ממה עשויה וודקה אמיתית?

הרוסים והשוודים מייצרים אותן מחיטה ושעורה, הפולנים מתפוח אדמה ושיפון והצרפתים מענבים. עושים סדר בוודקה

וודקה. צילום: shutterstock
וודקה. צילום: shutterstock
16 בדצמבר 2018

האגדה אומרת שוודקה אפשר לעשות מכל דבר. זה לא רחוק מהמציאות, מכיוון שאת המשקה האלכוהולי הצלול אכן מייצרים ממגוון חומרי גלם, בהתאם למדינת המקור ולבחירת היצרן; האלכוהול יכול להיות מזוקק מחיטה, משעורה, משיפון, מסלק סוכר, מתפוחי אדמה ואפילו מענבים.

האגדה מספרת שאפשר להכין וודקה מכל חומר גלם תפוחי אדמה. צילום: אנטולי מיכאלו
האגדה מספרת שאפשר להכין וודקה מכל חומר גלם תפוחי אדמה. צילום: אנטולי מיכאלו

לפני כמה שנים התעורר הוויכוח במלוא עוצמתו, כאשר דיאג'ו – יצרנית המשקאות הגדולה בעולם – החליטה לשווק משקה חדש – שירוק – וודקה צרפתית מענבים. "וודקה מענבים?", שאגו הפולנים (תפוחי אדמה ושיפון), הרוסים והשוודים (חיטה) ויתר שומרות "חגורת הוודקה" (בעיקר המדינות הבלטיות), "חוצפה! שהצרפתים ימשיכו לקרוא למשקה שלהם ברנדי ושלא יבלבלו את העולם!". בסופו של דבר הושגה פשרה, ובאיחוד האירופי הוסכם שאם הוודקה לא עשויה מדגנים או מתפוחי אדמה, יש לציין את חומר המקור על גבי הבקבוק.

קל מאוד לייצר וודקה: לוקחים את חומר הגלם, מתסיסים והופכים אותו למעין תירוש, ואת הנוזל האלכוהולי מזקקים. את התזקיק הזה בדרך כלל לא מיישנים, אלא מדללים במים עד ל-40% אלכוהול, ובדרך כלל מבקבקים אותו מיד. מתקבל משקה אלכוהולי חזק (יישון בחבית מרכך את תחושת האלכוהול) וכמעט ניטרלי לחלוטין, ועדיין יש הבדלים ניכרים בין סוגי וודקה שונים.

וודקה וזקוסקי (נשנושים) ליד. צילום: shutterstock
וודקה וזקוסקי (נשנושים) ליד. צילום: shutterstock

זה כל השוני

ההבדלים בין הוודקות נובעים מכמה גורמים:

חומר הגלם חיטה, שעורה, שיפון ותפוחי אדמה משאירים חותם טעם מובהק יותר מסלק סוכר, למשל, ולוודקה שעשויה מענבים יש טעם שונה לחלוטין.

שיטת הזיקוק זיקוק בודד יפיק וודקה שונה מוודקה שזוקקה במזקקות תעשייתיות רציפות. הראשונה תהיה לרוב כבדה יותר, והשנייה תהיה בעלת אופי קל וניטרלי יותר.

החיתוך מספר הפעמים שבהם זוקקה או סוננה הוודקה משפיע על הטעמים.

תוספות יש יצרנים שמוסיפים לוודקה מעט פרוקטוז (סוכר ענבים), ויש כאלה שאפילו מכניסים קצת אלכוהול מענבים – ברנדי או קוניאק – לוודקה שעשויה מחיטה, למשל. וודקות כאלה יהיו מתקתקות יותר מאחרות ויהיו להן ארומות פרחוניות.

מרכיבי טעם בניגוד לתוספות האלה, יש תוספות משמעותיות יותר שנותנות טעמים שונים לוודקה. המקור הוא במסורות המקומיות השונות, כאשר בכל מדינה הוסיפו מה שגידלו ביער הסמוך או בערבות: עשבים, פירות יער ותערובת דבש ופלפלים חריפים הם בין התוספים המסורתיים ביותר. בעשור הקודם לא היה כמעט חודש שבו לא צצה "וודקה בטעמים" חדשה, אבל המנהג דעך, לשמחתי.