ימי קורונה: יוזמות קולינריות להתמודדות עם המצב

מכירת ארוחות עתידיות, שיתופי פעולה בין שפים לחקלאים ועוד יוזמות קולינריות כדי לשרוד את התקופה

אנשי מונא. צילום: נועם פריסמן
אנשי מונא. צילום: נועם פריסמן
23 במרץ 2020

פרויקטים לגיוס המונים

מסעדת מונא הירושלמית

"ברגעים של משבר אנחנו מתכנסים… זה הטבע האנושי. אנחנו במשפחת מונא כבר ידענו משברים ביטחוניים בעבר וכמובן באוטומט התכנסנו למסעדה: האורחים, הצוות, הבעלים. לכולם ברור שנשארים יחד עד שנעבור את התקופה ונחזור לשגרה… הפעם זה שונה. אין ביחד. האיסור הוא על הנחת הבסיס של מסעדות. אסור להיפגש, אסור לסעוד יחד, אסור להיכנס למסעדה ולהניח לתלאות העולם להישאר בחוץ. הפעם זה כל אחד לעצמו", כך כתבו אנשי מסעדת מונא בהקדמה לפרויקט גיוס ההמונים שלהם בהדסטארט שנמצא כעת בעיצומו.

"הכסף שלכם ילך כדי לשלם לעובדים ולספקים שלנו, הם סומכים עלינו שנדאג למחייה ולפרנסה שלהם וגם הם כמונו מצאו את עצמם מהרגע להרגע בלי עבודה וללא לקוחות"

"מונא היא קהילה", הם מסבירים שם את הסיבה שבגינה פנו לגיוס המונים. "כשסוגרים לה את הדלתות יש לזה השפעה ישירה על מעגלים רחבים בהרבה. הכסף שלכם ילך כדי לשלם לעובדים ולספקים שלנו, הם סומכים עלינו שנדאג למחייה ולפרנסה שלהם וגם הם כמונו מצאו את עצמם מהרגע להרגע בלי עבודה וללא לקוחות.

יותר אהבה מכסף מונא. צילום: נועם פריסמן
יותר אהבה מכסף מונא. צילום: נועם פריסמן

"בימים האחרונים מצאנו את עצמנו במצב האחרון שבו אנחנו מעוניינים להיות, מתקשרים לספקים ומבקשים שיתחשבו בנו. אלה היו כמה מהשיחות המרגשות בחיינו. אנשים, שכמונו מתפרנסים בתחום שבו יש יותר אהבה מכסף, הרימו את הראש מהבוץ בו הם שקועים ואמרו מבלי להסס, שלא נדאג ושהם איתנו. גם לנו חשוב להיות אנשים בתוך המשבר הזה. התמיכה שלכם תאפשר לנו לעמוד בהתחייבותינו ולהיות הוגנים אל מול העובדים והספקים שלנו וגם להצליח לפתוח את המסעדה מחדש". במונא קוראים ללקוחותיהם לתמוך בהם עכשיו וליהנות מתשורה אחר כך.

"גם לנו חשוב להיות אנשים בתוך המשבר הזה. התמיכה שלכם תאפשר לנו לעמוד בהתחייבותינו וגם להצליח לפתוח את המסעדה מחדש"

כמה מגייסים: 200 אלף שקלים.

מה ניתן לרכוש: פוסט תודה באינסטגרם (מינימום 25 ש"ח), תיק קבוצת מונא (מינימום 50 ש"ח), שובר מתנה בשווי 300 ש"ח (מינימום 250 ש"ח), קינוח לעשרה אנשים פרי עשייתו של איתי פאטל קונדיטור הקבוצה שיישלח אליכם בהתראה של יומיים מראש (ירושלים ות"א בלבד – 280 ש"ח), הזמנה זוגית לערב הפתיחה המחודשת של מונא (מינימום 500 ש"ח), ארוחת טעימות זוגית במונא (מינימום 600 ש"ח), יום התלמדות במטבח וארוחה זוגית (מינימום 1200 ש"ח), מנוי שנתי הכולל 12 ארוחות זוגיות בשווי 400 ש"ח כל אחת במסעדת מונא (מינימום 3500 ש"ח), ארוחה מנפקת בבית לעד עשרה משתתפים (מינימום 5000 ש"ח) ועוד.

לתמיכה במונא

קבוצת הברים ספייסהאוס

מונא לא לבד. גם אנשי קבוצת הברים ספייסהאוס פנו לגיוס המונים כדי לשרוד את המשבר. "לאור המצב החדש אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק בהמשך הפעילות של הקוקטייל ברים שלנו: ספייסהאוס, דאבל סטנדרט והונולולו. יחד איתכם נוכל לעבור את התקופה ולחזור לשקשק".

