חגיגות ה-40 ליקב רמת הגולן | צילום: שאולי לנדנר
חגיגות ה-40 ליקב רמת הגולן | צילום: שאולי לנדנר

יקב רמת הגולן, היקב שלימד אותנו שיין ישראלי יכול להיות הרבה יותר מיין קידוש, חוגג 40 שנות פעילות עם מהדורה מוגבלת שתימכר באמצעות NFT, אירוע מיוחד בסינגפור ותפריט מיוחד במסעדות ברחבי הארץ. תרימו

24 ביולי 2023

אם יש יקב אחד שלימד אותנו, הישראלים, לשתות יין מקומי – הרי שזהו יקב רמת הגולן. עד הקמתו בשנות ה-80 מי שתפס מעצמו מבין ביין היה שותה בעיקר כזה איטלקי או צרפתי, עד שהוקם יקב רמת הגולן וגילה לנו שיש יין איכותי בישראל. 

היום, בעולם שבו טרואר היא מילה שגורה בפי כולנו, כבר ברור שרמת הגולן היא האזור הנכון לגדל בו יין. אבל בימי הקמת היקב היה מדובר בחידוש. לטובת הקמתו התאחדו שמונה קיבוצים ומושבים ברמת הגולן והגליל העליון, יחד עם בעלי מקצוע שהבינו שהאדמה הגעשית (שקיימת רק באחוז מזערי מהאדמות בעולם כולו) והאקלים באזור מתאימים בדיוק כדי לגדל גפנים. מעבר לזה היתה להם גם משימה ציונית: להכיר לחיך הישראלי את היין המקומי ולהוכיח שהוא לא נופל באיכותו מיינות צרפתיים או איטלקים. 

צילום: גל אלוש
צילום: גל אלוש

מאז עברו 40 שנה והרבה יין – לבן, אדום ורוזה – זרם במיכלי היקב אל מיליוני הבקבוקים שהפכו לכאלה שאפשר למצוא באחוז ניכר מהבתים הישראלים. ולא רק שהוא הפך פופולרי אצל הקהל הרחב, היין של יקב רמת הגולן גם זוכה בתחרויות עולמיות נושאות פרסים (במיוחד הקברנה סוביניון האדום) ואף זכה בתואר היקב הטוב ביותר בעולם.

לרגל חגיגות 40 שנות פעילות אירח היקב אירוע בשיתוף האוצרת הקולינרית,מאיה דרין, שכלל ארוחת טעימות של השפים מושיקו אברהם, גיל דהאן, עומר שדמי מילר, דניאל צור, ליאור שבא, אורן אסידו, אביתר מלכה, רועי דורי, לירון גרינברג ותכלת פורטמן. בתום הארוחה קיבלו האורחים ספר מאת אדם מוניטיפורי שאיגד את סיפור של היקב מהימים הראשונים, דרך ההווה ועד העתיד לבוא.

לציון יום ההולדת העגול השיק היקב גם את Cru Elite – יין חדש שיימכר במהדורה מוגבלת, ויוצע לקנייה, באמצעות – שימו לב – NFT. הפלטפורמה הדיגיטלית (שעד לא מזמן כולם רק דיברו עליה, והנה הגיע הזמן הזה שבאמת אפשר לעשות בה שימוש) תעניק לרוכשים בעלות על פיסת היסטוריה: רק 265 זוגות בקבוקים יהיו זמינים לרכישה על ידי מסעדות יוקרה ברחבי העולם, וכמות מוגבלת תוצע לרכישה עבור אספני יין פרטיים. היין החדש יוצר מענבים שמקורם בכרם בראון מבית יקב רמת הגולן, והוא הושק  באופן רשמי ביולי השנה, באירוע חגיגי בתחילת החודש הבא במסעדת "אניבה" של השף מאיר אדוני בסינגפור.

>> לרכישת המהדורה המיוחדת של יין Cru Elite

יין Cru Elite | הדמייה מובאו
יין Cru Elite | הדמייה מובאו

אבל גם אם לא תהיו בסינגפור וגם אם לא תצליחו לשים את ידכם על אחד מהבקבוקים במהדורה המוגבלות, יש לכם אפשרות לקחת חלק בחגיגות: לרגל יום ההולדת פצח היקב בשיתוף פעולה עם מסעדות מקומיות, שאל תפריט האוכל והיין הקיים שלהן מצורף תפריט מיוחד ובו מיטב יינות היקב. את התפריט תוכלו למצוא במסעדות כמו 2c קומה 49, מיתוס, קפה איטליה, מקום של בשר, קסיס, מנא, דון ג'וזפה, פורטונה וגשן התל אביביות; אדום, דולפין, לוצ'יאנה וג'וי הירושלמיות; טיבי'ס ולימוזין הצפוניות; מסעדת כרמים ממושב סגולה, באר שבע ורחובות ופסקדו האשדודית. 

>> לרשימת כל המסעדות המשתתפות בשת"פ לרגל יום הולדת 40 ליקב רמת הגולן

"לפני 21 שנה פתחנו את המסעדה הראשונה, ומאז היין של יקב רמת הגולן מלווה אותנו", מספר דני פרץ, אחד מבעלי מסעדת כרמים. אנחנו מעניקים בית חם ליקב רמת הגולן אצלנו במסעדה, הכל בשותפות מלאה ובאווירה משפחתית חמה וטובה. באופן אישי אני הכי אוהב את ירדן קברנה סוביניון. במסעדות שלנו אנחנו מקדמים את היינות המיוחדים של היקב ואלה שאהובים ביותר על החך הישראלי הם בדרך כלל היינות עזי הטעם: ירדן רום, ירדן קצרין וירדן אלוני הבשן. בניגוד ליקבים אחרים, יקב רמת הגולן שם דגש חזק על הקשר עם המקומות שמייצגים את היקב אל מול הלקוחות – ומכאן חוזקו. אני מאחל להם עוד 40 שנה של הצלחה וגדילה גם בכמויות הייצור – כך שנוכל למכור יותר". 

גם ניני נוף, הבעלים של מסעדת "מקום של בשר" בתל אביב, מפרגן באומרו שמה שמבדל את היקב ממתחריו "אלה האנשים בו והאיכות הלא מתפשרת" אחרי 15 שנים של עבודה משותפת עם היקב הוא מספר שאישית הוא הכי אוהב את טעמו של יין הירדן סירה, בעוד שהקהל הישראלי מעדיף לרוב את היינות הפירותיים דוגמת קברנה סוביניון. "אני מאחל ליקב לשמור על עצמו כפי שהוא, להמשיך באותה דרך ולא לסטות", הוא מוסיף.

"אנחנו עובדים עם יקב רמת הגולן באופן קבוע והיינות שלהם נפלאים, מגוונים ובמחיר הוגן", סיפרו אנשי מסעדת מנא התל אביבית. "היינות שלהם אהובים גם על מקומיים וגם על תיירים, ואנחנו שמחים להצטרף לחגיגות ה־40 ולציין אותם גם אצלנו במסעדה, למשל בערב ט"ו באב שבו נחגוג עם יינות ספיישל נפלאים  – ממבעבעים ועד יינות קינוח".

אז לחיי השנים הבאות (עוד 40, לפחות).