מצאנו מנה איטלקית מושלמת שתיקח אתכם לטיול באירופה

ריזוטו יער של הס 4. צילום: הילה פלר
ריזוטו יער של הס 4. צילום: הילה פלר

ריזוטו מסחרר, מרק ווייאטנמי ממכר, עלי חורף מפתיעים, קינוח מעודן בגליל ועוד המלצות שעשו לנו את השבוע

5 בנובמבר 2019

ריזוטו יער של הס 4, תל אביב

הריזוטו הנפלא של תמר כהן צדק צועק סתיו והוא יקח אתכם לטיול רומנטי בחורשה מוריקה באירופה, דקות ספורות אחרי שירד גשם. יש בו פטריות שמפניון, יער ופורצ'יני, יש בו פרמזן ויש בו יין לבן וחמאה – החומרים שמהם עשויה האהבה – והוא עמוק, עשיר ומחמם לב ונפש. אז הצטיידו במעיל גשם, מגפיים ומטרייה ורוצו לטעום אותו (ותשאירו מקום לקינוח האי הצף). 52 ש"ח.
[מרב סריג – עורכת ראשית]

הס 4 – כל הפרטים

ריחות של יער אירופי גשום ריזוטו יער של הס 4. צילום: הילה פלר
ריחות של יער אירופי גשום ריזוטו יער של הס 4. צילום: הילה פלר

עלי ווסאבי טריים

ביס ראשון מעלה ווסאבי הוא קצת כמו זיקוקי דינור, מיליון גוונים של חרדל וצנונית וחריף מתפוצצים בפה. הוא גם סוג של משחק ניחושים – אף אחד לא מזהה מה הוא בדיוק טועם. בארץ לא נתקלתי בווסאבי טרי, לא בשורש ובטח לא בעלים. את המחית שחורכת את הפה בסושיות מכינים כאן מחומרי טעם, צבע מאכל ואבקת שורש ווסאבי מיובש (במקרה הטוב) או שורש חזרת מיובש (לרוב). העלים הטריים זמינים בארץ רק לאחרונה בזכות ניסיון (שלא לגמרי צלח) של חברת "עלה עלה" (המשווקים תוצרת חקלאית) לגדל פה את השורש. השורשים נקלטו באדמה הישראלית אך הם זערוריים בגלל הבדלי האקלים. למרות גודלם, עלים הם דווקא מניבים בכמויות. העלים לא חריפים כמו השורש או המחית, אבל הם מלאי טעם והם תוספת פלא קטנה שמקפיצה בערך כל דבר: מאורז או אטריות דרך סביצ'ה או סלט, ועד מרקים (לאוכל חם מוסיפים אותם לפני ההגשה – החום מעמעם את הטעמים). העלים יהיו זמינים במהלך שלושת החודשים הקרובים. עלה אחד מספיק לתיבול של 5-4 מנות ושווה גם לנסות ולמלא את העלים ולגלגל כחלק מרול סושי. 23.9 ש"ח למארז של 100 גרם (כ-10 עלים).

להשיג באתר של "עלה הביתה".
[יונית נפתלי – עורכת משנה]

עלי ווסאבי טריים. תמונה: shutterstock
עלי ווסאבי טריים. תמונה: shutterstock

רוזה אזורית – יקבי כרמל

עם בוא חודש אוקטובר, חודש המודעות לסרטן השד, נראה שהחיים נשטפים בוורוד עם שלל מוצרים, מנות ופוסטים ברשתות החברתיות שמתגייסים לטובת המטרה. גם יקבי כרמל התגייסו למטרה, ותורמים שקל על כל כל כוס של יין רוזה מסדרת סלקטד, הסדרה האזורית וסדרת VATS בין התאריכים 5 באוקטובר ועד 30 בנובמבר, ברשתות השיווק ובכל המסעדות שעובדות עם יקבי כרמל.
היין מהסדרה האזורית הוא קליל ורענן, עם גווני טעם נעימים של פירות אדומים וארומה של ורדים ותבלינים שנשמרת הודות להתססה שהיין עבר בטמפרטורה נמוכה – כזה שכיף לשתות בימים חמימים בהם הסתיו מסרב להגיע.
[לי גיל – עורכת משנה]

שותים ומעודדים חברה להיבדק יינות הרוזה של יקבי כרמל. צילום: יח"צ
שותים ומעודדים חברה להיבדק יינות הרוזה של יקבי כרמל. צילום: יח"צ

קינוח ליאלי ביירות בעזבה, כפר ראמה

המסעדה המפורסמת של כפר ראמה שומרת כבר שנים על המוניטין שלה. בין מנות החובה הן כמובן מנת השישברק וקינוח הבסבוסה. אבל בביקור הבא שלכם הגיע הזמן להעז ולהזמין את קינוח הליאלי (לילות) ביירות שממש לא פראייר, ונוסף לתפריט בחודשים האחרונים. הוא מהווה סיומת נהדרת ומעודנת לארוחה שלא מותירה המון מקום בבטן. עם מרקם חלבי עשיר שמשתנה מביס לביס הכל מעוטר ברימונים טריים שמוסיפים טוויסט חמצמץ נעים (התוספת עונתית ומשתנה – לעתים הקינוח מוגש עם ריבת דלעת, ריבת תאנים וכו'). 25 ש"ח.
[גרדה גלזר – עורכת משנה]

עזבה – לכל הפרטים 

מרקם חלבי מעודן קינוח ליאלי ביירות במסעדת עזבה. צילום: גרדה גלזר
מרקם חלבי מעודן קינוח ליאלי ביירות במסעדת עזבה. צילום: גרדה גלזר

מרק פו – האנוי, תל אביב

האנוי היא מהמסעדות האהובות עליי. מעולם לא ביקרתי בוויאטנם ואיני יודע האם האוכל נאמן למקור, אבל האם הוא טעים? בהחלט. לאחרונה, עם ההתקררות המדומה ובאיחור ניכר, גיליתי את מרק הפו שלהם: ציר העוף עשיר, עם רמזים עדינים לתבלינים חמים כמו קינמון; הבשר רך, מפורק ונדיב ומסביב תוספות טריות כגון כוסברה, בזיליקום, בצל לבן וכמובן נבטים. ליד המרק מוגשים שני רטבים: האחד סויה עם פלפלים חריפים והשני, שאני לא פחות ממכור אליו, הוא שמן צ'ילי עם קריספי שאלוטס – שאפשר לקנות אותו בצנצנת ישירות מהמסעדה ולשדרג כל מנה אסייתית שמכינים בבית. 62 ש"ח.
[מתן שופן – עורך משנה]

האנוי – לכל הפרטים

עכשיו נשאר רק לחכות לחורף שיגיע מרק פו של האנוי. צילום: מתן שופן
עכשיו נשאר רק לחכות לחורף שיגיע מרק פו של האנוי. צילום: מתן שופן