מקודם

כל הדרכים לשווק עסקי מזון באינטרנט

קיימים אינסוף אתגרים שאיתם נאלץ להתמודד כל מי שבוחר לעסוק בתחום המזון, לכלל האתגרים האלו נוסף אתגר לא פחות משמעותי: שיווק המוצרים והשירותים שבית העסק מספק.

צילום:shutterstock
צילום:shutterstock
10 במרץ 2020

מי שמנהל עסקי קייטרינג, הסעדה או מסעדה, מכיר בוודאי את האתגרים האינסופיים שאיתם נאלץ להתמודד כל מי שבוחר לעסוק בתחום המזון: ענייני כשרות, טריות, סטריליות, ביקורות של משרד הבריאות, ארנונה, העסקת עובדים זמניים, עבודה שוטפת מול ספקים, ניהול מלאי ועוד ועוד.

לכלל האתגרים האלו נוסף אתגר לא פחות משמעותי: שיווק המוצרים והשירותים שבית העסק מספק.

למי שעוסק בניהול מסעדה או שירות קייטרינג אין את המותרות להוציא כסף על שיווק בצורה לא אפקטיבית. כדי להצליח לשווק עסקי מזון, חייב בעל העסק לבחור היטב את ערוץ השיווק שבו הוא עושה שימוש ולדעת לנצל את המאפיינים שלו לטובתו. במאמר הבא נסקור מספר ערוצי שיווק מרכזיים באינטרנט, ונעמוד על היתרונות והחסרונות שלהם.

אפשרות מספר 1: פרסום ברשתות חברתיות:

פייסבוק ואינסטגרם הינן פלטפורמות מצויינות לשיווק עסקי מזון. הסיבה לכך היא שבפלטפורמות האלו שמים המפרסמים דגש מרכזי על הויזואליות של המוצר או השירות, וכאשר עוסקים במזון, אחד הפקטורים שמשפיע בצורה המשמעותית ביותר על ההחלטה של גולש להתקשר עם בעל העסק, היא האסטטיות והנראות של פרטי המזון השונים.

זאת ועוד, פייסבוק ואינסטגרם כוללות מנגנוני שיתוף, תיוג ותגובות, שלמעשה הופכים פוסטים מוצלחים במיוחד לפוסטים ויראליים. בצורה כזאת, אתם נהנים מכוחה של הפלטפורמה בעת ניהול קמפיין מדוייק שבנוי נכון.

פייסבוק ואינסטגרם יאפשרו לכם לפלח היטב את קהל היעד שלכם, על פי מגוון רחב מאוד של מאפיינים: מיקום גאוגרפי, תחביבים, מקומות בהם ביקרתם, דפים אותם אתם אוהדים, רמת האינטרקציה שלכם עם בית העסק בעבר ועוד.

הפילוח הזה הוא חלק חשוב בכל הגדרה של קמפיין שיווקי, שכן ככל שקהל היעד ממוקד יותר, ניתן יהיה לקבל, בסבירות גבוהה, תוצאות טובות יותר לקמפיין.

אפשרות מספר 2: קידום ממומן בגוגל:

אופציה נוספת שעומדת לרשות עסק בתחום המזון היא לנהל קמפיין קידום ממומן בגוגל. המטרה היא להופיע בדפי תוצאות החיפוש כאשר גולשים מבצעים שאילתות רלוונטיות שבית העסק יכול לספק להם מענה איכותי.

לקידום ממומן יש לא מעט יתרונות בשיווק של עסק מתחום המזון: ראשית, הוא מיידי. מרגע הקמת הקמפיין, תהליך שאורך מספק לא רב של דקות, והפעלתו, תוכלו לראות תוצאות בטווח של דקות. אנשים אשר עושים שימוש במנוע החיפוש ומבצעים שאילתות רלוונטיות, יוכלו להגיע לאתר שלכם באמצעות לחיצה על הקישור הממומן. שנית, קידום ממומן אינו דורש ידע או מיומנות גבוהים מאוד בתפעול הקמפיין. כל בעל עסק עם מעט הבנה בשיווק יוכל להקים ולנהל קמפיין קידום ממומן באמצעות המערכת הייעודית לכך מבית גוגל. בנוסף, בניגוד לתהליכי קידום אחרים, בקידום ממומן מספיק שתייצרו דף נחיתה איכותי ומודעה עם קופי משובח כדי להצליח בקמפיין.  כמו כן, תוכלו לקבוע בעבור אילו שאילתות אתם לא מעוניינים שבית העסק יופיע בדפי תוצאות החיפוש, וכן להשהות את הקמפיין ולהפעילו מחדש, ומכאן גם את התנועה לאתר, בהתאם לצרכים שלכם.

לתהליך קידום ממומן בגוגל ישנם גם לא מעט חסרונות: הוא נחשב לתהליך יקר יותר מן האלטרנטיבות, וחשוף לקליקים של סקרנים ומתחרים.

