מה מתבשל?

נושאי הכלים: המטבח שלנו הוא הרבה יותר מאוכל

כלים של נורית קריב ואדם שלוי | צילום: דן פרץ
כלים של נורית קריב ואדם שלוי | צילום: דן פרץ

המעצב שמשלב אש ומים בכלים שלו, סטייליסטית המזון שמשיקה מותג עיצוב חדש לכלי שולחן, הקרמיקאית שפתחה סטודיו וחלל לאירוח ביפו והקוניפיסיירית שמציעה מוצרי נייר לפודיז. אם נדאג לאיך שהמטבח שלנו נראה - גם האוכל ייצא יותר טעים

12 ביוני 2022

אש במטבח 

האמן והמעצב דניאל אלקיים יצר סדרה של רהיטים שמייצגים מאבק בין אש למים, ובאמצעותם הוא גם עוסק בעתיד שלנו כסועדים וצרכני מזון 

מאבק של אש ומים על גבי העץ שולחן וכלים של דניאל אלקיים | צילום: הילה חן
מאבק של אש ומים על גבי העץ שולחן וכלים של דניאל אלקיים | צילום: הילה חן

חשבתם פעם מה קורה כשמכניסים אש למטבח? זה מה שהוביל את המעצב והאמן דניאל אלקיים בסדרה חדשה של פריטים שהוא יצר. אלקיים עובד זה כמה שנים עם עץ שרוף, והסדרה החדשה היא פיתוח של טכניקה קיימת, שבמסגרתה הוא משחק עם אש ומים במקביל. "החיבור של האש והמים יוצר מאבקים על גבי העץ", הוא מסביר. "אני כאילו 'מצייר' עם המים על העץ, ואז שורף את האזורים שלא נרטבו. המים מתאדים מהחום והאש שורפת את החלקים היבשים. כך נוצרת תנועה על גבי העץ". בטכניקה הזאת הוא יוצר שולחנות אוכל, כיסאות, עבודות דקורטיביות לתלייה על הקיר ועוד.

דרך חדשה לצרוך מזון שולחן וכלים של דניאל אלקיים | צילום: הילה חן
דרך חדשה לצרוך מזון שולחן וכלים של דניאל אלקיים | צילום: הילה חן

הפרויקט האחרון שהוא השיק במסגרת השימוש בטכניקה הוא "Impermanence " ("ארעיות") – סדרה של רהיטים שיצר לחברת הסטארט־אפ אלף פארמס, שמפתחת בשר מתורבת. הרהיטים מוצבים במשרדי החברה ו"מזמינים" את היושבים סביבם לדון בנושאים הקשורים באוכל, בקיימות ובעתיד שלנו בנושאים האלה. במקביל, יצר אלקיים עבודת וידיאו שמשתמשת באותם רהיטים כסט דיזיין לתרחיש עתידני. "העבודה באה לתאר מצב ספקולטיבי, שבו לאנושות אין יותר גישה למזונות או למאכלים שאנחנו רגילים לאכול היום", הוא מסביר. "היא מתמקדת בזווית הרגשית של אותו עולם חדש, וברגעי ההסתגלות שלנו כבני אדם לדרך חדשה לצרוך מזון". 

האתר של דניאל אלקיים

אף פעם לא שבעה

Nu Essentials הוא מותג העיצוב החדש של סטייליסטית האוכל המוערכת נורית קריב, והיא מתכננת במסגרתו הרבה הפתעות 

הרפתקה חדשה מעמד לעוגה של נורית קריב ואדם שלוי | צילום: דן פרץ
הרפתקה חדשה מעמד לעוגה של נורית קריב ואדם שלוי | צילום: דן פרץ

סטייליסטית האוכל הוותיקה והמוערכת נורית קריב צוללת אל תוך הרפתקה חדשה, עם מותג עיצוב אישי שלה בשם "Nu Essentials".  עד כה הוא כולל שני שיתופי פעולה: הראשון הוא עם אמן הזכוכית אדם שלוי, שבמסגרתו היא יצרה מעמדי זכוכית צבעוניים לעוגות וקינוחים, והשני – עם אמן הקרמיקה גור ענבר, שבמסגרתו מיוצרים אגרטלים וקעריות לגלידה בצבעי פסטל מעוררי תיאבון. בשני המקרים מדובר בפריטים בעבודת יד, שמיוצרים במהדורות מוגבלות (אבל תלוי בביקוש). ישנם שיתופי פעולה נוספים, שכבר קורמים עור וגידים ברגעים אלה.

