מתכון

חלת מפתח (שליסל חלה)

חלה בצורת מפתח שנהוג לאפות בשבת שלאחר הפסח כסגולה לפרנסה טובה. ליאור משיח מדגימה איך עושים זאת - שלב אחר שלב

86,399 בשלנים התעניינו במתכון זה
אפריל 2020

השבת שלאחר פסח נקראת "שבת מפתח" ולכן נהוג לאפות בה חלת מפתח ("שליסל חלה"), חלה בצורת מפתח שמרמזת אל מפתח הפרנסה שנפתח בשבת הזו לכל ימות השנה, עד הפסח הבא.

הבצק שלה עשוי מבצק חלה קלאסי – ונדמה כי מדובר במלאכת מחשבת שרק רבי אומן יכולים לקלוע, אבל היא מורכבת מכמה צמות בסיסיות, כך שכל אחד יכול להצליח בהכנתן. בהצלחה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לבצק

לציפוי

אופן ההכנה

1

מעבדים את כל החומרים חוץ משמן זית במיקסר עם וו לישה על מהירות נמוכה כדקה, רק עד שנוצר בצק. מגבירים למהירות בינונית נמוכה ומעבדים 5 דקות (לפיתוח גלוטן). מוסיפים שמן זית ולשים עד שהוא נטמע לחלוטין בבצק. מעבירים את הבצק לקערה משומנת קלות, מכסים את הקערה במגבת או בניילון נצמד ומניחים לתפיחה של 30 דקות.  

2

בתום התפיחה מוציאים את האוויר מהבצק על ידי מכת אגרוף עדינה במרכז. מקפלים את השוליים פנימה, מכסים את הקערה ומניחים לתפיחה נוספת של 30 דקות. 

3

מחלקים את הבצק ל-6 חתיכות גדולות במשקל של כ-100 גרם האחת ו-5 חתיכות קטנות במשקל של כ-50 גרם האחת (11 חתיכות סה"כ). מגלגלים את החתיכות לגלילים עבים וקצרים ומניחים ל-5 דקות מנוחה. 

מחלקים את הבצק ל-6 חתיכות גדולות ו-5 חתיכות קטנות; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

4

מגלגלים את גלילי הבצק הגדולים יותר (שמשקלם 100 גרם האחד) לגלילים צרים, ארוכים ושווים באורך 40 ס"מ. לוקחים 3 מהגלילים הארוכים, מהדקים אותם בצביטה בקצה אחד וקולעים לצמה, מהדקים בצביטה את קצה הצמה. קולעים באותו האופן גם את שלושת גלילי הבצק הארוכים הנותרים. מקפידים ששתי הצמות יהיו באורך זהה. 

מגלגלים את גלילי הבצק הגדולים יותר וקולעים צמה; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

5

מניחים את אחת הצמות לרוחבה של תבנית התנור, ואת השליש העליון שלה מעגלים כך שמתקבלת צורת חרמש. חוזרים על הפעולה עם הצמה השנייה, רק בכיוון ההפוך - כך ששני החרמשים יוצרים צורת לב (ובסיסי החרמשים צמודים זה לזה). 

מניחים את הצמות לרוחב התבנית ואת השליש העליון שלהן מעגלים לצורת חרמש; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

6

מגלגלים את הגלילים הקטנים יותר (שמשקלם 50 גרם האחת) לגלילים צרים וארוכים יותר באורך של כ-30 ס"מ, מהדקים 3 גלילים בצביטה בקצה אחד וקולעים לצמה, מהדקים בצביטה את קצה הצמה. יוצרים מהצמה לולאה ומניחים אותה מעל מרכז הלב שבתבנית כך שמתקבלת צורה המזכירה תלתן בעל גבעול.

יוצרים מהצמה לולאה ומניחים מעל מרכז הלב שבתבנית, כך שמתקבלת צורה המזכירה תלתן; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

7

מניחים את שני גלילי הבצק הנותרים מקבילים וקרובים מאוד זה לזה על משטח העבודה. חותכים את שניהם יחד בשני חיתוכים בעזרת סכין או קלף מתכת, כך שכל אחד מתחלק לשלושה מקטעים באורך זהה. יוצרים מכל שלושה מקטעים צמה קטנה. צובטים את הקצוות, ומניחים את הצמות כשיניים למפתח במרחק של 1-2 ס"מ האחת מהשנייה (הן עוד יתפחו).

מחלקים כל גליל לשלושה מקטעים זהים וקולעים 2 צמות קטנות; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

8

מברישים את החלה בביצה הטרופה (שומרים את יתר הביצה להמשך) ומתפיחים שעה -שעה וחצי עד שהחלה מכפילה את נפחה (משך התפיחה תלוי בחום החדר ובעונה).

מניחים את הצמות הקטנות כשיניים למפתח ומברישים בביצה; חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: מרב סריג

9

מחממים תנור ל-180 מעלות, מברישים את החלה שוב בביצה ואופים 20-25 דקות עד שהחלה משחימה היטב ובצורה אחידה.

חלת מפתח של ליאור משיח. צילום: ליאור משיח