כדי שנוכל לחזור לשקשק ספייס האוס. צילום: זיו כהן
כדי שנוכל לחזור לשקשק ספייס האוס. צילום: זיו כהן

החברים בספייהאוס קוראים לבליינים שלהם לשלם עכשיו וליהנות מהמוצר אחר כך. "אנחנו פונים אליכם לרכוש את אחת החבילות שלנו – בילוי/ הטבה/ או משלוח של קוקטיילים מאיתנו… אז שריינו מקום לקוקטייל בחגיגות החזרה לשגרה וכבר עכשיו תדעו איפה תשתו את הקוקטייל הראשון!".

כמה מגייסים: כ-100 אלף שקלים.

מה ניתן לרכוש: קוקטייל (56-44 ש"ח), סדנת קוקטיילים (מינימום 50 ש"ח), חבילת שעות שמחות (4 קוקטיילים במחיר של 2 באחד הברים- מינימום 100 ש"ח), קוקטיליים מבוקבקים באיסוף עצמי (מינימום 115 ש"ח), בקבוק קוקטייל משפחתי (מינימום 129 ש"ח), 2 קוקטיילים ו-2 מנות לבחירה (מינימום 150 ש"ח), שובר מתנה בשווי 250 ש"ח (מינימום 200 ש"ח), עב של קוקטיילים (250 ש"ח) וכרטיס vip המעניק 50 אחוז הנחה לכל החיים (מינימום 2500 ש"ח).

לתמיכה בקבוצת ספייסהאוס 

כשהאושר הוא לא מובן מאליו בנצי ארבל בפתח מפגש האושר. צילום: זהבית רפאל
כשהאושר הוא לא מובן מאליו בנצי ארבל בפתח מפגש האושר. צילום: זהבית רפאל

מפגש האושר

"חוץ מהאושר הכל שטויות", טוען המניפסט הקבוע של המוסד התל אביבי השמח מפגש האושר. "אבל במציאות הזאת, האושר הוא גם לא מובן מאליו!", כותב כעת הבעלים בנצי ארבל בהקדמה לפרויקט גיוס ההמונים שלו שעלה לאתר הדסטארט.

בנצי ארבל: "פעם ראשונה אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק ולתמוך כדי שנחזור בסוף משבר הקורונה – שהביא אותנו לסגור את האושר וגורם להפסדים עצומים"

"האושר הוא מרכז עיסוקינו ואושר הוא כל פועלינו… גם בחלומות הכי גדולים לא תיארנו לעצמנו כמה משמעות מקום קטן של 35 מטר יכול לייצר. האושר שלנו, הפך להיות האושר שלכם. מודים לכל אחד מהפציינטים שלנו על מסע מאושר בן 7 שנים ופעם ראשונה אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק ולתמוך כדי שנחזור בסוף משבר הקורונה שהביא אותנו לסגור את האושר וגורם להפסדים עצומים. עם התמיכה שלכם נוכל לחזור לייצר מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב, אנשים מאושרים יותר גם אחרי הקורונה!".

כמה מגייסים: 75,000 שקלים.

מה ניתן לרכוש: סטורי תודה באינסטוש ומנת פלאפל (מינימום 50 ש"ח), כרטיסיה של 10 מנות ושתייה מהתפריט (מינימום 480 ש"ח), פתיחת שולחן שישי באושר לחמישה חברים/משפחה (מינימום 500 ש"ח), ארוחה של בנצי אצלכם בבית ל-4 אנשים ביום חול (בתפריט: ספגטי קרבונרה, סלט, פנקוטה מושלמת – מינימום 1000 ש"ח), סדנת ארוחה אצלכם בבית ל-5 משתתפים (תלמדו להכין טרטר בקר, ניוקי וקינוח – מינימום 2000 ש"ח), כל הרפרטואר של האושר ל-30 איש במשרד (מינימום 2999 ש"ח).

לתמיכה במפגש האושר

לעבור את הרגע אדום. צילום: אפרת ליכטנשטט
לעבור את הרגע אדום. צילום: אפרת ליכטנשטט

סטודיו ארקדיה

פרויקט הדסטארט נוסף שיצא לדרך שייך לסטודיו ארקדיה של שף עזרא קדם. קדם, ממחוללי המטבח הישראלי החדש ומבכירי השפים בארץ, מייצר בסטודיו הייחודי שלו אוכל שמדבר עברית, בעל זהות ברורה. "סטודיו ארקדיה הוא מקום ליצירה קולינארית, למחקר ופיתוח של המטבח הישראלי – הן בחקלאות בת קיימא והן בבישול", כותב קדם בהקדמה לפרויקט ההדסטארט. הסטודיו מציע מגוון פעילויות קולינריות – למבוגרים ולילדים – ליום שאחרי.

