יין ישראלי

עצמאות 2020: 11 היינות הכי מקומיים בשוק

יינות מקומיים ליום העצמאות. עיצוב: לי גיל
יינות מקומיים ליום העצמאות. עיצוב: לי גיל

הם מבטאים את האזור ומתאימים לאקלים, לטעם, לאוכל ולאווירה הים תיכוניים. 11 יינות מקומיים שכדאי להכיר ולשתות

26 באפריל 2020

יום העצמאות הוא הזדמנות לפרגן ליקבים הישראליים, במיוחד לאלה שמייצרים יינות מקומיים, כאלה שמבטאים היטב את האזוריות שלנו, מתאימים לאקלים, לטעם, לאוכל, לאווירה ולתרבות הים תיכוניים. אלו יינות שמופקים מזנים שגדלים היטב באקלים ים תיכוני (קריניאן, גרנאש, מורבדר וקולומבר למשל) – זנים שניטעו באזורים שמתאימים לגידולם (כמו גליל עליון, גולן, הרי יהודה) – כך שיהיה אפשר להפיק מהם את המיטב. ברוב היינות שברשימה אין התערבות ייננית גסה – והטבע אומר בהם את שלו. אין בהם יותר מדי סוכר, האלכוהול גבוה במידה והחמיצות בולטת ומרעננת את החך שלוגם אותם – יינות נגישים, שתיים ואהובים.

יצוין כי יש יינות מקומיים טובים נוספים שלא נכללו ברשימה זו – כמו למשל אלו שמייצרים הייננים מהגל החדש וכן יינות שיצאו במהדורה מוגבלת. כן נכללו בה יינות נגישים שאפשר למצוא בשוק באופן שוטף – בייקבים עצמם ובחנויות היין, שדרכם גם ניתן להזמין בימים האלה את היין עד הבית.

צרעה, הרי יהודה לבן 2018

אחד מהיינות הלבנים הנהדרים של יקב צרעה ושל היינן ערן פיק, ששומר על הקו המדויק של היקב שמאפיין כל כך את אזור הרי יהודה הפורה. ענבי שרדונה וסוביניון בלאן יצרו יין עם ניחוחות עשירים של פירות קיץ, קליפות הדרים ומינרליות טובה. בפה ממשיכים טעמי פירות הקיץ הלבנים, עטופים קלות בעץ ומאוזנים עם חומציות נעימה ומעודנת. תענוג.

מחיר: 110 שקלים.

עמית טולדו, גאמיי 2019

עמית טולדו, לשעבר היינן של יקב טריו ויקב אבידן, מייצר היום יינות אישיים ללא תוספות (כמו ביסולפיט ואחרות) מזנים הגדלים היטב באקלים שלנו כמו גאמיי, סמיון, ודבוקי. היין רך ונעים לשתייה, נגיש, פריך, פראי, פירותי ומלא חיות. משמח ונגמר מהר.

מחיר: 110 שקלים.

אחת, רוסאן ויונייה 2018

הייננית ניצן סברסקי יצרה ביקב הקטן שלה יין לבן שמכוון ומתאים למקום עם זני רוסאן וויונייה. יין נהדר, חיוני ורענן, עם ניחוחות עשירים של אשכוליות, אגסים, תפוחים ירוקים, חמיצות טובה ומינרליות קלה. יין שכיף לשתות בארוחה חגיגית וללוות איתו כל ארוחה.

מחיר: 120 שקלים.

ויתקין, קריניאן גפנים בוגרות 2017

מהזן שהיה הכי מזוהה עם ישראל בסוף המאה ה-19 ועשה קאמבק יפה בשנים האחרונות ייצר היינן אסף פז יין אדום עוצמתי, אלגנטי וארומטי – ועדיין רענן מאוד. ניחוחות של שזיף כהה, פטל, פרחוניות ואדמתיות. מבנה עשיר עם חומציות מרעננת תומכת. יין מורכב מאוד עם פרי יער כהה, עשבי תיבול ים תיכוניים, פרחוניות וסיומת ארוכה ומתמשכת.

מחיר: 120 שקלים.

