מצילים עודפי מזון. צילום באדיבות לקט ישראל
מצילים עודפי מזון. צילום באדיבות לקט ישראל

כחצי מיליון משפחות בישראל חיות בחוסר בטחון תזונתי ולא יודעות מתי תתקיים הארוחה הבאה שלהן. "לקט ישראל" מעבירה אליהן עודפי מזון מבושל בריא ומזין, ואיתו גם את הסיכוי לבריאות טובה יותר

19 באוגוסט 2021

כמה פעמים יצא לכם להציץ על הקפיטריה בעבודה או על הבופה בחתונה ולתהות לאן הולך כל האוכל הזה בסוף היום. מה, זורקים את הכל? לא חבל על כל האוכל?
את התשובה אפשר למצוא בדו"ח הלאומי לאובדן מזון ולהצלת מזון לשנת 2019. על פי אומדני הדו"ח, בשנת 2019 נזרקו בישראל 2.5 מיליון טון מזון, בשווי של כ-20.3 מיליארד ש"ח. מתוכם, כ-1.2 מיליון טון (בשווי של כ-7.1 מיליארד ש"ח) הוא מזון הראוי למאכל.

לתרומת ארוחת חג לנזקקים דרך עמותת "לקט ישראל"

אבל בזמן שרובנו מזדעזעים מהיקף הבזבוז וחוזרים לשגרת יומנו, אדם אחד החליט לנסות להציל את המזון המבוזבז ולהעביר אותו למי שצריך. ב- 2003 החל ג’וזף גיטלר להציל ארוחות חמות מאולמות קייטרינג וקפיטריות בחברות. ג’וזף שמר ומיין את המזון במקררים שהוצבו בחניה בביתו. את כל המזון הוא הוביל לעמותות ולנתמכים במכונית הסובארו הפרטית שלו. זו הייתה ראשיתה של עמותת "לקט ישראל", שהוא עד היום הארגון היחיד בישראל העוסק בהצלת עודפי מזון והעברתו למאות אלפי נתמכים. אט אט, צמח מפעל התזונה של ג'וזף – את הסובארו החליפו משאיות, את החנייה החליפו מחסנים ובהמשך גם מרכזים לוגיסטיים משוכללים והיום הארגון מונה מעל 100 עובדים ו-15,000 מתנדבים, מרכז לוגיסטי הכולל שטח אחסון של כ-6,000 מ"ר ושטח קירור של כ-10,000 מ״ר.

מפעל הזנה שהתחיל בחנייה ג'וזף והסובארו. צילום באדיבות לקט ישראל
מפעל הזנה שהתחיל בחנייה ג'וזף והסובארו. צילום באדיבות לקט ישראל

פעולות ההצלה של הארגון כוללות טיפול בעודפי תוצרת חקלאית, ואיסוף ארוחות מבושלות, מיונן וחלוקתן לנתמכים ברחבי הארץ. ליקוט המזון מלווה בתהליך מוקפד של בקרה על איכות המזון המוצל תוך ווידוא שהינו בעל ערך תזונתי גבוה, וכי הוא נשמר בתנאים מיטביים. בשנה האחרונה העבירו עובדי ומתנדבי לקט ישראל, 19,916,000 ק"ג מזון מבושל ופירות וירקות בשווי כולל של 186,550,000 ש״ח, לכ-246,000 נזקקים בכל הארץ, באמצעות 330 עמותות.

בשנת 2019 נזרקו בישראל 2.5 מיליון טון מזון, בשווי של כ- 20.3 מיליארד ש"ח. מתוכם, כ-1.2 מיליון טון (בשווי של כ- 7.1 מיליארד ש"ח) הוא מזון הראוי למאכל.

 

הצלת מזון מבושל בעידן הקורונה

קשה למצוא אדם על פני כדור הארץ שלא נפגע בצורה כלשהי ממגיפת הקורונה. אחד מהנזקים הקשים ביותר של המגיפה הוא עלייה משמעותית בכמות האנשים הסובלים מחוסר בטחון תזונתי בארץ ובעולם. זהו הסממן החמור ביותר למצב של עוני, והוא מתבטא בחוסר ודאות לגבי רגע קיומה של הארוחה הבאה ומה היא תכלול. מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין פגיעה בביטחון התזונתי לבין שורה של מחלות שונות, והיתכנות גבוהה יותר לתחלואה ותמותה. אם נוסיף לכל אלה גם את העליה במחירי המזון, הנלווית למגיפה, נגלה שאנשים הסובלים מחוסר בטחון תזונתי, עברו למצב קרב הישרדות של ממש. עבור אנשים אלה, קבלת עודפי מזון מבושל, תוך הקפדה על ערכים תזונתיים גבוהים, הפכה להיות פתרון מיידי ונגיש למצבם. התזונאית הראשית של הארגון, בנתה לאחר מחקר יסודי ומקיף, את הרכב הצלחת האולטימטיבי וזאת לפי פרמטרים של תזונה נכונה, מגוונת ומאוזנת, ולפי זה מאותר המזון המבושל המועבר למי שזקוק לו.

ב-2003 החל ג’וזף גיטלר להציל ארוחות חמות מאולמות קייטרינג וקפיטריות בחברות והוביל אותו ולנתמכים במכונית הסובארו הפרטית שלו

 

איך אתם יכולים לעזור?

איסוף והעברה של מזון מבושל מצריכים לוגיסטיקה מורכבת מאוד – והעלויות הן בהתאם. המזון נאסף ממטבחי המוצא בהם נמצאו עודפי מזון, מובל במשאית קירור ומגיע לעמותות השונות המחלקות אותו לנזקקים. בכל אחת מהתחנות מתבצעת בקרה קפדנית ע"י בקר מוסמך, כדי לוודא שהמזון נארז, נשמר ובסוף גם חומם והוגש בדרכים השומרות על טריותו ועל ערכיו התזונתיים. כאמור, לארגון צי של משאיות קירור, מרכז לוגיסטי עצום המכיל שטחי אחסון וקירור רחבי ידיים ולמעלה מ-100 עובדים הדואגים שכל העסק יעבוד ללא תקלות.

ב-2019 הוצלו 19,916,000 ק"ג מזון מבושל אריזת מזון במרכז הלוגיסטי. צילום באדיבות לקט ישראל
ב-2019 הוצלו 19,916,000 ק"ג מזון מבושל אריזת מזון במרכז הלוגיסטי. צילום באדיבות לקט ישראל

אבל יש גם בשורות טובות: אותו דו"ח משנת 2019, מגלה כי כל שקל המושקע בהצלת מזון מאפשר להציל מזון ששוויו 3.6 ש"ח. וכשכולנו מתאגדים סביב מטרה טובה, כמו שמוכיחים ב"לקט ישראל" שנה אחר שנה – אפשר למלא את הצלחות של מאות אלפי אנשים בישראל.

לקט ישראל מזמין אתכם בראש השנה לסייע לאלפי משפחות נזקקות כדי שיוכלו להתחיל את השנה בחיוך. לתרומת ארוחת חג באתר לקט ישראל