פסח 2021

יינות מקומיים מומלצים לחג

יינות ישראליים שמטבאים את הטרואר המקומי (דימוי: אלונה פלוסקי)
יינות ישראליים שמטבאים את הטרואר המקומי (דימוי: אלונה פלוסקי)

מה נשתה בפסח? יינות ישראליים שמבטאים את הטרואר המקומי. מרמת הגולן דרך הכרמל ועד להרי יהודה והנגב - אלו היינות שהכי מאפיינים את אזורי היין השונים

15 במרץ 2021

תעשיית היין הישראלית צעירה ומחפשת זהות. זהות נוצרת על ידי בידול, ובידול יוצר את הסיפור שיספק לצרכנים חוויה שאליה ירצו לחזור גם בעתיד. בעולם, אחת הדרכים לעשות זאת היא חלוקה לאזורי יין מוגדרים, כשבכל אחד מהם נוטעים את זני הענבים המתאימים לתנאי הגידול המקומיים. כך נוצרים יינות המזוהים עם האזור שבו ענביהם גדלו, וכך גם אפשר לייצר את השילוב הרצוי והמבורך בין יין לתיירות.

כיום יש הרבה יינות ישראליים איכותיים, אך מתברר שלא מספיק לייצר יין איכותי – את זה אפשר למצוא גם בהרבה מקומות אחרים בעולם. צרכני היין של היום מחפשים ערך מוסף ליין, את הסיפור. בכל אזורי הגידול בישראל מתקיימים תנאי סביבה ואקלים מצוינים לגידול ענבי יין, מהנקודה הצפונית ביותר באזורים רמת הגולן והגליל העליון והתחתון, דרך אזורי הכרמל ומישור החוף ועד להרי יהודה ואזור הנגב. עכשיו נותר רק לחפש מה מייחד כל אזור, מה מבדל אותו מאחרים ומהם הסיפורים המסתתרים מאחורי כל בקבוק ויקב בו.

כרמים מקיימים כרמים בגליל של יקב הרי גליל (צילום: יובל דקס)
כרמים מקיימים כרמים בגליל של יקב הרי גליל (צילום: יובל דקס)

רמת הגולן והגליל

אזור הגליל – המשתרע מגבול לבנון ועד אזור העמקים, וכולל בתוכו את רמת הגולן, הגליל העליון, הגליל התחתון ואזור התבור – הפך למשופע בכרמי איכות ממהפכת היין של סוף שנות השמונים. ברמת הגולן נהנים הכרמים מהגובה הרב שעל פני הקרקע, מאדמת בזלת געשית ואקלים קר. גם הגליל העליון הפך למשופע בכרמי איכות מסוף שנות השמונים. אדמת הגיר היא האדמה השכיחה ביותר באזור, אך יש גם אדמות בזלת וטרה רוסה. בפסגות ההרים האקלים קר יחסית וכמות המשקעים באזור היא הגבוהה ביותר בישראל. הגליל התחתון דומה, אך נמוך יותר ומתון יותר.

זני ענבים מתאימים: בשל האקלים השורר באזור והרכב הקרקע, התנאים לגידול גפני יין אידאליים, בעיקר לזני בורדו, קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, מלבק, שרדונה ואחרים.

תבור, שיראז אדמה 2017 היקב שיושב למרגלות הר תבור ומטפח סביבו את כרמיו, מציג יין ממיטב יינות השיראז שמציעים כרמי הצפון. ענבי השיראז נבצרו מכרמים שגדלו על אדמת טרה רוסה בגליל העליון. ליין יש ניחוחות של פטל, תותים ודובדבנים ואופי בשרני מעודן. בפה גוף בינוני עד מלא, מאוזן ורך עם סיומת נעימה. יין כיפי (55 שקלים).

דלתון, עלמה אדום כהה (קרימסון לשעבר) 2018 תוצר מרשים של איכות הכרמים בגליל העליון. יין ששומר על האופי הייחודי של ההשפעות האזוריות. הוא מורכב מענבי קברנה סוביניון, מרלו, מעט קברנה פרנק ומעט שיראז וגרנאש נואר מחלקות כרמים גליליות. יין מרוכז ועשיר, עם ניחוחות של פרי בשל ותיבול פלפלי נעים. בפה מרקם קטיפתי, עדין ועגול. יין טעים (75 שקלים).

פלטר, קברנה שיראז 2018 היקב המשפחתי שוקק החיים שוכן בקיבוץ עין זיוון שברמת הגולן, ובו גם מזקקה מפוארת. היין מורכב מענבי קברנה סוביניון ושיראז, הגדלים בכרמים ברמת הגולן והגליל העליון. יין אלגנטי ומאוזן, עם ניחוחות של פטל, דומדמניות ודובדבנים. גוף בינוני מלא וסיומת ארוכה. יין משמח (105 שקלים).