"זה כנראה משהו שהיה חייב לקרות מתישהו", אומרת קריב. "אני עסוקה באופן כל כך יומיומי עם העולם הזה של פריטים מעוצבים, אבל אף פעם לא ראיתי את עצמי מוכרת משהו. עדיין קשה לי עם המקום הזה, אבל בתור מישהי שבאה מעולם העיצוב (בוגרת עיצוב גרפי בבצלאל ומעצבת טקסטיל לשעבר), האהבה שלי לאמנות וקראפט היא משהו שאני אף פעם לא שבעה ממנו. מצאתי את הדרך ליצור דברים בעצמי מבלי שממש אצטרך להתמקצע עד הסוף. בחרתי אנשים שאני אוהבת ומעריכה את מה שהם עושים, וכמו שאני בחרתי אותם גם הם בחרו אותי. חיבורים כאלה מאוד מרגשים אותי, בעיקר בהתחשב בעובדה שכולנו באים מעולם עם הרבה אגו. אני מעריכה את זה שבא להם לעשות משהו שהוא לא שלהם בלבד". 

לתפור את כל החליפה בסטייל בלתי מתפשר קערות של נורית קריב וגור ענבר | צילום: דן פרץ
לתפור את כל החליפה בסטייל בלתי מתפשר קערות של נורית קריב וגור ענבר | צילום: דן פרץ

כל המוצרים יהיו באוריינטציה של מטבח, בישול ואוכל? 

"לא בהכרח. כרגע אני רואה בעיני רוחי פריטים שקשורים בבית ובסביבה הביתית, אבל אם פתאום אני ארצה לעשות תיק או משהו לגינה, בטח אלך על זה. אני לא יודעת לאן זה יוביל, אבל אני נהנית מהדרך. התברכתי בחברים מוכשרים שמלווים אותי, כמו סטודיו קוניאק, שאמון על המיתוג, ודן פרץ, שמצלם. זה לא מובן מאליו לתפור את כל החליפה שתהיה בסטייל הבלתי מתפשר שלי. זו הזדמנות להביא את עצמי – לא רק לבחור דברים שאני אוהבת, אלא גם להיות יצירתית בעצמי".

את יכולה לגלות לנו מהו הדבר הבא?

"בלי לחשוף יותר מדי, אני יכולה להגיד שמאוד חשוב לי להתעסק בטקסטיל ואני בודקת את התחום. יש עוד שני שיתופי פעולה על הפרק עם שתי קרמיקאיות שאני מאוד אוהבת. בסופו של דבר זו הגשמת חלום קטנה".

Nu Essentials באינסטגרם

קרמיקה והעיר הגדולה 

אמנית הקרמיקה, הבלוגרית והבשלנית עירית בירן פתחה סטודיו חדש ביפו, שבו לצד כלי הקרמיקה שלה תארח ארוחות ושפים ותייצר שיתופי פעולה מעניינים

חלק מהמרחב האורבני כלי הקרמיקה של עירית בירן בחלל התצוגה החדש | צילום: עירית בירן
חלק מהמרחב האורבני כלי הקרמיקה של עירית בירן בחלל התצוגה החדש | צילום: עירית בירן

כבר שבע שנים שעירית בירן יוצרת בקרמיקה במסגרת המותג שלה "Now" וגם מבשלת, מארחת ויוצרת שיתופי פעולה עם אנשים מעולם התרבות והקולינריה. עד כה כל זה קרה במושב שדה ורבורג שבו היא גרה, אבל בימים אלה היא משיקה סטודיו גדול ומעוצב בפאתי שוק הפשפשים, שיאפשר לה לקחת את כל העיסוקים שלה צעד קדימה. "רציתי להיות חלק מהעיר, חלק מהמרחב האורבני", היא מספרת, "וגם שיהיה לי שואורום שיהיה נגיש לרחוב ולקהל מזדמן. סצנת הקרמיקה מאוד חזקה פה ביפו".

