מתכון

אינגרייה – תבשיל בשר, חצילים ועגבניות עיראקי

התבשיל הזה הוא דוגמה לשילוב המושלם בין חמוץ למתוק. שילוב שבולט מאוד במטבח העיראקי היהודי

40,492 בשלנים התעניינו במתכון זה
פברואר 2021
אינגרייה - תבשיל בשר, חצילים ועגבניות עיראקי. צילום: shutterstock
אינגרייה - תבשיל בשר, חצילים ועגבניות עיראקי. צילום: shutterstock

כשביקשתי את המתכון מבנות משפחתה של גיסתי העיראקית, הופגזתי מכל הכיוונים בעצות סותרות לסוגיות הבאות: האם המתכון דורש נתחי בשר או קציצות, מה זמן הבישול ואיך לתבל. אבל בכמה עניינים מרכזיים הייתה תמימות דעים: הרוטב צריך להיות חמוץ-מתוק, אדום וסמיך ”כמו ריבה“. כדי להגיע לתוצאה כזאת, חייבים להשתמש במלח לימון. ואיך יודעים אם הצליח? כשהסועדים ניגבו את הצלחות עד ברק.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבשר

לרוטב

לקדירה

אופן ההכנה

מכינים את הבשר

1

מבשלים את הבשר בסיר עם מים רותחים מומלחים לריכוך כשעה, מסננים ומצננים מעט.

מכינים את הרוטב

2

מערבבים היטב את החומרים, טועמים ומתקנים תיבול לאיזון של חמוץ, מתוק ומלוח.

מרכיבים את הקדרה ומבשלים

3

מטגנים בצלים בסיר רחב ושטוח עם שמן לשקיפות. מסדרים מעל את כל קוביות הבשר המבושל ויוצקים כף או שתיים מהרוטב. מסדרים על הבשר 3/1 מפרוסות העגבניות בשכבה אחת ומעליהן 1/3 מפרוסות החצילים ויוצקים עוד 2 כפות מהרוטב, מסדרים מעל שכבה נוספת של עגבניות ומעל חצילים ומזלפים עוד 2 כפות מהרוטב. חוזרים על הפעולה פעם נוספת ויוצקים מעל את שארית הרוטב.

4

מביאים לרתיחה על להבה גבוהה. מניחים צלחת קטנה מקוטר הסיר ישירות על שכבת החצילים (זה יעזור להוציא את הנוזלים מהחצילים ולצמצום הרוטב למרקם הרצוי), מכסים וממשיכים לבשל על להבה בינונית-גבוהה כ-30 דקות. מנמיכים את הלהבה, מסירים את המכסה והצלחת ומבשלים ללא כיסוי עוד כ-שעה ו-45 דקות על להבה נמוכה עד שהנוזלים מצטמצמים, נפח התבשיל מגיע לחצי מנפחו המקורי והרוטב מתקבל במרקם של ריבה.

5

מגישים עם אורז לבן והרבה לחם לניגוב הרוטב.