מתכון

גומבוצים (כופתאות שזיפים)

כשמגיע חורף - זה הזמן הגומבוץ

6,896 בשלנים התעניינו במתכון זה
נובמבר 2015
גומבוצים (כופתאות שזיפים). צילום: מיכל לנרט
גומבוצים (כופתאות שזיפים). צילום: מיכל לנרט

אמרתם קרפלך – אמרתם אמא, חום, אהבה ונחמה. המלית משתנה לפי המסורת המשפחתית או הטעם האישי, אבל העיקרון זהה: בצק רך הטומן בחובו ריכוז של טעמים. להונגרים יש גרסה מתוקה, שקוראים לה גומבוץ, ושימו לב מה הם עושים עם שאריות הבצק!

אני פשוט מת על גומבוצים, ועדיין מבקש מאמא שלי להכין אותם, אם כי אני כבר מזמן עצמאי בשטח, גם לגבי הכנתם. מתחילים עם כדור או שניים, וקשה להפסיק. עכשיו, כשמגיע החורף – זה זמן הגומבוץ.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק:

למלית:

לציפוי ולהגשה:

אופן ההכנה

מכינים את הבצק:

1

מבשלים תפוחי אדמה במים עם מלח עד שמתרככים. מסננים ומוסיפים מיד חמאה, ומועכים לפירה. נותנים לפירה להתקרר, עד שאפשר לגעת בו בלי לקבל כוויה.

2

מוסיפים ביצה ומלח, ומערבבים היטב. מוסיפים בהדרגה קמח (יכול להיות שאין צורך בכל הכמות של הקמח), עד לקבלת בצק רך.

3

מקמחים משטח עבודה, מרדדים את הבצק לעובי של חצי ס"מ, וקורצים עיגולים בקוטר 7 ס"מ.

ממלאים ומבשלים:

4

מערבבים ריבה עם קינמון. מניחים במרכז כל עיגול בצק חצי שזיף וכפית ריבה, מקפלים, סוגרים את הקצוות, ויוצרים כדור. מניחים על מגש מקומח.

מכינים את הציפוי:

5

ממיסים חמאה במחבת גדולה, מוסיפים פרורי לחם וסוכר, ומערבבים במשך כ- 8-10 דקות עם כף עץ, עד שמתקבל גוון זהוב כהה. מכבים את האש, ומניחים בצד.

6

מכניסים את הכדורים לסיר עם מים רותחים, ומהרגע שהם מתחילים להתגלגל למעלה וצפים (אחרי 5-6 דקות), מבשלים 5 דקות נוספות. אם הם לא עולים למעלה, משחררים אותם בעדינות בעזרת כף עץ.

7

מוציאים את הכדורים בעזרת כף מחוררת, ישר לתוך המחבת עם פירורי הלחם, ומנענעים את המחבת עד שכל הכדורים מכוסים היטב בפירורים.

8

מפזרים אבקת סוכר ומגישים.

מה עושים עם השאריות?
1. מהבצק המשמש להכנת גומבוץ (או מהשאריות) מכינים גליל בקוטר 1 ס"מ וחותכים ממנו חתיכות באורך 3 ס"מ. מבשלים במים רותחים 5-6 דקות, עד שהם צפים ומסננים.
2. ממיסים במחבת 3 כפות חמאה, 3 כפות סוכר ו-3 כפות פרג טחון. ממיסים ומערבבים כ-5 דקות ומוסיפים את חתיכות הבצק המבושלות. מורידים מהאש.
3. מגישים עם הרבה אבקת סוכר.