עד 60 שקלים: היינות הישראליים הכי מומלצים

עד 100 שקלים: היינות הישראליים הכי מומלצים 

רמת הגולן, ירדן קברנה סוביניון 2016

אחד מסוסי העבודה האהובים של תעשיית היין הישראלית. קברנה סוביניון קלאסי, בנוי היטב, אלגנטי ומורכב גם יחד, עם גוף מלא ומבנה עשיר. יין שופע פרי, עם מתקתקות ניכרת, ניחוחות של דובדבן בשל, קסיס, עשבי תיבול טריים, טבק, אדמתיות ועץ אלון. חמיצות מעודנת וסיומת ארוכה וטעימה.

מחיר: 125 שקלים.

שאטו גולן רוח 2017

היין המרגש מבית היוצר של היינן אורי חץ עשוי מבלנד של פטי ורדו, סירה, גרנאש וקברנה סוביניון. יין אדום קל יחסית ליינות ששאטו גולן מייצר – ועם זאת עשיר, מורכב ומרתק, עם חמיצות יפה שמאזנת אותו ותיבול נעים. אחד היינות המעניינים בטעימה, יין לא כבד, שמתאים מאוד לאקלים החם שלנו.

מחיר: 125 שקלים.

ספרה, White Signature 2017

יין הדגל של יקב ספרה והיינן דורון רב הון, המתמחה ביינות לבנים נפלאים שמצטיינים בהתאמה לאקלים החם ולים תיכוניות של אזורנו. ענבי סמיון ושרדונה יצרו יין לבן יבש, מורכב ומרתק, גוף די מלא, עם פרי קיצי לבן טוב והדרים, חמיצות נוכחת ומאזנת, עץ עדין, מאופק ולא מעיק שמרמז על אופיו העדין של היין כולו. תענוג אמיתי לכל חובב יין.

מחיר: 140 שקלים.

פלם סירה רזרב 2017

יין נהדר נוסף מאזור הרי יהודה מבית היוצר של היינן גולן פלם. יין אדום כהה ועוצמתי מענבי סירה, פטי ורדו וקברנה סוביניון, עם ניחוחות פרי אדום בשל, תיבול שמאפיין את האזור (פלפל שחור, למשל), אדמתיות, עישון קל, חמיצות מאזנת, גוף מלא ומרוכז וסיומת ארוכה ולא נגמרת. יין נהדר לחגוג איתו ובכלל.

מחיר: 149 שקלים.

כרמל, Mediterranean מבציר 2017

אחד היינות הישראליים המרתקים בשנים האחרונות מגיע מהיקב הגדול והוותיק. יין עם תפיסת עולם שמתאימה במיוחד לאקלים באזורנו. את מקור ההשראה ליין היוו יינות עמק הרון ויינות "העולם הישן". היין, שמורכב מסירה, קריניאן, מורבדר, גראנש, טנאט וויונייה, הוא בעל טעם עוצמתי, פראי, פירותי ומתובל. יש לו ארומות של שזיף שחור, פטל ודובדבנים בשלים, גוף מלא ועשיר, וסיומת ארוכה ומאוזנת.

מחיר: 150 שקלים.

יתיר, נחל יתיר 2016

מהיקב הדרומי האהוב, הממוקם בין המדבר להר – ומכרמיו שנמצאים בלב יער יתיר – יצר היינן ערן גולדווסר יין ישראלי מאוד, שמדגיש את ייחודו של האזור המדברי, המאופיין באקלים חם ביום וקר בלילה. בלנד שבמרכזו ענבי סירה שנלווים אליו גם מלבק וטנאט. ארומות המזכירות דובדבן שחור, קסיס ושקדים קלויים. טעם פירותי, עסיסי, עם מעט מליחות ומרירות נעימה.

מחיר: 150 שקלים.

רזיאל 2017 מבית קסטל

במיקום ההיסטורי של יקב קסטל הקים היינן אלי בן זקן את היקב החדש ברמת רזיאל והוציא ממנו יין מפתיע, שונה לחלוטין בסגנונו מיינות אחיו הבכורים – ועדיין עונה להגדרת המצוינות של היקב המשפחתי. היין, שמורכב מסירה וקריניאן, הוא יין מרגש וחושני, עם פרי עשיר בולט באף ונוכחות של תבלינים ים תיכוניים ופלפל שחור, אדמתיות וגוף לא מכביד. בפה טעם מתמשך אך לא כבד וחמיצות נהדרת שהופכים אותו למלווה האולטימטיבי למנות ים תיכוניות וליין ים תיכוני מובהק.

מחיר: 169 שקלים.