אפשרות מספר 3: קידום אורגני בגוגל:

אם אתם מתכוונים לנהל את העסק לאורך זמן, ייתכן שדווקא האפיק של קידום אתרים אורגני יהיה המתאים ביותר עבורכם. מטרתו של תהליך קידום אורגני הוא לסייע לכם לדרג את עמודי האתר בצורה טבעית בדפי תוצאות החיפוש. נהוג לומר שגולשים שמגיעים מתוצאות אורגניות במנועי החיפוש הינם גולשים ברמת בשלות גבוהה יותר לבצע עסקה, שכן הם סומכים על אותו גורם אובייקטיבי שנקרא מנוע החיפוש, שסינן עבורם את התוצאות הרלוונטיות לשאילתא שביצעו.

קידום אורגני הוא תהליך מורכב, אשר דורש מיומנות, ידע טכני, והיכרות עם עולם ה SEO באופן שוטף. כמו כן, קידום אורגני הוא תהליך ממושך, ותלוי לא מעט גם ברמת התחרות הקיימת בשוק על ביטויי המפתח שעבורם מעוניינים לקדם את עמודי האתר.

עם זאת, קידום אורגני הוא תהליך שמשביח לאורך זמן את האתר, והופך אותו לנכס דיגיטלי ממשי, שניתן בעתיד למכור או להשכיר. קידום אורגני יאפשר לכם בנוסף גם לייצר לידים מן הנכס הדיגיטלי ולמכור אותם לבעלי עסקים שמעוניינים לחסוך זמן בשיווק העסק שלהם. תהליך קידום אורגני גם מסייע ביצירת סמכות לבית העסק המקודם, והתנועה של הגולשים אל האתר אינה נפסקת ברגע שמכבים את הקמפיין, כפי שקורה בניהול קמפיין קידום ממומן.

אפשרות מספר 4: שיווק באמצעות מייל:

שיווק באמצעות מייל היא אולי השיטה הותיקה מכולן, אולם רמת האפקטיביות שלה נשארה גבוהה עם השנים. כדי לשווק ללקוח תכנים באמצעות מייל תידרשו קודם לכן לקבל את הסכמתו לקבל דיוורים. לרוב מבצעים זאת באמצעות רישום של הגולש בדף נחיתה.

השיווק במייל מאפשר לייעד מסרים ללקוחות בזמן שנוח להם. מייל הוא ערוץ מידע שנהוג לקרוא בשעות שנוחות לבעל התיבה. בניגוד לפיד של רשתות חברתיות, המייל לא נעלם עד שבוחר בעל התיבה לפתוח ולקרוא אותו. היכולת לקבל את הקשב של הגולש באמצעות מייל היא גדולה באופן משמעותי מן היכולת לקבל את הקשב שלו כאשר הוא גולש ברשתות החברתיות לצרכי בידור.

מערכות לשליחת מיילים אוטומטיים יכולות לאפשר לכם מגוון רחב של אפשרויות: תוכלו לעקוב אחר הנמענים ולדעת באילו שעות הם נוהגים לקרוא את המיילים שלכם, אילו מיילים מעניינים אותם יותר ואילו פחות, אחרי כמה מיילים בממוצע גולש מחליט לרכוש מכם מוצר או שירות, ועוד ועוד. כמו כן, באמצעות המערכות המתוחכמות לניהול ערוץ המייל תוכלו להעביר נמענים מרשימת תפוצה אחת לשניה, לבצע רימרקטינג חכם, לנהל סטטוס אודות הלקוח, וגם לתזכר את הלקוח בדבר המוצר או השירות שאתם מספקים מעת לעת.

אפשרות מספר 5: פרסום באינדקסים נישתיים של מסעדות:

אפשרות נוספת שתוכלו באמצעותה להגדיל את החשיפה של גולשים ברשת האינטרנט לשירותים שמציע בית העסק שלכם, היא באמצעות רישום בית העסק באתרי אינדקסים נישתיים. להבדיל מאתרי אינדקס כלליים, אשר מכילים רשימות אתרים מכל הסוגים וכל המינים, אינדקסים נישתיים מתמקדים בתחומי עניין מאוד מסויימים, ובכך הופכים את עצמם למקורות איכותיים יותר של הפניות לאתרים.

בעקרון, ניתן יהיה לומר שאינדקס אשר דורש אישור מנהל לרישום של בית עסק, הוא אינדקס איכותי יותר, שכן לא כל כך פשוט יהיה להציף אותו בספאם ומידע לא שימושי ולא רלוונטי. כמו כן, ברחבי הרשת תמצאו אינדקסים נישתיים בתשלום וגם כאלו שהם חינמיים. ביחרו את האינדקס שמתאים ביותר לתת הנישה שבה אתם עוסקים בתחום המזון.

לסיכום:

לבעלי מסעדות, שירותי הסעדה וקייטרינג יש לא מעט ערוצי שיווק שבהם הם יכולים לעשות שימוש, כדי להגדיל את החשיפה של השירותים שהם מציעים לקהל הלקוחות הפוטנציאלי. הרשתות החברתיות הן כלי מצויין להנגיש בצורה ויזואלית את התכנים של בית העסק לקהל יעד מפולח. קידום במנועי החיפוש יאפשר לבית העסק להגיע ללקוחות שמחפשים בעצמם את המוצר או השירות. שיווק באמצעות מייל פוגש את הלקוח בזמן שמתאים לו, ורישום באינדקסים נישתיים בהחלט יכול לסייע לבית העסק לקבל חשיפה משמעותית יותר ברשת.