מתכון

סום טאם מלפפונים

זהו הסלט הלאומי של תאילנד. הכנתו פשוטה יחסית, ומה שחשוב בו הוא טכניקת הכתישה בעלי ומכתש

12,424 בשלנים התעניינו במתכון זה
אוגוסט 2019
סום טאם מלפפונים, עגבניות שרי ובוטנים של לילך רווה. צילום: רונן מנגן. סטיילינג: עמית פרבר
סום טאם מלפפונים, עגבניות שרי ובוטנים של לילך רווה. צילום: רונן מנגן. סטיילינג: עמית פרבר

החיתוך המסורתי לירק המרכזי בסלט (פפאיה ירוקה או מלפפון במקרה זה) נעשה כך: אוחזים בירק במרכז כף היד, מכים בו עם קופיץ ומייצרים חתכים לא אחידים. אחר כך פורסים אותו לאורכו לפיסות לא אחידות, חלקן בעלות מרקם גס וחלקן בעלות מרקם רך, התורמות למנעד המרקמים במנה. לחלופין אפשר לחתוך את הירק לגפרורים או לרצועות גסות.

גיוון: מחליפים את המלפפונים ביחידה אחת של פפאיה ירוקה, מנגו ירוק או קולרבי גדול, חתוכים באותה צורה.

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

כותשים במכתש ועלי שום, פלפל אדום וסוכר דקלים עד שהסוכר נמס. מוסיפים שרימפס קלויים ובוטנים וכותשים קלות. סוחטים את הליים, מוסיפים את השאריות והקליפה וכותשים קלות. מוסיפים רוטב דגים ותמרינדי וממשיכים לכתוש עד שהם נטמעים.

2

מוסיפים מלפפונים וכותשים בעדינות תוך כדי ערבוב. מוסיפים את העגבניות וכותשים קלות. טועמים ומתקנים תיבול.

שיטת המכתש והעלי

להכנת סלטים בכתישה, כמו סום טאם, תזדקקו למכתש ועלי גדולים, שיכילו בנוחות את כל מרכיבי הסלט. מכתש שתחתיתו נראית כמו קערה עמוקה הוא הטוב ביותר. העלי צריך להיות מותאם לגודלו של המכתש כדי שיגיע בקלות לתחתיתו ויימנע מצב שבו מצטברים מרכיבים לא כתושים בבסיסו.
מכתש ועלי עשויים ממגוון חומרים; אלו העשויים מעץ קלים ונוחים לטלטול ולניקוי, אך העץ מספק פחות התנגדות ולכן נדרש יותר מאמץ בכתישה. מכתש ועלי כבדים מחמר, אבן או גרניט מספקים התנגדות טובה, אך קשה להזיזם ולהעבירם לניקוי בכיור. האופציה האידיאלית להכנת סלטים היא שילוב של מכתש מחמר ועלי מעץ. אפשר להשיגם בחנויות המתמחות במוצרים אסיאתיים כמו "דרגון" או הדוכן התאילנדי בשוק הכרמל (ברח׳ יום טוב 10). אם אין לכם מכתש ועלי מתאימים, תוכלו להשתמש במערוך כעלי ובכל קערה יציבה כמכתש.