אורי שביט
הברירה הטבעית
עיתונאית, בעלת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר" ומחברת רב המכר "המטבח הטבעוני שלי". מנחה סדנאות בישול מן הצומח ויועצת קולינרית למסעדות. כותבת את הטור הברירה הטבעית באתר השולחן.
עקבו אחרי
מדריך

מסע אחר: המדריך לערים הטבעוניות הכי שוות בעולם

מאוכל רחוב וחיקויי בשר עד מסעדות מישלן יוקרתיות - אורי שביט פותחת את עונת הנסיעות עם המדריך לערים הידידותיות ביותר לטבעוני הגרגרן

2 ביולי 2019
שווארמה צמחונית במסעדת נומה. צילום באדיבות המסעדה
שווארמה צמחונית במסעדת נומה. צילום באדיבות המסעדה

יש לי תחושה שהכתבה הזאת היא אחת הפעמים האחרונות שאכתוב על הסוגיה הידועה בשם “לאן הכי כדאי לנסוע אם אני טבעונית“, כי היא פשוט הופכת למיותרת. המגמה הטבעונית העולמית נמצאת בנסיקה – חברות מזון ענקיות משקיעות הון בפיתוח מוצרים טבעוניים, חברות טבעוניות מונפקות בבורסה ומגייסות מיליארדי דולרים, רשתות ענק כמו מקדונלד'ס וברגר קינג מתהדרות בהמבורגרים טבעוניים, שפים בינלאומיים מובילים (מי אמר גורדון רמזי) מציעים תפריטים טבעוניים, ובכל יום, בלי הגזמה, מגיעה אלינו ידיעה מרעישה חדשה על עוד קפיצת דרך בקטגוריה של מזון מהצומח.

לא לפספס Cross Roads בלוס אנג'לס. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
לא לפספס Cross Roads בלוס אנג'לס. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

כמי שעוקבת אחרי השוק הצומח הזה לאורך השנים האחרונות, מדובר בזינוק מטאורי שהופך את הקולינריה הטבעונית – מאוכל רחוב וחיקויי בשר עד מסעדות מישלן מפונפנות – לבת בית לגיטימית ברבים מבתי האוכל בעולם, ודאי בערים הגדולות. עזרה קלה מאפליקציות כמו Happy Cow או Yelp לצד אפליקציות ואתרים מקומיים תסגור את הפינה ותוודא שלא תעברו את החופשה שלכם רעבים. אבל כשאנשים שאוהבים לאכול יוצאים לחופשה הם ממש לא מסתפקים בהרגעת הרעב. אנחנו, הפודיז הטבעונים (וגם כאלה שמפחיתים צריכה מן החי מטעמים כאלה ואחרים), לא מתכוונים להפוך לסגפנים ולהסתפק בפסטה ובסלט הנדושים. אנחנו רוצים אוכל טעים במיוחד, אם אפשר מעניין ומרגש, שיוציא מאיתנו קריאות עונג והתפעלות, או לכל הפחות דיווח מיידי לחברים בארץ כדי לעורר להם קצת את הבלוטות.
קצרה היריעה מלדחוק לתוכה את כל היעדים המוצלחים לטבעוני הגרגרן. על המזרח הרחוק בחרתי לוותר הפעם ולהתמקד בערי אירופה ובארצות הברית. בחרתי ערים שמפגינות גמישות מקסימלית וידידותיות כלפי טבעונים. תל אביב, לדוגמה, הוכרזה כעיר הידידותית ביותר בעולם לטבעונים כבר ב־2015, לאו דווקא בגלל מספר המסעדות הטבעוניות בתחומה אלא בזכות הנגישות הבולטת לטובה של אופציות טבעוניות – בעיקר במסעדות, ברשתות הקפה הגדולות ובחנויות. לנגישות, להיכרות של המקומיים עם התזונה הטבעונית, להיצע במסעדות לא טבעוניות, לנכונות להתגמש, למגוון האפשרויות הקולינריות ולמבחר המוצרים הטבעוניים בחנויות יש לא פחות משקל מאשר למספר המסעדות הטבעוניות בעיר מסוימת. אחרי שחידדנו את הנקודה, אפשר להדק חגורות – טסים לאכול.