כמה מגייסים:  200 אלף (עד ה-30.4).

מה ניתן לרכוש: סדנת ארומה תרפיה של 24 עשבי תבלין, הכרתם, סגולותיהם ושילובם באוכל ושתיה (מינימום 90 ש"ח); סדנה אקטיבית בסטודו עם עזרא קדם (למשל: מה אפשר לעשות מדג אחד? – מינימום 120 ש"ח); סדנאות אוכל ותזונה בריאה לילדים עם קדם, כולל קטיף ירקות ועשבים בגינה (מינימום 135 ש"ח); שיעור בישול מצולם לילדים (מינימום 150 ש"ח); סיור קולינרי בהרי יהודה עם קדם (כולל ביקור ביקב סוסון ים, טעימות, הרצאה ופגישה עם הסופר, הבמאי והיינן זאב דוניה – מינימום 220 ש"ח); ארוחת שף זוגית שתישלח עד הבית (מינימום 390 ש"ח); אחד על אחד (או לזוג) עם קדם (חוויה קולינרית שמתחילה בקטיף בגינה, כניסה למטבח הסטודיו לסדנא שתעסוק במטבח ישראלי, ארוחת שף בחדר האירוח שמורכבת מהמנות שבישלתם יחד עם עזרא ומנות נוספות שהשף יבשל – מינימום 2000 ש"ח) ועוד.

לתמיכה בסטודיו ארקדיה

חוויה קולינרית ביום שאחרי שף עזרא קדם. צילום: דניאל לילה
חוויה קולינרית ביום שאחרי שף עזרא קדם. צילום: דניאל לילה

אדום

קבוצת אדום הוותיקה מירושלים, שמאכילה זה 20 שנה אנשים ותיירים בעיר, מוכרת ארוחות וחבילות עכשיו כדי שתהנו מהן אחר כך: "הכסף שלכם יעזור לנו לעבור את הרגע הזה, יעזור לנו לשמור על המשפחה שלנו, הספקים שלנו, הצוות שלנו, ובעיקר יעזור לנו להבטיח שאדום תהיה כאן בשבילכם גם בחלוף ימי הקורונה".

כמה מגייסים: 100 אלף שקלים.

מה ניתן לרכוש: בקבוק יין ופלטת ראשונות (מינימום 230 ש"ח), את ספר הבישול "מה את עושה שם כל היום" של אפרת ליכטנשטט (הנשואה לאחד השותפים בקבוצה – מינימום 180 ש"ח), סדנת אלכוהול וקוקטיילים (מינימום 350 ש"ח), קיט יין עד הבית לימי הסגר (מינימום 420 ש"ח), שובר ארוחה זוגית פלוס יין (מינימום 500 ש"ח), כרטיס חבר vip המעניק 25 אחוז הנחה במשך שנה (מינימום 4000 ש"ח) ועוד.

לתמיכה באדום 

גרקו

מסעדה נוספת שמגייסת כסף בימים אלה היא גרקו היוונית. "לדבר על הקיץ היווני שלנו ובאותה נשימה לדבר על המשבר שפקד אותנו, זה לא דבר קל אבל זאת המציאות שלכם ושלנו. 400 עובדים שלנו יושבים עכשיו בבית בחוסר ודאות, המסעדות נסגרו ורק צוות מצומצם עובד סביב השעון כדי לשמר קצת מאנרגיית החיים של המקום", נכתב בדף המסעדה בפרויקט ההדסטארט. "ועם כל הכאב אנחנו רוצים לומר שהקורונה אמנם סגרה לנו את דלתות המקום אבל אנחנו לגמרי מתכוונים להיות כאן אחרי שהכל יסתיים, ביום שאחרי הקורונה. הצטרפו לקהילה היוונית שלנו, לחלום שלנו והבטיחו לעצמכם את הקיץ היווני שלכם עוד היום, כדי שנוכל לחזור למלא את הסירים בכל טוב, לערוך שוב את השולחנות, לקרר לכם את האוזו ולעשות לכם שמח בלב ובנשמה".

"הקורונה אמנם סגרה לנו את דלתות המקום אבל אנחנו לגמרי מתכוונים להיות כאן אחרי שהכל יסתיים, ביום שאחרי הקורונה"

כמה מגייסים: 300 אלף שקלים.

