מטבח משלהן: ספר הבישול שרוצה ליצור עתיד טוב יותר

"מטבח משלהן" בעריכת יעל כלב. צילום: דניאל לילה, סטיילינג: אוריה גבע
"מטבח משלהן" בעריכת יעל כלב. צילום: דניאל לילה, סטיילינג: אוריה גבע

מה קורה כשמזמינים את נשות האוכל הכי משפיעות ומעניינות בישראל לפתוח את מחברות המתכונים שלהן? ספר חדש שכולו למטרה טובה

3 באוגוסט 2021

נתחיל מהסוף: הספר "מטבח משלהן" כנראה יהפוך לאחד הספרים הכי משומשים במטבח שלכם. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שמדובר באוסף מתכוני הדגל של 50 נשות האוכל המובילות בארץ. משתתפות בו מסעדניות כמו רותי ברודו (R2M), אירית שנקר (קרן, דיקסי) ועפרה גנור (מאנטה ריי ו־Shi Shi); מתכונאיות ומחברות ספרי בישול ואפייה כמו קרן אגם (נשואה למאפייה), נטלי לוין (עוגיו.נט) וחגית ביליה (לייזה פאנלים); יזמיות אוכל כמו אפרת אנזל, שיר הלפרן ורחלי קרוט; שפיות כמו אביבית פריאל (אוזריה) ורינה פושקרנה (טנדורי); עיתונאיות אוכל כמו מרב סריג, הילה אלפרט ומאיה דרין ועוד נשים שכבר מזמן נכנסו למטבחים (או לשקיות הטייק־אווי) של כולנו.

ואם הרשימה המאוד מרשימה הזאת של נשים לא מספיקה, בואו נצלול רגע למתכונים: יעל כלב, יוזמת ועורכת הפרויקט ולשעבר עורכת מגזין "על השולחן", ביקשה מכל משתתפת לבחור מתכון אחד או שניים שאהובים עליה במיוחד. חלק מהנשים בחרו במנות שליוו אותן בתחנות שונות בקריירה המסעדנית שלהן, וחלק בחרו במנות אישיות יותר, כאלה שהן אוהבות לבשל למשפחה ולחברים. כך, למשל, השפית לילך רווה בחרה במתכון הדג שמלווה אותה עוד ממסעדת אסיה, לצד מתכון הקובה של דודותיה. רותי ברודו חשפה (לראשונה!) את המתכון לסלט הקיסר של מסעדות R2M, ופרסמה גם את מתכון הרוגלך שאותם היא נהגה לאכול כשגרה בניו יורק
והתגעגעה לארץ, הרבה לפני שפתחה את הקופי בר. קרן קדוש מקפה קדוש בחרה לחלוק את המתכון שלה לקראמיק – בריוש בלגי שהיא מכינה רק לחברתה חן קורן, שמצידה בחרה לפרסם את המתכון למקלות הבירה המשפחתיים שלה.

כופתאות גבינה וסולת יונית נפתלי קו־אל. צילום: דניאל לילה. סטיילינג: אוריה גבע
כופתאות גבינה וסולת יונית נפתלי קו־אל. צילום: דניאל לילה. סטיילינג: אוריה גבע

מאחורי כל מנה כזאת יש סיפור אישי, היסטוריה והמון רגש וכולן – גם אלה שמקורן במטבחי מסעדות – נגישות ומזמינות, כאלה שמתחשק להכין במטבח הביתי. בין המתכונים שזורים סיפורים מחייהן של חלק מהמשתתפות – על המשפחות, ההשראה ששאבו מנשים אחרות, המאבק לתפוס את מקומן בעולם המסעדנות והאופן שבו האוכל והעיסוק בו עיצבו את חייהן. התוצאה היא ספר שהוא קצת כמו ארוחת ערב של חברות שנפגשות כדי לבשל, לאכול ולדבר – רק שכל אחת מהחברות האלה היא שפית או בשלנית מקצועית, שמביאה לארוחה את המנות הכי מוצלחות שלה.

עוף בתמרינדי, אורז, שזיפים, בצל ירוק וזרעי שומר קרן ויעל סלע גפן. צילום: דניאל לילה. סטיילינג: אוריה גבע
עוף בתמרינדי, אורז, שזיפים, בצל ירוק וזרעי שומר קרן ויעל סלע גפן. צילום: דניאל לילה. סטיילינג: אוריה גבע

אולם הספר הזה הוא יותר מספר מתכונים – כל הרווחים ממכירתו ייתרמו לתוכניות החינוך וההסברה של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל, שמטרתן למנוע אלימות מינית בקרב ילדים ובני נוער ולחנך למיניות מיטיבה והדדית. כל המשתתפות בספר לקחו בו חלק ללא כל תרומה, וכך גם רוב אנשי הצוות שעמלו על ההפקה. אם רשימת המשתתפות המכובדת והמתכונים שבספר הם סיבה לקנות לעצמנו עותק של הספר היפהפה הזה – העובדה שמדובר בתרומה למטרה חשובה כל כך היא סיבה לקנות כמה עותקים, ולחלק לכל מי שאנחנו מכירות ומכירים.

"מטבח משלהן", עורכת: יעל כלב, הוצאה עצמית, 288 עמ', 142 שקלים. לרכישה: thewcookbook.com

לטעימה מהספר