עדר פרות רועה בחוות שבע המעיינות. צילום: בן יוסטר
עדר פרות רועה בחוות שבע המעיינות. צילום: בן יוסטר

גם אם אנחנו מעדיפים לקנות תוצרת מקומית, אנחנו לא בהכרח יודעים מה זה בדיוק בשר בקר ישראלי. הכתבה הזו תעשה לכם סדר

6 ביוני 2019

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מפתחים מודעות לקנייה ישירה של תוצרת חקלאית, והדרך לעשות את זה קלה מתמיד – אנחנו מבקרים בשווקי איכרים, נוסעים עם המשפחה לקטיף עצמי או למכירות ישירות או סתם נכנסים לאינטרנט ומזמינים ירקות מהחקלאי.
אבל מתי לאחרונה בדקנו מאיפה מגיע הבשר שלנו?

גם אם אנחנו מעדיפים לקנות תוצרת מקומית, אנחנו לא בהכרח יודעים מה זה בדיוק בשר בקר ישראלי – האם הכוונה היא רק לשחיטה? לפיטום? איך יודעים שהבשר שלנו באמת ישראלי ולמה זה חשוב בכלל?

אז בואו נעשה סדר:

מה זה בשר בקר ישראלי?

בשר בקר ישראלי הוא רק בשר מבקר שנולד וגדל בישראל.

בארץ אפשר למצוא גם בשר בקר שנולד וגדל במדינה אחרת, הגיע לישראל במשלוחים החיים הידועים לשמצה ופוטם או נשחט כאן – אבל למרות שיש מי שינסה לשווק אותו כבשר ישראלי, הוא לא באמת כזה.

למה לקנות בשר בקר ישראלי?

מאותה סיבה שאנחנו שואפים לקנות farm to table: אנחנו רוצים לדעת מה עבר על האוכל שלנו בדרך לצלחת.

כשיודעים מי גידל את הבקר, אפשר לדעת באיזה תנאים הוא גדל – היכן המרעה, כמה זמן הבקר בילה בו, מה הוא אכל, האם הוא מקבל אנטיביוטיקה וכו'. כשהבקר נולד וגדל בארץ, אנחנו יכולים להיות בטוחים שהוא גדל בתנאים טובים ושלא עברו עליו תלאות של משלוח באונייה או במטוס.

סיבה נוספת היא סביבתית – ככל שהאוכל שלנו גדל רחוק יותר מאיתנו, כך הוא פחות ידידותי לסביבה ונדרשים יותר משאבים כדי להביא אותו אלינו.

וסיבה אחרונה (אבל לא פחות חשובה) – כשאנחנו קונים בשר ישראלי, אנחנו תומכים בחקלאות מקומית.

אז איפה קונים בשר בקר ישראלי?

לא כל קצב מוכר בשר ישראלי, וכאמור – יש כאלה שמנסים לשווק בשר מיובא כבשר ישראלי. חשוב גם לשאול את הקצב לא רק האם מדובר בבשר ישראלי, אלא היכן גדל ומי המגדל ולראות האם הוא נותן תשובות שמניחות את הדעת.

באתר מועצת הבקר ניתן למצוא רשימת קצביות החתומות על אמנת הבשר ומתחייבות להפריד בין בשר בקר ישראלי טרי לבין סוגי בשר אחרים.
מי שרוצה להעמיק עוד קצת יכול למצוא באתר חי בריא רשימת קצביות המשווקות בקר בקר שזכה לתו האיכות שלהם (שכולו ישראלי, כמובן).
למרבה הצער, מעט מאוד מגדלים משווקים את הבשר שלהם ישירות לצרכן, אבל אפשר למצוא גם כאלה – בקואופרטיב מרעה גולן ובקצביית The Blue Cow בשדרות.