אירופה

צפון או דרום, מזרח או מערב – לא חשוב באיזו עיר גדולה תנחתו, רוב הסיכויים שצפויה לכם חוויה קולינרית טבעונית חיובית וקלה למדי להשגה.

אל תחזרו בלי שוקולד של Rapunzel . צילום מתוך עמוד האינסטגרם
אל תחזרו בלי שוקולד של Rapunzel . צילום מתוך עמוד האינסטגרם

ברלין

השילוב של אוכלוסייה היפסטרית, צעירה ומגוונת וכמיהה למזון אורגני ובריא עם זיקה לרפואה אלטרנטיבית, הפכו את ברלין ליעד טבעוני בולט הרבה לפני פרוץ המגמה הנוכחית. זו גם העיר שבה נולדה רשת הסופרים הטבעוניים Veganz אשר מחזיקה היום סניפים ברחבי אירופה ומשווקת ליין רחב של מוצרים מהצומח. ברלין אולי אינה מציעה חוויה קולינרית מתוחכמת במיוחד, אבל על כך היא מחפה במגוון גדול של מסעדות טבעוניות משלושה סוגים עיקריים: בריאות (קערות בודהה ושייקים), מזון מהיר (שווארמה, המבורגר, פיצה ושות') ואסייתיות. פודיז שמחפשים גורמה מעניין ימצאו אותו במסעדה הצמחונית המתוחכמת Cookies Cream, שם יתאימו לכם תפריט טעימות. את הערב תוכלו לסיים בבר התחתון עם דרינק ונענועים.
עוד משהו: שימו יד על כמה שיותר חפיסות של שוקולד מתוצרת Rapunzel המקומית, כנראה שוקולד ה“חלב“ הטבעוני הטוב בעולם.

לונדון

המועמדת הכי בטוחה לרשת את תל אביב מבחינת מהירות ועוצמת התפשטות המגמה בשנים האחרונות. בכל רגע נפתח בלונדון עוד מקום טבעוני. רשתות שמרניות כמו Marks & Spencer מסמנות מגוון רחב של מוצרים טבעוניים, כולל אוכל מוכן לקחת הביתה. רשת הסופרמרקט השלישית בגודלה בבריטניה, Sainsbury’s, הפעילה בחודש שעבר קצביית פופ אפ מהצומח, ושפים בולטים כמו גורדון רמזי וג'יימי אוליבר מקדמים את הנושא בתקשורת ובתפריטים.
הכנה של רשימת המלצות לפודי הטבעוני בלונדון היא משימה כמעט בלתי אפשרית, פשוט כי יש כל כך הרבה מסעדות מוצלחות לצד דוכנים, שווקים ופסטיבלים. אין סיכוי להקיף בביקור אחד את כל המגוון.

תפריט טבעוני מורחב מנת "ביצה" בWagamama לונדון. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
תפריט טבעוני מורחב מנת "ביצה" בWagamama לונדון. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

מלבד גרסה טבעונית של כל סוגי המטבחים המוכרים, תמצאו בלונדון מסעדות עילית טבעוניות כמו מסעדת הפופ אפ המדוברת Slaw, או כאלה שמציעות תפריט טבעוני מוקפד כמו Cub או Lyle’s – רק אל תשכחו לציין שאתם טבעונים בעת ההזמנה. אפילו רשת ותיקה כמו Wagamama הרחיבה בזמן האחרון את התפריט הטבעוני שלה. אל תפספסו שם את המנה עם ה“ביצה“ – שיתוף פעולה של הרשת עם הבלוגר הבריטי המוביל Gaz Oakley. חובבי החיקויים מתבקשים להתייצב ב־Temple of Seitan ולרדת על מנה של כמו עוף מטוגן. אם תספיקו תנו קפיצה ל־Purezza האיטלקית, שזכתה באפריל האחרון באליפות הפיצה העולמית (הכללית, כן? לא אליפות הפיצה הטבעונית).
עוד משהו: ב־4 ביולי מתקיים זו השנה השלישית פסטיבל האוכל הלילי Vegan Nights. כדאי להתייצב שם עם פתיחת השערים כדי להספיק לבלוס משלל הדוכנים. עוד פרטים באתר vegannights.uk

