ברי יוגב
תחנת קמח
אופה. בעל מאפייה בניו ג'רזי וחי על אוכל מטוסים. מאמין גדול בלואו-טק וחולה על תהליכים מורכבים. מונע על ידי כל מה שעדיין לא גיליתי ומאמין שמחר יהיה טוב יותר.

פיתות ביתיות – המדריך המלא

במקום פיתה קנויה אופים בבית פיתה בוטיקית אוורירית ואיכותית - זה קל ופשוט. לשדרוג, מוסיפים לבצק תוספות צבעוניות

27 במרץ 2019
פיתות ממולאות של ברי יוגב. צילום: ברי יוגב
פיתות ממולאות של ברי יוגב. צילום: ברי יוגב

יש מאפה בסיסי יותר מפיתה? עוד לפני הלחם הן היו כאן, תחת הז'אנר הקדום "לחם שטוח". במקור הן נועדו להחזיק מזון, מין תחליף לצלחות. אין תענוג גדול מלקחת מוצר כל כך מובן מאליו ויומיומי ולרומם אותו, ולא סתם, אלא לתת לו ערך מוסף של טעמים וצבעים – ולהפוך אותן לדבר הכי לא יומיומי ורגיל. דווקא בגלל שהתרגלנו לקנות את הפיתות בשקיות של עשר בסופר, התחשק לי להתעלל במתכון הבסיסי של הבצק ולתת יחס הוגן לכל פיתה. חוצמזה, הבטחתי לאחת הקוראות שלנו מחו"ל שאני אפרסם מתכון ודבר לא גמור משאיר לי תמיד דגדוג קטן באחורי הגרון. מהסוג שפותרים באכילה של פרוסת לחם.

ככה הן נראות לפני האפייה – מתכון לפיתות הביתיות של ברי יוגב (התוספות כבר בפנים)

פיתות ממולאות של ברי יוגב. צילום: ברי יוגב
פיתות ממולאות של ברי יוגב. צילום: ברי יוגב

הקוסמות של עולם האפייה

ממש כמו מעמד הילד במשפחה, גם הפיתה זוכה לתשומת לב בשנים האחרונות. פעם היא היתה רק כיס בצק עשיר במשפרי אפייה, בדרך כלל תוצר של מסוע אוטומטי, לאחרונה צצו להן פיתות "בוטיק". כמו שאמרו הגששים – חנות סתם אין כאן, הכל בוטיקים. עוד לא פתחו בוטיק פלאפל? אז זהו, שהיום יש פלאפל בוטיק בתוך פיתות בוטיק… ופה אין חוכמות, אוכל רחוב תמיד ישודרג פי כמה בתוך פיתה ראויה. תשאלו את אייל שני.
מעבר לכך, פיתה היא התגלמות הכישוף של עולם האפיה. עצם קיומו של הכיס הזה בבצק, כאילו שדון חסין חום ממתין עם קשית כדי לנפח פיתות בעיתוי מוצלח. זה פשוט קסם. אל תסירו את עיניכם מהתנור בזמן האפייה. במתכון הזה הוספתי לבצק הבסיסי של הפיתות קצת תוספות טעם – עלי סלק ועגבניות מיובשות קצוצות דק. מה יש לומר, הסלט כבר בפנים. מי שבעניין של הבסיס יכול פשוט לוותר על התוספות, גם ככה הן מתווספות לבצק בתום הלישה. מי שלא יתעקש לדבוק בגבולות היומיום, יגלה התלהבות מהיוצא דופן והמופלא.