רמת הגולן, ירדן קברנה סוביניון 2017 זהו הבציר ה־ 35 (ובצדק) ליין האייקוני הזה, המיוצר מענבי קברנה סוביניון מרמת הגולן. קברנה קלאסי, מרוכז ועשיר בניחוחות וטעמים. באף פרי בשל, דובדבנים, אוכמניות, שזיפים, שוקולד מריר, תבלינים ואדמת בזלת. בפה גוף מלא, טעמים מתפתחים וסיומת ארוכה ביותר. אחד היינות הקלאסיים שיש כאן ( 110 שקלים).

נטופה, תל קאסר מורסיר 2018 יין חדש ומסקרן שיוצא בימים אלה לאור לראשונה מהיקב. זן המורבדר הוא השולט פה. אליו התווסף קצת סירה, ומכאן בא שם היין – מורסיר. ניחוחות של פרי אדום, אדמה, פטריות, עשן ותיבול ים תיכוני. בפה חומציות נאה וחספוס מושך ונעים. היין ממשיך להתפתח בכוס. יין מהנה ( 130 שקלים).

הרי גליל, כרם הצוק 2017 כרם הצוק, שעל גבול לבנון, הוא כרם בר קיימא שמניב איכויות מצוינות. היין מיוצר מענבי סירה. באף ניחוחות של פרחוניות, פרי בשל מתקתק מעט, אדמתיות, וניל ועשבי תיבול. בפה יובש נעים, נגישות קטיפתית, חומציות מאוזנת ונעימה וסיומת ארוכה. יין עשיר (188 שקלים).

הכרמל ומישור החוף

האזור כולל את מישור החוף, המתפרש מראש הנקרה בצפון ועד לרצועת עזה בדרום, ואת מורדות הכרמל והשרון. הכרמל מאופיין במורדות תלולים, ובעקבות הקרבה לים – האקלים ממוזג, עשיר במשקעים ועם לחות גבוהה. הקרקע בכרמים היא גירית ברובה. במישור החוף יש קרקעות סחף עמוקות ופוריות. באזור זה קמה מחדש תעשיית היין המודרנית של ישראל.

זני ענבים מתאימים: תנאי הטרואר מזכירים את התנאים בדרום צרפת, מה שהוביל את ראשוני המתיישבים בסוף המאה ה־ 19 לנטוע באזור זני קריניאן, גרנאש, מורבדר וסירה, שגדלים פה היטב ושאליהם חוזרים באזור גם כיום.

רקנאטי, מד בלנד אדום 2018 ביקב שאוהב לעבוד עם זנים ים תיכוניים, יצרו בשנים האחרונות בלנד ים תיכוני מורכב ואלגנטי מקריניאן, מרסלאן ופטיט סירה. ניחוחות של פרי עם נוכחות בולטת ותיבול נעים ומעודן. בפה מרקם קטיפתי למדי וחומציות נאה, שעושה חשק לעוד כוס (79 שקלים).

ויתקין, קריניאן 2017 היינן אסף פז, המכונה גם "מר קריניאן", אחראי לכמה מיינות הקריניאן הטובים בארץ, והיין הזה הוא יין הדגל של היקב, עם 100% ענבי קריניאן מגפנים בוגרות. יין עוצמתי ועמוק, עם ניחוחות של שזיפים, פטל, פרחוניות ואדמתיות. הפה עשיר ומאוזן, עם טעמים מתפתחים ולא נגמרים ורעננות תומכת.
אחד מהטובים (110 שקלים).

כרמל, סיגנצ'ר, ואדי מילק, קריניאן גפנים בוגרות 2018 יין חדש מזן הקריניאן הוותיק המקבל פה ביטוי ייחודי. היין מבוסס על גפנים בוגרות ופראיות מכרם יחידני – ואדי מילק באזור זכרון יעקב, שניטעו לפני כארבעה עשורים. ניחוחות עשירים ומשכרים של פרי שחור, אדום וסגול, דומדמניות, פטל ושזיפים, לצד בושם רקפות, אדמת יער, תבלינים וטבק. בפה גוף בינוני פלוס, חומציות מרעננת והרמונית וסיומת ארוכה. יין פרוע, מעורר וכיפי (120 שקלים).

מרגלית, אופטימה 2018 אחד מיקבי הבוטיק הראשונים ומובילי הדרך בארץ, יוצר בשנים האחרונות יין לבן מיוחד מענבי שרדונה, שאליהם התווסף זן לא מוכר. הזן המקומי החדש נולד במקרה בכרם הקברנה פרנק שבבנימינה, כנראה מפיגמנטציה, וטופח בשנים האחרונות על ידי אנשי היקב, שנתנו לו את שמו "מרגלית בלאן". יין פריך ורענן, עם ניחוחות של פרי הדר, פרי טרופי וירקרקות בוסרית, לצד פרחוניות. בפה חמיצות פריכה ומרעננת. יין מרשים ( שקלים).

