מתכון

ביצים מקושקשות עם דג קוד מומלח, צ'יפס ובצל

בקלאו עם ביצים ותפוחי אדמה היא מנה עממית ונפוצה שאוכלים בפורטוגל דווקא בארוחת צהריים או ערב

2,025 בשלנים התעניינו במתכון זה
יולי 2019
בָקַלַאו א-בְרַש - ביצים מקושקשות עם דג קוד מומלח, צ'יפס ובצל של שף איל מרלשטיין. צילום: אנטולי מיכאלו
בָקַלַאו א-בְרַש - ביצים מקושקשות עם דג קוד מומלח, צ'יפס ובצל של שף איל מרלשטיין. צילום: אנטולי מיכאלו

בקלאו — דג קוד מומלח — הוא אחד מחומרי הגלם הנפוצים ביותר בפורטוגל. לפי אִמרה פורטוגלית "יש יותר מ 365- דרכים להכין מנות עם בקלאו, אחת לפחות לכל יום בשנה".

אפשר להשיג נתחים שלמים של דג קוד מומלח בחנויות מעדנים, כמו אלו בשוק הכרמל ("מרכז הדגים") או בשוק לוינסקי ("חיים רפאל"), וגם ב"פורטו" — המעדנייה של "טשרניחובסקי 6" הפועלת בסמוך למסעדה. שימו לב — את הדג יש להשרות במים במשך שלושה ימים לפני ההכנה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לציר

לטיגון

אופן ההכנה

משרים

1

משרים את נתחי הדג בקערת מים במשך 72 שעות. מחליפים את המים 5 פעמים במשך ההשריה כדי להוציא את המליחות מהדג. בסיום שוטפים היטב את הנתחים, מייבשים ושומרים בצד. חותכים את הנתחים לחתיכות בגודל ביס.

2

מבשלים את הדג בציר: מביאים לרתיחה בסיר מים עם עלי דפנה, בצלים, גזרים ופלפל אנגלי. מכניסים את נתחי הדג לסיר, מנמיכים את הלהבה ומבשלים במשך שעתיים עד שהם רכים. מוציאים מהסיר, מצננים מעט ומפרידים את הבשר מהאדרות אם יש כאלו.

מטגנים ומגישים

3

מטגנים את הצ'יפס בשמן עמוק עד שהוא פריך.

4

מחממים שמן לטיגון רדוד במחבת גדולה, מוסיפים בצל ומטגנים עד להזהבה. מוסיפים צ'יפס, מערבבים ומטגנים כ 5- דקות. מוסיפים את נתחי הדג, מטגנים במשך 3 דקות נוספות, יוצקים את הביצים הטרופות. מתבלים בפלפל שחור, טועמים ואם צריך מוסיפים גם מעט מלח. מערבבים את הביצים עד שהן עשויות אך נותרות רכות. מעבירים לצלחת הגשה ומפזרים מעל פטרוזיליה קצוצה.