הרעיון הוא לשנות את התדמית של העמק גם באמצעות יקבים ואוכל", אומרת מאיה אדר קדוש, מנהלת מחלקת התיירות במועצה האזורית עמק יזרעאל. "האזור מוכר יותר בשל מורשתו ההיסטורית, שמספרת את סיפור ההתיישבות וחלוצי הארץ, וידוע פחות בסיפור הקולינרי שלו, אף שיש אצלנו גם אוכל ויין בשפע. אנחנו רוצים שאנשים יבואו לכאן ליום שלם או אפילו ליומיים ויטיילו בין היקבים, בתי הבד, המשקים, היצרנים המקומיים, המסעדות ומסלולי הטיול".

ואכן, בין אתרי ההיסטוריה והמורשת לשדות החקלאיים שמאפיינים את המקום, פזורים בעמק 12 יקבים – משפחתיים, קטנים, גדולים, חדשים וותיקים (רשימת היקבים המלאה מופיעה באתר המועצה). במרבית היקבים יש מרכזי מבקרים, שבהם עורכים טעימות לצד כיבוד – והנופים, למות!

אם תצאו רעבים מאחד מהיקבים – נסו את מסעדת בלה האיטלקית־ים תיכונית בבית שערים, או את מסעדת ללה שבכניסה למושב כפר ברוך. בין יקב אחד למשנהו תוכלו לפקוד את אחת מעגלות הקפה והאוכל הרבות שפזורות בעמק, ובסופי שבוע תוכלו להזמין ארוחה אצל השף דורון בראון. בעידן שבו תעשיית היין הישראלית מחפשת זהות, הגדרת אזוריות באמצעות חלוקה לאזורי יין (כמו בכל ארץ יין מסורתית) – גם אם היא נעשית (בשלב ראשון) משיקולים תיירותיים, כמו במקרה של "עמק יין" – היא חלק מאותו חיפוש. כן ירבו.
מועצה אזורית עמק יזרעאל

ממתגים את העמק מחדש יקב טוליפ בעמק יזרעאל. צילום: גיל קובלצ'ק
ממתגים את העמק מחדש יקב טוליפ בעמק יזרעאל. צילום: גיל קובלצ'ק