קיימות

צמב"זו: כך תבזבזו פחות מזון

משפחה ממוצעת בישראל משליכה מזון בשווי של כ־8,000 ש"ח מדי שנה. החודש מתקיים יום העלאת המודעות לצמצום בזבוז מזון

מצמצמים בזבוז מזון, מסעדת רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
מצמצמים בזבוז מזון, מסעדת רובין פוד. צילום: אנטולי מיכאלו
4 במרץ 2019

מתי בפעם האחרונה ניסיתם לצמב"ז? מדינת ישראל נמצאת במקום השני בבזבוז מזון מבין מדינות ה־OECD. מדי שנה אנחנו מייצרים 2.3 מיליון טונות פסולת מזון, כשליש מהייצור המקומי, בשווי 19.5 מיליארד ש"ח. משפחה ממוצעת זורקת כרבע מכמות המזון שהיא קונה, בשווי של כ־8,000 ש"ח בשנה. בתרגום למספרים קטנים מדובר בארוחה אחת ליום שמושלכת לפח. כמונו, גם שאר העולם מבזבז: בכל יום מושלכים 4.3 מיליון טונות מזון, שהם שווי ערך ל־900 מיליארד דולר בשנה. ארגון The Natural Step ישראל (TNS ישראל), הפועל להטמעת קיימות וליצירת חברה בריאה והוגנת, קבע את ה־12 במרץ כיום העלאת המודעות לצמצום בזבוז מזון, או בקיצור: לצמב"ז.

מיכל ביטרמן: "המספרים מצביעים על בעיה מערכתית שמכתיבה התנהגות צרכנית, וברור שיש עיוורון מוחלט להשלכת מזון ולמחיר שלה"

"במסגרת מיפוי הבעיות הקריטיות ליווינו משפחות כדי לבדוק את הדרך שבה הן מתנהלות עם מזון", מספרת מנכ"לית הארגון מיכל ביטרמן. "אף על פי שאנשים הצהירו על עצמם כ'אקולוגיים', גילינו שכולם באופן גורף מבזבזים מזון. המספרים מצביעים על בעיה מערכתית שמכתיבה התנהגות צרכנית, וברור שיש עיוורון מוחלט להשלכת מזון ולמחיר שלה. כשאנחנו זורקים עגבנייה, אנחנו מבזבזים גם את המים שבהם השקו אותה, חשמל, כוח אדם שהלך לאיבוד, שינוע, אריזה ואפילו משאבים שמושקעים באיסוף פסולת. יש פה פרדוקס: מצד אחד אנשים נזקקים למזון, ומצד שני יש בזבוז נורא. המטרה שלנו היא להראות שיש אלטרנטיבות".

מטמיעות קיימות ראשות ארגון The Natural Step Israel. צילום: אלעד ברנגה
מטמיעות קיימות ראשות ארגון The Natural Step Israel. צילום: אלעד ברנגה

הארגון נוקט כמה כיווני פעולה להגברת המודעות לבעיה. תוכניות ללימוד נושא הקיימות מועברות לבכירים ומובילי דעת קהל וגם לתלמידים בבתי הספר. בארוחות שמתקיימות מדי שנה מבשלים שפים מהשורה הראשונה כמו אוראל קמחי (פופינה) ועידו פיינר (רוברטה וינצ'י) ארוחות המוניות מירקות ופירות "לא יפים".

מיכל ביטרמן: "בטבע גדלים ירקות ופירות שאינם אחידים ועדיין טובים לשימוש. הרשתות חוששות שלא נקנה אותם, לכן הם מושלכים בכמויות. כך למעשה אנחנו מקדשים את אידיאל היופי גם באוכל, בדומה למה שקורה בדוגמנות"

"בטבע גדלים ירקות ופירות שאינם אחידים ועדיין טובים לשימוש. הרשתות חוששות שלא נקנה אותם, לכן הם מושלכים בכמויות. כך למעשה אנחנו מקדשים את אידיאל היופי גם באוכל, בדומה למה שקורה בדוגמנות. אין סיבה לוותר על חומרי הגלם האלה. הרדיפה אחרי פירות וירקות מושלמים מובילה חקלאים להשקעה באסתטיקה, מה שגורר ריבוי שימוש בחומרי הדברה וויתור על טעם לטובת צורה".

אין סיבה לוותר על חומרי גלם פחות שאינם מושלמים צנוניות. צילום: ענת פייזר
אין סיבה לוותר על חומרי גלם פחות שאינם מושלמים צנוניות. צילום: ענת פייזר

לרגל יום הצמב"ז גייס הארגון, שכל שדרת הניהול שלו נשית, יותר מ־60 ארגונים וחברות לחתימה על אמנה המיועדת לעורר מודעות ציבורית וממשלתית, וכן קידום עשייה למען צמצום בזבוז מזון. אנחנו כצרכני קצה יכולים לתרום לכך בפעולות פשוטות כמו אחסון נכון של מוצרי מזון, קנייה מחושבת והימנעות ממבצעים לא נחוצים, שימוש בכלי בישול ואכילה קטנים והבחנה בין תאריך תפוגת תוקף ל"טוב לשימוש עד".

כך תבזבזו פחות מזון בשישה צעדים פשוטים:
אחסנו נכון מוצרי מזון: עגבניות פולטות אתילן אז אל תאחסנו אותן במגירת המלפפונים והקישואים. בזיליקום נרקב במקרר, ולכן כדאי להשתמש בו בעודו טרי או לקצוץ ולאחסן בכלי אטום עם שמן זית. פטריות נשמרות הכי טוב בשקית נייר, ותפוחי אדמה יאריכו ימים במקום חשוך וקריר (אבל לא במקרר) הרחק מבצלים ותפוחי עץ.
ערכו קניות מחושבות: צפוי לכם שבוע עמוס שיצמצם את הזמן במטבח? זה לא הזמן להתפרע בשוק ולקנות ירקות, פירות ושאר מוצרים שיבלו את השבוע במקרר. אם בכל זאת הגזמתם, הזמינו חברים לארוחה.
הבחינו בין תאריכי תפוגה תוקף לבין "טוב לשימוש עד": לא צריך להילחץ מתאריך תפוגה – בהרבה מוצרים מדובר על "עדיף לפני" ולא "לשימוש עד". מוצרים שמסומנים ב"עדיף לפני" יכולים להיות טובים לאכילה גם בימים שלאחר התאריך המופיע על האריזה. סמכו על העיניים והאף שלכם.

לפני שמתחילים לבשל עושים רשימה מסודרת: משתמשים קודם במוצרים שתוקפם עומד לפוג או בירקות שעומדים לאבד את טריותם, ורק בהמשך פותחים שימורים, גבינות או מוצרים שלא צפויים להתקלקל.

הימנעו ממבצעים לא נחוצים

השתמשו בכלי בישול ואכילה קטנים

טיפים נוספים לצמצום בזבוז מזון ומתכונים למנות מירקות "עייפים" אפשר למצוא באתר הארגון lovefoodnotwaste.co.il