הכרה בינלאומית כרמים בהרי יהודה (צילום: דן פרץ)
הכרה בינלאומית כרמים בהרי יהודה (צילום: דן פרץ)

הרי יהודה וירושלים

זהו אזור היין הישראלי הראשון שזכה להכרה בינלאומית כאפילסיון (אזור) רשום. אזור הרי יהודה משתרע מצפון לירושלים ועד לחברון. באזור יש מגוון טרוארים ומיקרו־אקלימים, והיקבים נהנים מגובה רב יחסית ומאקלים קריר ומגוון. לילות הקיץ קרירים ובחורף יורד שלג בפסגות ההרים. הקרקע מורכבת בעיקר מסלעי גיר ודולומיט, אך יש גם חרסית וטרה רוסה. גתות וטרסות עתיקות שנמצאו פה, מעידות על אזור עם מורשת חקלאית עתיקה.

זני ענבים מתאימים: הקרקע המיוחדת והאקלים המגוון מיטיבים עם ענבים כמו סירה/שיראז, פטיט סירה, קברנה פרנק, שרדונה, קולומבר ועוד.

יקב 1848, דור 5 קברנה פרנק 2018 משפחת שור, משפחת היין הראשונה בישראל, שהחלה את דרכה בשנת 1848 במרתף המשפחה בירושלים, מציגה יין מענבי קברנה פרנק, שנבצרו מכרם כוכב השחר במורדות המזרחיים של הרי ירושלים. יין עוצמתי ומרשים למדי, עם ניחוחות של פלפל שחור, טבק, רמזים לאניס ואגוזים. יין מתובל, בעל גוף מלא וסיומת פירותית (80 שקלים).

סוסון ים, עוז 2018 היין, שמוקדש לסופר הישראלי עמוס עוז, מגיע מאחד היקבים המסקרנים בארץ. היין מורכב מענבי סינסאו, גרנאש, קברנה סוביניון ומעט פטיט סירה מהרי ירושלים. בלנד מקורי ומורכב. ניחוחות עדינים של תיבול ים תיכוני חינני ופרי שחור בשל. בפה גוף בינוני ומרקם נעים, רך וקל לשתייה, מעניין, מתפתח, ובייחוד נגיש וטעים מאוד ( 99 שקלים).

סגל, סירה אשכולות שלמים 2017 מאחד היקבים הגדולים בארץ מגיע יין מפתיע וכיפי, הנעשה בשיטת האשכולות השלמים (שיטה עתיקה שבה משתמשים עדיין ביקבים קטנים בבורגון ובעמק הרון). לפי השיטה הזאת, היין מיוצר מכל אשכול הענבים עם השזרה והחרצנים, כדי לשמור על יותר טעמים טבעיים. ענבי הסירה מגיעים מכרם יחידני, טבעי ולא מושקה, הגדל בעמק קטן בקריית ענבים. יין רך ואלגנטי, עם ניחוחות מרשימים, פרחוניים ומתובלים של פלפל שחור, קפה קלוי, אגוזים ולבנדר. בפה פלפליות וחמיצות רעננה, פרחוניות ותיבול עדין, גוף בינוני (110 שקלים).

פלם, בלאן 2019 מהיקב המשפחתי מגיע אחד היינות הלבנים המהנים. סוביניון בלאן רענן מגבעת ישעיהו ושרדונה מורכב מכרם מטע שבהרי יהודה, יצרו יין לבן, עדין ורך, וגם רציני ועשיר בטעמים. ניחוחות פרי טרי ודשא קצוץ. בפה פירותיות וחמיצות רעננות, מינרליות פריכה וסיומת ארוכה ונעימה מאוד. תענוג (110 שקלים).

ספרה, ווייט קונספט ריזלינג 2019 מהיקב המתמחה בהצלחה ביינות לבנים, מגיע אחד מיינות הריזלינג הטובים בארץ. ענבי הריזלינג גדלו בכרמים בגבעת ישעיהו. יין לבן יבש מאוד, ניחוחות של פירותיות ופרחוניות נעימות מאוד ונקיות. בפה גוף בינוני, אלגנטיות ועידון, מינרליות בולטת וחמיצות רעננה. יין נפלא שממשיך ומתפתח עם הזמן (115 שקלים).