מה ניתן לרכוש: ספר "מטבח יווני" ובקבוק אוזו (מינימום 100 ש"ח), שובר לארוחה במסעדות הקבוצה בשווי 350 ש"ח (מינימום 300 ש"ח), סדנת בישול יוונית בת ארבע שעות עם השף של גרקו במטבח הפרטי של המסעדה בהרצליה ובסיומה ארוחה יוונית אמיתית (מינימום 300 ש"ח), ארוחת בוקר לארבעה אורחים עם (מינימום 350 ש"ח), שובר מתנה בשווי 1,000 ש"ח לכל אחת ממסעדות הקבוצה (מינימום 800 ש"ח), חגיגה יוונית עם שפע של אוכל ואוזו ל-10 חברים שאוהבים לשמוח (מינימום 3,800 ש"ח), שלושה ימים בריזורט הקולינרי של גרקו באי קאה לזוג (כולל אירוח מלא של שני לילות, ארוחות וסדנת בישול מקומית, לא כולל טיסות – מינימום 6000 ש"ח) ועוד.

לתמיכה בגרקו

חלומות על קיץ יווני גרקו. צילום: דן פרץ
חלומות על קיץ יווני גרקו. צילום: דן פרץ

ברבאטוב

כבר שלוש שנים שברבאטוב של שף אוהד אמזלג מכהן כבר אוכל ביתי -קהילתי, משובח ושמח בהוד השרון. עכשיו, עם סגירת המקום בשל מגיפת הקורונה, מבקש אמזלג את תמיכת הקהילה. "הברבאטוב זה אתם…", כתב אמזלג בפרויקט ההדסטארט שהעלה. "למטבח שלנו אין זכות קיום ללא ערבות הדדית וחיזוק כל המעגלים שנתמכים ותומכים בו. תמיד האמנו שערבות הדדית ונתינה מדבקים לא פחות מקורונה… עכשיו אנחנו צריכים אתכם כדי שנוכל להמשיך להתקיים".

כמה מגייסים: 80 אלף שקלים.

מה ניתן לרכוש: זוג כובעים של ברבאטוב וסטורי תודה (מינמום 35 שקלים); גיפט קארד לברבאטוב (מינימום 150 שקלים); סדנת בישול בביתו של אמזלג (מינימום 250 שקלים); גיפט קארד לארוחה בביתו של אמזלג (מינימום 350 שקלים); אמזלג מגיע לבשל אצלכם בבית (מינימום 550 שקלים – עד 5 אנשים); פותחים שולחן בשישי צהריים ל-10 חברים עם כל הטוב שיש לברבאטוב להציע (מינימום 1000 שקלים); מנוי שנתי זוגי לעסקית המבורגר (מינימום 1500 שקלים); אירוע פרטי בבית השף ל-10 חברים (תפריט טעימות בן 9 מנות כולל יין חופשי וקינוחים – מינימום 2500 שקלים); אירוע פרטי בבית השף ל-20 חברים (תפריט טעימות בן 9 מנות כולל יין חופשי וקינוחים – מינימום 5000 שקלים).

לתמיכה בברבאטוב

הביחד הוא התרופה ברבאטוב. צילום: שירן כהן שי
הביחד הוא התרופה ברבאטוב. צילום: שירן כהן שי

טאיזו

"עידן הקורונה תפס אותנו בשיא פריחתה של קבוצת המסעדות שלנו: לקראת פתיחתה המיוחלת של 'a', פרויקט שאפתני שעליו עמלנו בשנה האחרונה לילות כימים וברקע המעבר של 'מיאזאקי' לשרונה מרקט. המצב החדש טרף את הקלפים עבור כולנו בענף שברירי ועדין גם כך, שנסדק ומתפורר ככל שעוברים הימים. לצערי שלחנו הביתה עשרות עובדים לחל"ת לזמן בלתי ידוע, כמו גם את העובדים הזרים בעלי אשרות עבודה – כולם נותרו ללא רשת ביטחון לאחר שאיבדו את פרנסתם בין לילה.  למרות המצב הקשה והמדאיג, החלטנו לקחת את המצב בידיים ולא להפקיר אותם בידי הממשלה חסרת האחריות והקמנו את הקרן החברתית של טאיזו – taizu corona fund, שבאמצעותה נעשה את המיטב לגייס מימון ולהעביר אליהם בבוא העת מההכנסות שיצטברו מהפעילויות המוצעות בה", אומר יובל בן נריה.

