מתכון

לחם שיפון וגאודה ממולא בשיני שום ותבלינים

לחם נהדר מבצק שיפון ממולא בשיני שום מזוגגות, שנחתך בצורת שושנים ממש כאילו היה דייניש

2,145 בשלנים התעניינו במתכון זה
ינואר 2023
לחם שיפון וגאודה ממולא בשיני שום ותבלינים של אלכס לביד. צילום: דן לב. סטיילינג דלית רוסו
לחם שיפון וגאודה ממולא בשיני שום ותבלינים של אלכס לביד. צילום: דן לב. סטיילינג דלית רוסו

אני אוהב לחמים עם טוויסט. כאן השתמשתי בחומרים אוקראיניים כמו שיפון ושום ובטכניקה צרפתית. ויש גם טריק קטן: אם לא רוצים להשתמש במשפר אפייה (או לא מוצאים), מיץ מ-1/2 תפוז יעשה כאן בדיוק אותה העבודה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

לראש הבצק

לבצק

למלית שום

לקישוט

אופן ההכנה

מכינים את ראש הבצק

1

מערבבים שמרים עם מים בקערה ומניחים ל-5 דקות. מוסיפים קמח ומערבבים למרקם אחיד. מכסים בניילון נצמד ומניחים לשעתיים בטמפרטורת החדר (או ללילה במקרר).

מכינים את הבצק ומתפיחים

2

מערבבים את ראש הבצק עם יתר חומרי הבצק בקערת מיקסר עם וו לישה (למי שאין, אפשר ללוש ביד). לשים 6 דקות במהירות בינונית, מגבירים מהירות ולשים 2 דקות נוספות. הבצק צריך להיות נוח לעבודה: רך אך לא דביק. במידת הצורך מוסיפים מעט מים או קמח. מכסים את הקערה בניילון נצמד ומניחים לחצי שעה בטמפרטורת החדר.

מכינים מלית שום

3

מחממים שמן זית במחבת על להבה בינונית ומטגנים שיני שום שלמות עד הזהבה. מוסיפים סוכר חום, דבש, ציפורן, קינמון, מלח ופלפל ומערבבים עד שהסוכר נמס.

4

מוסיפים חומץ בלסמי ורוזמרין, מביאים לרתיחה ומסירים מהכיריים. מצננים. (אפשר לשמור במקרר עד 4 ימים).

ממלאים את הבצק, מעצבים, מתפיחים ואופים

5

מרדדים את הבצק למלבן בעובי 1/2 ס"מ. מפזרים בנדיבות מלית שום לאורך השליש האורכי המרכזי. צובטים את הקצוות זה לזה מעל המלית כך שייווצר צינור ממולא. מרדדים את הצינור בעדינות חזרה למלבן. מפזרים שוב מלית לאורך השליש האורכי המרכזי ומקפלים מעליה את השליש הימני. מפזרים את יתרת המלית ומקפלים מעליה את השליש השמאלי.

6

מרדדים מעט את הגליל וחותכים ל-4-2 פרוסות (תלוי בגודל הלחם הרצוי). מניחים במרווחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה, כאשר הצד הפתוח כלפי מעלה. מפזרים מעט סולת לקישוט. מכסים באופן רופף בניילון נצמד ומתפיחים לשעה.

7

מחממים תנור ל-180 מעלות. לפני האפייה מתיזים מעט מים לתנור ליצירת לחות.

8

אופים 20-15 דקות עד שהלחמים זהובים וכשנוקשים על תחתיתם נשמע צליל עמום.