צרעה, הרי יהודה לבן 2019 יינות צרעה מופקים אך ורק מענבים שגודלו וטופחו בכרמי היקב בהרי יהודה. הכרמים ממוקמים על טרסות עתיקות ומאופיינים באדמת טרה רוסה, הארוגה ברשת סלעי גיר מחוררים. היין מורכב מענבי שרדונה וסוביניון בלאן. יין לבן נפלא, רענן מאוד, מינרלי ומאוזן. ניחוחות עשירים של פרי הדרי, ובפה מינרליות ורעננות נפלאה. יין מענג ומשמח (120 שקלים).

יקב ירושלים, רזרב קברנה סוביניון 2017 מהיקב ששוכן בחלקה הצפוני של ירושלים, מגיע יין המורכב מקברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו מכרם יחידני הנטוע בעמק שילה, בגובה של 830 מטרים מעל פני הים. היין עשיר בניחוחות של פירות יער אדומים ושחורים, וניל וקינמון. בפה גוף מלא ובשל, ליקריץ, חמיצות נעימה וסיומת
ארוכה (120 שקלים).

קסטל, פטיט קסטל 2019 מיקב הבוטיק הוותיק, הקלאסי והאהוב, מגיע בציר חדש של היין המוערך של היקב. היין מורכב מענבי קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו. יין הרמוני שמציג עוצמתיות לצד רכות, עם פרי טוב ונוכח ותיבול מושך, המשולבים בעץ עדין. בפה גוף בינוני עד מלא, חמיצות מאוזנת וסיומת ארוכה. הבטחה
שקוימה (125 שקלים).

הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין יום ללילה כרמים במצפה רמון של יקב ננה (צילום: אסף ספקטור)
הבדלי טמפרטורה קיצוניים בין יום ללילה כרמים במצפה רמון של יקב ננה (צילום: אסף ספקטור)

הנגב והערבה

אזור היין הצעיר ביותר בישראל. חבל ארץ מדברי, שבו גידלו ענבי יין עוד בתקופה התנכ"ית, ומאז שנות השמונים מתקיימות בו נטיעות חדשות רבות. האזור כולל את יער יתיר ורמת ערד, שבהם גובה הכרמים והבדלי הטמפרטורות בין היום ללילה מעולים לגידול ענבי יין, ואת הנגב הצפוני, כולל מצפה רמון ושדה בוקר, שבהם התנאים מאתגרים יותר. אזור מרתק לגידול ענבי יין, בזכות לילות קרים, לחות נמוכה ומיעוט משקעים. עיקר הקרקע הוא לס וקצת חול, אדמה ענייה ולעתים עם מליחות גבוהה.

זני ענבים מתאימים: התנאים המאתגרים של אזור המדבר הופכים אותו למקום לא טריוויאלי לגידול ענבים. בד בבד, הם מאפשרים התפתחות אופטימלית למגוון זני ענבים, כמו קברנה סוביניון, סירה, פטי ורדו, שנין בלאן ומוסקט, ומקטינים את הסכנות ממחלות ומזיקים.

ננה, קסיופאיה 2018 היקב שבמצפה רמון נולד כחלום של כורם חלוץ, שראה את המדבר הופך לטרואר ייחודי. היין מורכב מענבי סירה, קברנה סוביניון, פטיט סירה ופטי ורדו. יש לו אופי ירקרק של עלי איקליפטוס ועשבוניות, פרי אדום, שוקולד מריר ותיבול פלפלי. בהמשך מתפתחים בו גם ניחוחות אדמתיים. בפה יין
עשיר, אלגנטי וקטיפתי, עם חמיצות נעימה ומאזנת (130 שקלים).

יתיר, נחל יתיר אדום 2017 כרמי יקב יתיר המצטיין נטועים על גבי מדרונות בלב יער יתיר, היער הנטוע הגדול ביותר בישראל, שניטע כדי להפריח את האזור המדברי. היין מורכב מענבי סירה, טנאט ומלבק מכמה חלקות ביער יתיר. עוד יין של היקב שנותן ביטוי ברור לאזור הגידול המיוחד לו. ניחוחות של דובדבנים שחורים, קאסיס ושקדים קלויים. בפה עסיסיות פירותית, מינרליות שמוסיפה מליחות קלה, ומרירות נעימה ומרעננת. יין נהדר (150 שקלים).

***

יין אחד – 5 כרמים, 4 אזורים

רקנאטי, ספיישל רזרב אדום 2017 – הענבים ליין הזה הגיעו מכרמים הפזורים בכמה אזורים בארץ – רמת הגולן, הגליל העליון, עמק יזרעאל ושפלת יהודה. זהו יין הדגל של היקב, שעובר את התהליכים המוקפדים ביותר בכרמים וביקב. התוצאה: יין מורכב, עשיר ואלגנטי, עם ניחוחות פרי מרוכזים באף, ובפה גוף מלא ועושר של טעמים מתפתחים. יין מאוזן ורעננות נעימה (189 שקלים).