מתכון

לשון הפר במילוי אורז וירוקים

אם לא מוצאים עלי לשון הפר, לא נורא — גם עלי מנגולד רגיל או אדום, עלי סלק וכמובן עלי גפן יתאימו למשימה

5,148 בשלנים התעניינו במתכון זה
יוני 2017
לשון הפר במילוי אורז וירוקים
. צילום: דניאל לילה
לשון הפר במילוי אורז וירוקים . צילום: דניאל לילה

מיכל: “עלי מרוות ירושלים נקראים גם אלסיינה (לשון) או לשון הפר (מרקמם המחוספס וצורתם המוארכת מזכירים לשון) והם גדלים בר במקומות שונים בארץ. בחורף ובתחילת האביב אפשר למצוא אותם בשוקי הערים הערביות ובירקניות שמתמחות בירקות בלדי כמו זו של אום עלי ביפו. אם לא מוצאים, לא נורא — גם עלי מנגולד רגיל או אדום, עלי סלק וכמובן עלי גפן ראשונים לעונה, רכים וחלקים יתאימו למשימה. אם בוחרים למלא עלי גפן צעירים, אפשר לוותר על חומרי הרוטב ולתבל בהרבה מיץ לימון סחוט טרי, מלח וזילוף נדיב של שמן זית.”

החומרים טבלת מידות ומשקלות

למלית:

לסיר:

לרוטב:

אופן ההכנה

1

מרתיחים שפע מים בסיר רחב וחולטים עלים 2 דקות. מסננים ושוטפים במים קרים להפסקת הבישול.

מכינים את המלית:

2

טוחנים את כל החומרים מלבד האורז במעבד מזון לתערובת אחידה.

3

מעבירים לקערה, מוסיפים אורז ומערבבים-לשים בידיים לאיחוד.

ממלאים ומסדרים בסיר:

4

מפזרים בצל פרוס בתחתית סיר רחב ושטוח ועליו מסדרים פרוסות עגבניות בצפיפות.

5

פורשים את העלים החלוטים על משטח העבודה, כשהצד החלק ונטול הוורידים כלפי מטה. שמים פס מלית צר (ברוחב 1 ס”מ וגובה 1 ס”מ) במרחק 1 ס”מ מהקצה הרחב של כל עלה. מגלגלים את החלק שנותר חשוף מעל המלית ומהדקים. מקפלים פנימה את צידי העלה וממשיכים לגלגל בצורה מהודקת לגליל דק וצר.

6

מסדרים את העלים הממולאים בסיר בשכבה אחת, במעגלים צפופים מאוד מן השוליים פנימה. מפזרים דובדבנים יבשים, זרשק ומלח ומזלפים שמן זית בנדיבות.

מכינים את הרוטב ומבשלים:

7

מערבבים את חומרי הרוטב בקערית ויוצקים לסיר. מוסיפים מים עד כיסוי הממולאים. מניחים צלחת גדולה הפוכה מעל הממולאים (כדי שלא יזוזו בזמן רתיחת הרוטב), מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה.

8

מבשלים על להבה בינונית בבעבוע עדין שעה או עד שהמלית רכה, הממולאים תפוחים ולא נותרו נוזלים בסיר. אחרי 30 דקות אפשר להסיר את הצלחת מעל הממולאים. בתום הבישול מניחים לממולאים למשך 15 דקות.

9

אוכלים חם, בטמפ’ החדר או קר, אפשר לצד יוגורט כבשים.