חוגגים את הרביעי ביולי

שחיתות בצמרת: חמש מנות אמריקאיות שאנחנו אוהבים במיוחד

כריך בריסקט מעושן, יקב תשבי. צילום: דני גולן
כריך בריסקט מעושן, יקב תשבי. צילום: דני גולן

האמריקאים חוגגים היום את ה-4 ביולי. לכבוד יום העצמאות שלהם אספנו חמש מנות אמריקאיות שאנחנו אוהבים לאכול תמיד

4 ביולי 2019

לתקופה קצרה לפני שלוש שנים, האוכל האמריקאי חגג סוג של רנסנס בישראל. עוד ועוד מסעדות שמגישות אוכל מוגזם ומושחת כמיטב המסורת נפתחו, העוף המטוגן הוגש בכל מקום והרים של בשר וגבינה מטוגנים נטרפו. אבל מהר כמו שהגל הזה הגיע, כך הוא שכך, ולא כל כך פשוט למצוא שחיתות אמריקאית קלאסית במסעדות בארץ. בכל זאת, לכבוד ה-4 ביולי, הנה חמש מנות אמריקאיות שאנחנו אוהבים לאכול כל השנה.

כריך צ'יקן פארם – קרייב, ירושלים

משהו בדרך שבה האמריקאים לקחו את האוכל האיטלקי המעודן והפכו אותו למאכלים עמוסי בשר, גבינה וטיגון הוא תמיד שילוב של חילול הקודש עם קסם טעים, וצ'יקן פארם הוא בהחלט אחד המאכלים המובילים בקבוצת המאכלים האמריקאים-איטלקים. חזה עוף מטוגן ופריך, מלא גבינת פרמזן ורוטב עגבניות. מה יכול להיות לא טעים? בקרייב הירושלמית מצליחים לייצר גרסה כשרה של המאכל המושחת הזה, עם פרמזן טבעונית, ואיכשהו, בזכות הטיגון ורוטב העגבניות, היא לגמרי עובדת בתור גבינה אמיתית. כשמכניסים את כל הבלאגן הזה לג'בטה קלויה ופריכה, מדובר בחגיגה אמיתית עם הבונוס המיוחד לשומרי הכשרות שסוף סוף יכולים לטעום את הפלא.

קרייב – כל הפרטים

Crunch@Crave צ'יקן פארםחזה עוף קריספי, רוטב מרינרה איטלקי, מוצרלה טבעונית, פרמז'ן טבעוני, מיונז שום, עלי בייבי,…

פורסם על ידי ‏‎Crave Gourmet Street Food‎‏ ב- יום חמישי, 30 במאי 2019

פרח בצל – אמריקה בורגרס, תל אביב

היתה פה תקופה באיזור שנות ה-90 שבה חלות בצל מטוגן היו להיט מטורף, ולא סתם. תועפות של בצל מטוגן שהופך מתקתק, עטוף בבלילת בצק פריכה ומלא רטבים לטבול בהם את כל הטוב הזה. פרח הבצל של אמריקה בורגרס הוא הגרסה הקצת יותר מודרנית ועדינה של חלות הבצל האלה. בצל שלם שמטוגן בבלילה פריכה אבל לא מוגזמת, שבטיגון נפתח למעין פרח ענק שהכי כיף פשוט לתלוש ממנו "עלים" בודדים ולטבול ברוטב. יש פה גם המבורגרים מעולים ומלפפון חמוצים מטוגנים ואמריקאים לא פחות, אבל פרח הבצל הזה הוא זה שגורם לנו לחזור לכאן.

אמריקה בורגרס – כל הפרטים

כמו חלת בצל, רק יותר אלגנטי אמריקה בורגרס. צילום: בועז לביא
כמו חלת בצל, רק יותר אלגנטי אמריקה בורגרס. צילום: בועז לביא

בייגל סלמון – דליקטסן, תל אביב

הבייגל הפך לסוג של מאכל יהודי-אמריקאי מפורסם מאוד, והגרסה של הדליקטסן מרגשת במיוחד. זה מתחיל בבייגל עצמו שהוא קצת קשה מבחוץ ומאוד לעיס מבפנים, כמו שבייגל אמיתי אמור להיות, ממשיך בסלמון המעושן בעדינות, בלי טעם אגרסיבי מדי של עישון מוגזם ומסתיים בכל שאר התוספות: גבינת השמנת והשמיר (וזה הזמן להגיד שסלמון מעושן הוא אחת ההצדקות היחידות לקיומו של שמיר בעולם), העגבניות, הבצל הסגול והצלפים. כריך מושלם שהיינו מוכנים לפתוח איתו כל בוקר.

דליקטסן – כל הפרטים

הכריך המושלם בייגל סלמון, דליקטסן. צילום: עידית בן אוליאל
הכריך המושלם בייגל סלמון, דליקטסן. צילום: עידית בן אוליאל

כריך בריסקט מעושן – המעשנה של יקב תשבי, בנימינה

במשך השבוע פועלת ביקב תשבי מסעדה חלבית מוצלחת למדי (עם קינוחי שוקולד מושלמים בזכות שיתוף הפעולה שלהם עם שוקולד ולרונה המעולה) אבל בימי שישי נפתחת בחצר היקב מעשנה גדולה שמוציאה נתחי בשר מעולים. אנחנו הכי אוהבים את כריך הבריסקט, חזה בקר, שהוא נתח מאוד אמריקאי שלא מכינים הרבה בארץ, בעיקר בגלל שהוא דורש המון השקעה כדי לצאת טעים. בתשבי הנתח עובר עישון של שעתיים בתערובת של בירה וחרדל ואז עובר לצלייה איטית של 14 שעות עם המון תבלינים. התוצאה היא בשר רך מאוד, אבל עמוס טעמים של צלייה, עישון ותבלינים שמשתדך בצורה מושלמת ללחמניה קלויה וחמוצים מעולים. ברביקיו אמריקאי כמו שצריך.

יקב תשבי – כל הפרטים

קראק פאי – M25, תל אביב

רוב האנשים מגיעים ל-M25 בשוק הכרמל בשביל מנות הבשר המעולות, הסטייקים או העראייס העסיסי. חלקם אפילו מגיעים בשביל סלט העגבניות הגאוני עם הטחינה והלימון הכבוש. אבל אנחנו שומרים אמונים לקינוח הקראק פאי של השף יונתן בורוביץ', אותו הוא מכין עוד מימי "קפה 48" שלו, ובכלל הומצא במאפיית המילק בר בניו יורק על ידי הקונדיטורית כריסטינה טוסי. הפאי הזה הוא בעצם מרקחת קסומה של חמאה וסוכר, המון סוכר, על בסיס פריך של שיבולת שועל, וכן, בדיוק כמו שהשם שלו מרמז, הוא ממכר כמו קראק. הוא מתוק בטירוף, יש מי שיגידו מתוק מדי, אבל בדיוק בשביל זה הוא מגיע עם קצת קרם פרש חמצמץ בצד.
למתכון של יונתן בורוביץ' לקראק פאי

M25 – כל הפרטים

ממכר כמו הדבר האמיתי קראק פאי. צילום: בן יוסטר
ממכר כמו הדבר האמיתי קראק פאי. צילום: בן יוסטר