תומכים בקרן ומקבלים (אחרי הקורונה): שוברי מתנה למימוש במסעדות הקבוצה בגובה 150 ש"ח ו־300 ש"ח; Chef's Kitchen table – שולחן שף ל-10 זוגות בלב המטבח של מסעדת "a" החדשה (3000 ש"ח); ארוחת ערב זוגית בהתאמת יין וסאקה באקסקלוסיבית של מסעדת "a" (הדבר יתאפשר לכ-20 זוגות: 800 ש"ח לזוג); סדנת יין וארוחת ערב בטאיזו (1200 ש"ח); סדנת בישול עם בן נריה (790 ש"ח) ועוד.

לתמיכה בקרן טאיזו

  

משלבים ידיים – עוזרים לעצמאים ולעסקים הקטנים

הקריסה של עולמות הקולינריה והתיירות פגעה אנושות במאות אלפי עובדים, חלקם הגדול עצמאים וללא כל מענה מהמדינה. "הפעולה הדחופה היא הזרמת כספים לסקטור הזה ללא המתנה וללא סחבת", אומר דוד קישקה, יו"ר העמותה הישראלית לתרבות קולינרית שמבקשת בימים אלה "לשלב כוחות עם איגודים גדולים על מנת לקדם את האינטרסים של 'הקטנים', אלו שאף אחד לא סופר".

העמותה הישראלית לתרבות קולינרית היא גוף שמאגד מגוון אנשים מדיסציפלינות שונות מעולמות הקולינריה; רובם  עצמאים. כעת אומרים בעמותה לעצמאים ולעסקים הקטנים מהענף שהם לא לבד ועובדים על יצירת מנגנון שיחבר בין קונים לבין בתי עסק ועצמאים מהעולמות הללו – אנשי דיגיטל, יח"צ, הפקה, יין, כביסה, חקלאות, מוזיקה, אפייה, כותבים ועורכי תוכן, יצרנים קטנים מכל סוג, מדריכי תיירות קולינרית, בעלי חללים קטנים לאירועים ו"כל מי שנפגע מהתמוטטות מגדל הקלפים הזה. אנחנו פתוחים לכל רעיון ורוצים לייצר שיתופי פעולה ולסייע לכולם".

יצרנים ועצמאים מוזמנים לפנות לעמותה באמצעות האתר ודף הפייסבוק שלה ולפרסם דרכה יוזמות קולינריות שונות, דוגמת משלוחים. "זה קריטי במיוחד לקראת פסח", אומר קישקה.

פניות יתקבלו בעמוד הפייסבוק של העמותה ובמייל: culinaria.org.il@gmail.com

החקלאי והשף

יוזמה מבורכת נוספת היא של השף יוסי שטרית והחקלאי בני נקוה שמקדמים תוצרת חקלאית מקומית. השף והחקלאי, שבימים כתיקונם מספק תחת המותג שלו "עונות ישראל" סחורה חקלאית למסעדות ולבתי מלון רבים, ילקטו עבורכם פירות וירקות היישר מהחקלאים הישראלים ואתם תקבלו אותם בארגזים עד הבית תוך 24 שעות תמורת 229 ש"ח.

"כבר הרבה זמן שבני ואני רוצים לעשות פרויקט יחד – ובעקבות המשבר החלטנו להקדים אותו", מספר שטרית. "יצאנו לסיבוב חקלאים מחדרה עד גדרה, כולל חקלאים בעוטף עזה, שנשארו עם שדות מלאים ואין להם מה לעשות איתם, כמו כל השוק. אז החלטנו ללקט את הירקות שלהם – ארגז אחד, דומה לכולם, שישתנה משבוע לשבוע – ולשלוח אותם לאנשים הביתה. סך הכל אנשים יקבלו שפע של ירקות במחיר נמוך יחסית".

מלקט ושולח יוסי שטרית בשדה כרוביות בעוטף עזה. צילום מתוך חשבון הפייסבוק של שטרית
מלקט ושולח יוסי שטרית בשדה כרוביות בעוטף עזה. צילום מתוך חשבון הפייסבוק של שטרית

בשלב זה, שלב הפיילוט, משלוחים יתבצעו רק בגבעתיים, חולון, הוד השרון, הרצליה, כפר סבא, ראשל"צ, רמת גן, רמת השרון, רעננה, פתח תקווה ותל אביב. השליח יניח הארגז בפתח הדלת, יצלם וישלח תמונה. בהמשך, מבטיח שטרית, שהארגזים יגיעו עם גלויה שבה מתכון שעושה שימוש בירקות שתקבלו.

להזמנות