המדריך שיעשה לכם סדר במסעדות ביוון

מטברנה ואוזריה עד סופלאצידיקו - קבלו את מילון בתי האוכל ביוון, מתוך ספרו של צביקי עשת, "גרקו מטבח יווני"

  • מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
    מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
  • מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
    מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
  • סקורדיה, מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
    סקורדיה, מתוך הספר ״גרקו - מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
16 בדצמבר 2018

היוונים אוהבים לאכול בחוץ, ויש להם מגוון מסעדות, המאופיינות לפי סוג האוכל והאלכוהול המוגש בהן, האווירה ושעות הפעילות. צביקי עשת, בספרו "גרקו", עושה סדר בין כל המסעדות ובתי האוכל שתתקלו בהם בחופשה הבאה שלכם.

טברנה

המסעדה הפופולרית והמשפחתית ביותר. הרבה פעמים תמצאו בה את הסבתא יושבת ליד שולחן צדדי, ממיינת עלים או מנקה תרמילי שעועית, את אם המשפחה מבשלת, את האב מארח ואת הבנים מגישים. כשתיכנסו לטברנה ותשאלו מה יש לאכול, פעמים רבות יענו לכם “יש הכל״. התפריט מסורתי וכולל מנות מזה ותבשילים קבועים. רבות מהטברנות הן מסעדות שכונתיות שמגישות ארוחות שאוכלים בנחת במשך שעות ארוכות, מלוות בהרבה אלכוהול ובשיחה טובה, אבל הן יכולות גם להיות שמחות ורועשות עם מוזיקה, שירים וריקודים; ולא, אין צלחות מתנפצות. היוונים מפרידים בין הטברנה, שבה מדברים על פוליטיקה, לבין אוזריה, שבה מדברים על החיים.

אוּזֶרִיָה

בדרך כלל מקום קטן, אינטימי ושקט, לעתים נידח, שמגיש מנות קטנות שמתאימות לליווי האוזו, חלקן מתמחות בבשר או במאכלי ים. האוכל מותאם לשתייה, ולא ההפך. את האוזריות הטובות ביותר אפשר למצוא במקומות שלהם מסורת שתיית אוזו ארוכת ימים כמו לסבוס, ווֹלוס, סלוניקי וכמובן אתונה.

מנות קטנות שמתאימות לליווי אוזו אוזריה. מתוך:״גרקו – מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
מנות קטנות שמתאימות לליווי אוזו אוזריה. מתוך:״גרקו – מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ

מָגֶרִיוֹ

בית אוכל שמתמחה בתבשילים, מרקים ואוכל ביתי שאפשר לאכול במקום או לקחת הביתה. הוא פתוח משעות הבוקר המוקדמות ומתמחה בפָּצָה – התרופה היוונית לכל הנגאובר: מרק שומני וארומטי במיוחד, עשוי קיבה ורגל עגל, כבש או חזיר.

צִיפּוּראדִיק

דומה לאוזריה אך מתמחה בציפורו – המשקה עתיר האלכוהול המופק מזיקוק שאריות הענבים שנסחטו ליין, ובמנות מזה שמלוות אותו, לרוב מנות דגים ופירות ים.

סופלאצידיקוֹ

מתמחה בסופלאקי – שיפודים על האש, שביוון רובם עשויים מבשר חזיר. היוונים לוקחים אותם כחטיף לדרך.

גִירַדיקוֹ

מתמחה בגִירוֹס – השווארמה של היוונים. במקרים רבים סופלאצידיקו הוא גירדיקו ולהפך.

פּסִיסטָרִייה

בית גריל המתמחה בבשרים על האש – טלאים, עזים וחזירים שלמים שנצלים על שיפוד מסתובב, נתחי בקר, קוֹקוֹרֶצי (נקניקייה של חלקי פנים) ועופות. כיוון שדרוש הרבה מקום לצליית הבשרים, וכדי שעשן הצלייה לא ייכנס לכל הבתים השכנים, הפסיסטריות נמצאות בעיקר מחוץ לערים גדולות. בכל פרבר של אתונה אפשר למצוא פסיסטרייה, והעיירה וָארי שמדרום לאתונה ידועה במיוחד ברצועת הפסיסטריות הניצבות לאורך הכביש הראשי.

אֶסטִיאטוֹריוֹ

פשוט מסעדה. השולחנות מכוסים מפות לבנות והמטבח מציע מנות יווניות קלאסיות או עדכניות. מסעדות של מטבחים בינלאומיים שונים ייקראו אף הן בשם זה.

קָפֶניוֹן

זהו בית הקפה הכפרי ומקום מושבם הקבוע של זקני הכפר (הגברים בלבד). מקום המפגש החברתי, המקום ללבן את בעיות הקיום וכמובן ללגום קפה במהלך טורנירים אינסופיים של שש בש או קלפים.

מתוך הספר ״גרקו – מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ
מתוך הספר ״גרקו – מטבח יווני״ . צילום: דן פרץ

בוזוקייה

מקום בילוי ייחודי לאתונה, מעין מועדון לילה בגרסה יוונית למוזיקת בוזוקי וריקודים. בבוזוקייה העניינים מתחילים להתחמם בשעת לילה מאוחרת ונמשכים עד הבוקר. את הצלחות שבעבר היה נהוג לנפץ כאות הערכה לאמנים על הבמה מחליפים היום פרחים שמושלכים לעבר הנגנים והזמרים.

גרקו – מטבח יווני, צביקי עשת, 178 ש"ח