מתכון

מַעְקוּדה – פשטידת עוף וביצים

את המעקודה מכינים במטבחי צפון אפריקה בגרסאות שונות. ייחודה של הגרסה הזו הוא תוספת העוף והביצים השלמות

15,719 בשלנים התעניינו במתכון זה
יולי 2019
מַעְקוּדה - פשטידת עוף וביצים של שושנה כהן לברן, מתוך הספר יא אמנה. צילום: יסמין ואריה, סגנון: שרון בן צבי ואילנית כהן פרידמן
מַעְקוּדה - פשטידת עוף וביצים של שושנה כהן לברן, מתוך הספר יא אמנה. צילום: יסמין ואריה, סגנון: שרון בן צבי ואילנית כהן פרידמן

אילנית כהן פרידמן: "אימא הכינה מַעְקוּדה בחגים ובשבתות. היא הכינה אותה על הכיריים בסיר מיוחד עם חור באמצע (כמו סיר פלא, אבל קטן יותר). כשהפשטידה נפרסה, אפשר היה לראות את העוף, חלמוני הביצים השלמים ותפוחי האדמה. אימא אהבה להסביר איך זה קרה. בכל פעם מחדש הייתה מתפללת שהמעקודה תצא גבוהה ויפה ושתיחלץ מהסיר בקלות, כאילו כל יוקרתה תלויה בגובהה ובשלמותה. כשהמעקודה השתחררה מהסיר, כל הלחץ בבית היה משתחרר יחד איתה, ואימא הייתה מתמלאת שמחה וגאווה. היינו אוכלות אותה גם קרה ולוקחות איתנו לטיולים. היום אימא אופה את המעקודה בתנור, בתבנית עגולה עם דפנות גבוהות, וכבר מקפידה פחות על שלמות החלמונים".

החומרים טבלת מידות ומשקלות

אופן ההכנה

1

מניחים את תפוחי האדמה בסיר יחד עם המלח, יוצקים מים עד לכיסוי ומביאים לרתיחה. מכסים, מנמיכים לאש קטנה ומבשלים במשך כ־25 דקות, עד שתפוחי האדמה רכים מאוד. מסננים ובעזרת מזלג מועכים למחית חלקה.

2

מחממים תנור ל־170 מעלות.

3

מניחים את המחית בקערה גדולה, מוסיפים 2 ביצים, את הכורכום, הקינמון, הפלפל הלבן והסודה לשתייה ומערבבים לתערובת אחידה. מוסיפים את הגזר, קוביות חזה העוף, האפונה והפטרוזיליה ומערבבים בעדינות.

4

מוסיפים את 3 הביצים הנותרות לקערה. מערבבים בעדינות ולא יותר מדי, כדי שהחלמונים יישאר שלמים.

5

מחממים את השמן על אש בינונית בסיר שאפשר להכניס לתנור. מעבירים את הבלילה לסיר, מנמיכים לאש קטנה ומבשלים במשך כ־8 דקות, עד שהפשטידה מתייצבת.

6

מעבירים את הסיר לתנור ואופים במשך 45 דקות, עד שהמעקוד שזוף ויציב.

7

מצננים מעט לפני שהופכים את המעקוד לצלחת הגשה. אפשר להגיש חם, קר או בטמפרטורת החדר.

מתכון מספר הבישול יא אמנא – מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי מאת שושנה כהן-לברן
הוצאת לאנצ'בוקס. 246 עמ'. מחיר 149 שקלים

ספר הבישול יא אמנא – מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי, מאת שושנה כהן-לברן
ספר הבישול יא אמנא – מג'רבה לכאן / מטבח תוניסאי משפחתי, מאת שושנה כהן-לברן