קוצר את הפירות

החקלאי יצחקי רוה מגדל תותים בשביל הנשמה

התותים של סבא יצחקי, משק רוה, כפר הס. צילום: שני בריל
התותים של סבא יצחקי, משק רוה, כפר הס. צילום: שני בריל

אחרי שנים שבהן גידל פרחים, החליט החקלאי יצחקי רוה להגשים חלום ולגדל תותים. השוק אמנם קשה, אבל העיקר שהנכדים מתרוצצים בשדות ונהנים מהפירות

28 בינואר 2020

"היה לי חלום לגדל תותים, חלום רומנטי על הפרי שאנשים אוהבים כל כך לאכול. יש משהו באמת מרגש בפרחים הלבנים והצהובים שהופכים לפרי אדום ומתוק", מסביר החקלאי יצחקי רוה מדוע החליט לפני כמה שנים להפוך את הקרקע החקלאית שלו על פיה ולעשות הסבה מקצועית.

"אם אתה מאחר עם הקטיף, אז הלך הכל" החלקאי יצחקי רוה בשדה התותים שבכפר הס. צילום: שני בריל
"אם אתה מאחר עם הקטיף, אז הלך הכל" החלקאי יצחקי רוה בשדה התותים שבכפר הס. צילום: שני בריל

"מלבד תותים אני מגדל פה גם קצת מלפפונים ומלונים, אבל במשך 40 שנה גידלתי בכלל פרחים ליצוא. היו לי שנים מצוינות, אבל הענף שישבתי עליו נפל בגלל שער המטבע ותחרות ממרכז אמריקה שגמרה אותנו".

“לקח לי הרבה שנים להעז, וכשהעזתי היה לי ברור שאני רוצה שהפרי יהיה באמת בריא, ללא ריסוס. אין לי תו תקן אורגני, אבל אני שמח לאכול תותים שאני יודע מאין הם באים"

לפני שלוש שנים החליט להגשים את חלומו. “לקח לי הרבה שנים להעז, וכשהעזתי היה לי ברור שאני רוצה שהפרי יהיה באמת בריא, ללא ריסוס. אין לי תו תקן אורגני, אבל אני שמח לאכול תותים שאני יודע מאין הם באים. אני משתמש במי השקיה נקיים ומפחד מאוד להשתמש בחומרי הדברה, בעיקר בגלל הנכדים שאוכלים את התותים בשדה, אפילו בלי לשטוף". הנכדים, שאותם הוא מזכיר שוב ושוב, הם כנראה הסיבה האמיתית להגשמת החלום, וכיום הם מתרוצצים בשדה, בדיוק כפי שדמיין בראשו, וכך גורמים לו להתעקש להמשיך ולגדל את הפרי האדום.

אפשר לאכול בלי לשטוף התותים של סבא יצחקי, משק רוה, כפר הס. צילום: שני בריל
אפשר לאכול בלי לשטוף התותים של סבא יצחקי, משק רוה, כפר הס. צילום: שני בריל

בשנתיים הראשונות גידל תותים בצורה מסחרית רחבה. “אבל בשנה האחרונה הורדתי מינון חזק", הוא אומר בעצב. “החברים והמשפחה אומרים שהם בחיים לא אכלו פרי מתוק כל כך, אבל החלק הקשה הוא דווקא השיווק, המלחמה על הפרנסה בכבוד".

מה מכינים עם תותים?

קרמבל שקדים, תפוחים ותותים טבעוני

פרנץ' טוסט עם שוקולד ותותים של חיים כהן

טורט תותים

פנקוטה ברוטב פורט ותותים

סיפורו האישי של יצחקי הוא סיפורו של כל ענף גידול התות בארץ. “גידול תותים הולך ופוחת מהסיבה הפשוטה שהוא נהיה פחות כלכלי. זהו גידול יקר כי הוא שואב הרבה ימי עבודה ובעיקרו הוא ידני – הכנת הקרקע, שתילה, קטיפה. שכר העבודה כאן גבוה ואף חסרים פועלים מיומנים. בעבר היה גידול לשם יצוא, ועכשיו כבר אין. היצוא לאירופה עבר לארצות כמו מצרים ומרוקו, שם שכר העבודה נמוך מאוד. היום כל התותים שמגדלים בארץ מיועדים לשוק המקומי, ואם זה לא מספיק, המדינה פתחה את השוק ליבוא של מגדלים מעזה, שגם להם קשה. התוצאה? אתה מגיע לשווקים, והמחירים צונחים ואינם מכסים את העלויות".

“השנה אני מגדל מעט כדי להמשיך לראות את המשפחה והנכדים נהנים מהפירות. זה בעיקר בשביל הנשמה ופחות בשביל הפרנסה"

תוסיפו לזה את מזג האוויר הלא יציב, ודאי כשמדובר בגידול שטח ללא חממות כשל יצחקי, ואת אופיו העדין של התות – ותקבלו תמונת מצב מורכבת.

“השנה שעברה הייתה קשה, הרבה ימים של גשם שאי אפשר היה לקטוף בהם. אם אתה מאחר עם הקטיף, אז הלך הכל. זה פרי עם חיי מדף קצרים". למרות הקשיים והאתגרים, יצחקי מאושר בחלקתו. “השנה אני מגדל מעט כדי להמשיך לראות את המשפחה והנכדים נהנים מהפירות. זה בעיקר בשביל הנשמה ופחות בשביל הפרנסה".

התותים של סבא יצחקי, משק רוה, כפר הס