שרי איז קרינג: מתכונים מהספר החדש של שרי אנסקי

שרי אנסקי במטבח | צילום: אלכס ליבק
שרי אנסקי במטבח | צילום: אלכס ליבק

גם בספרה החדש, "האוכל מוכן", שרי אנסקי ממשיכה לנסח את המטבח הישראלי-הביתי, עם אוסף משובח של מתכונים משפחתיים, שהם בבסיס הזיכרון הקולקטיבי של רובנו

1 באפריל 2021

זה כשלושה עשורים ששרי אנסקי מנסחת את המטבח הישראלי ואת הזהות שלנו דרך האוכל – בטורי האוכל שפרסמה במשך שני עשורים ב"מעריב", בספרי הבישול המצוינים שלה (הידועים שבהם הם "המטבח של שרי אנסקי", שמכיל שיטות מסורתיות מקומיות לשימור וכבישה של חומרי גלם; "אוכל", שמאגד את טוריה ומתכוניה ב"מעריב" ו"חמין", שהגדיר מחדש את אוכל הנחמה היהודי) ובדוכן הדגים שלה בשוק הנמל בתל אביב, שרי הרינג.

אנסקי, שהמתכונים שלה הפכו לנכסי צאן ברזל כמעט בכל מטבח בישראל, הרבה לפני עידן הרשתות החברתיות, היא קודם כל בשלנית ביתית. אל תזלזלו בזה, זה הבישול החשוב והנעלה ביותר שיש, ואנסקי תמיד התייחסה אליו בשיא הרצינות – מתכוניה מדויקים להפליא; תוצר של חקירה, ניסוי והבנה עמוקה של חומרי גלם, טכניקות בישול וקונטקסט היסטורי־תרבותי־אנושי שלהם.

מבחינה זאת, ספרה החדש, "האוכל מוכן", הוא המשך טבעי של פועלה המפואר, וגם בו תמצאו מבחר גדול של מתכונים ביתיים־משפחתיים, שהם בגדר מתכוני יסוד, מתכונים שהם בבסיס הזיכרון הקולקטיבי של רובנו, למשל: מרק שעועית, מרק גולאש, צלי כתף, בשר ושעועית ברוטב עגבניות, עוף ותפוחי אדמה בנוסח יווני, גיבץ', פלפלים בחומץ עם שום ושמיר, צ'יפס עבים ומושלמים, במיה ברוטב נענע ועגבניות, כנפי עוף מטוגנות על רוטב צ'ילי, פלפלים ממולאים, טורט פרג וטורט מיץ תפוזים ועוד קלאסיקות אלמותיות שכאלה.

את הספר צילם אלכס ליבק, בן זוגה לשעבר של אנסקי, זוכה פרס ישראל לצילום לשנת 2005. הצילומים צולמו במטבח הפרטי של שרי ושלו, באור טבעי, שמוציא את הטעם של האמת ממה שיש בצלחת. תענוג.

פלפלים בחומץ עם שום ושמיר

חמיצה – בורשט קר

ראגו עגל חלב

פלפלים בגבינה

מרק אפונה טרייה ותפוחי אדמה

טורט פרג

"האוכל מוכן", שרי אנסקי, הוצאת כתר, 226 עמ', 128 שקלים