קומת הכניסה הגדולה בחלל החדש מכילה סטודיו, חנות ומקום שאותו מייעדת בירן לקירות אמן. בסטודיו יוצרת בירן בעבודת יד על אבניים את כלי האוכל וכלי ההגשה שלה, שנמכרים ממש בסמוך, מסודרים על גבי מדפים ושולחן אוכל גדול. את קיר האמן היא מייעדת לאירוח של אמנים מקומיים מתחומים שונים. "העיסוק בקרמיקה מגיע אצלי מתוך מקום של כבוד לטקס של אוכל ושתייה, אפילו אם מדובר רק בכוס ששותים בה קפה, שמאפשרת עוד סיפוק מלבד הצורך בקפאין". 

כבוד לטקס של אוכל ושתייה כלים של עירית בירן | צילום: עירית בירן
כבוד לטקס של אוכל ושתייה כלים של עירית בירן | צילום: עירית בירן

קומת החלל העליונה משמשת לאירוח, ובה היא שואפת לקיים ארוחות ואירועים ברוח המותג שלה, בדומה למה שעשתה עד כה במושב. "אלה אירועים שצריכים להיות תואמים את הערכים שלי, בהתאם לאיזשהו קוד אסתטי. גם ברמה הקולינרית יש דברים שמעניינים אותי יותר, כמו סלואו פוד והאפשרות לחיבור למטבח המקומי היפואי". המעבר ליפו, כך משערת בירן, ישפיע גם על סגנון העבודה שלה. "אם בסטודיו הקודם עבדתי בעיקר עבור האתר, כאן אני מתחילה לעסוק גם במדפי תצוגה. אני מרגישה שזה ישפיע על הרצון שלי לייצר כלים לתצוגה, שישבו על המדף כמו על במה".

האתר של סטודיו Now

כישופי נייר 

הקונפיסיירית רונית צין קרסנטי ("כישופי סוכר") משיקה סדרה חדשה של מוצרי נייר לפודיז, שיעשו לכם שמח ויפה במטבח – וגם בלב 

כל בית צריך מחברת מחברת המתכונים של רונית צין קרסנטי | צילום: רונית צין קרסנטי
כל בית צריך מחברת מחברת המתכונים של רונית צין קרסנטי | צילום: רונית צין קרסנטי

"אני לא מסתדרת תמיד עם שמירת מתכונים מהרשת או מהאינסטגרם", אומרת רונית צין קרסנטי, ממתקאית (קונפסיירית) ומחברת הספר "כישופי סוכר", שמשיקה בימים אלה מותג חדש של מוצרי נייר לפודיז. "לי תמיד יש מחברת. הרעיון התחיל במחברת המתכונים של סבתא שלי, שלמרות ששמרתי אותה, עדיין חסר בה מתכון אחד חשוב לעוגת בטטות שאני לא מצליחה לשחזר. הבנתי שכל בית צריך מחברת כזו, למתכונים המשפחתיים שאנחנו רוצים לשמר לדורות הבאים".

המוצר הראשון והיחיד (בינתיים) שהוציאה צין קרסנטי הוא מחברת מתכונים מעוצבת ומאוירת. המחברת נפתחת בטבלאות המרה, שאמורות להקל עלינו להמיר כמויות במתכונים מחו"ל או להמיר מגרמים לכוסות. בעקבות המחברת יצאה צין קרסנטי למסע בין מוצרי נייר קולינריים. היא עדיין בראשיתו, אבל בהמשך מתכננת לייצר גם מוצרים כמו יומן מסע קולינרי בחו"ל, מחברת לתכנון ארוחה, מחברת מתכונים לילדים ומחברת המוקדשת לקינוחים ומתוקים, שכוללת גם מתכוני בסיס שימושיים. "ככה כל אחד יכול לבנות לו את ספרי הבישול הביתיים והמשפחתיים שלו, כאלה שגם אפשר לדפדף בהם ולקבל השראה בפעם הבאה שנכנסים למטבח".

האתר של רונית צין קרסנטי

מתכונים של רונית צין קרסנטי