היצע מרשים רשת בתי הקפה Mamacoffee בפראג. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
היצע מרשים רשת בתי הקפה Mamacoffee בפראג. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

פראג

הנציגה המרשימה ביותר של המגמה הטבעונית בצד המזרחי של היבשת, אם כי שמועות עקשניות מעידות שגם ורשה ואפילו קרקוב מציעות מבחר נאה לשוחרי המזון מן הצומח. אף על פי שהמטבח המזרח אירופי הקלאסי אינו משופע במנות טבעוניות, המבחר העכשווי בפראג מוכיח שאפשר להתכתב עם הטעמים ועם סגנון הבישול המקומי מבלי לערב אף בעל חיים בעניין. בשנים האחרונות צצו בעיר לא מעט מסעדות טבעוניות מוצלחות כמו LoVeg ,Moment או Veggie Point. יש היצע מרשים גם לבריאותנים שמחפשים מזון נא וטרי במקום קדירות צ'כיות כבדות, ואם זה לא מספיק אפשר תמיד להיכנס לרשת בתי הקפה הצמחונית Mamacoffee ולמסעדות ידידותיות רבות נוספות.

רק טוב צומח כאן נומה בקופנהגן. צילום: Ditte Isager
רק טוב צומח כאן נומה בקופנהגן. צילום: Ditte Isager

סקנדינביה

אפילו בארצות הקור הצפוניות, שתפריטיהן משופעים בשר חזיר וחיות ים, הערים הגדולות מתקדמות בקצב מסחרר אל עבר האופק הטבעוני. אוסלו הנורבגית היא כנראה הצנועה שבהן, אבל גם שם מתקיים מדי שנה פסטיבל טבעוני ענקי שסוחף אלפי מבקרים ומציע שפע קולינרי מוצלח. בשטוקהולם נפתחו בתי אוכל טבעוניים למכביר, ושבדיה יכולה להתגאות בהיותה יצרנית של מגוון גדול של מוצרי מזון מהצומח הכובשים בימים אלה את מרכולי אירופה. די אם נזכיר את חברת Oatly המצוינת המייצרת סדרת משקאות וגלידה מעולה משיבולת שועל. כנראה יש סיבה טובה לכך שדווקא שם החלה מקדונלד'ס להגיש המבורגר טבעוני (המקום השני והלא מפתיע שם תוכלו לתת בו ביס – גרמניה). העיר הטבעונית ביותר בסקנדינביה היא קופנהגן, לא רק בגלל היצע המסעדות המרשים, הנכונות להגיש תפריטים טבעוניים עיליים במסעדות הטרנדיות והפתיחות הכללית למגמה, אלא גם בזכות נומה, שנחשבת למסעדה הטובה ביותר בעולם ומגישה זה הקיץ השני ברציפות תפריט ירקות בן 20 מנות. בתיאום מראש יוכן עבורכם תפריט כזה בגרסה טבעונית ובהקפדה עוצרת נשימה.

עוד משהו: אם אתם מתכננים להגיע לנומה כדי לחוות את הארוחה הטבעונית היצירתית, המגוונת והמוקפדת ביותר בעולם, קחו בחשבון שהמקומות נחטפים ביום פתיחת ההרשמה. תצטרכו להתפלל חזק לתפוס כיסא דרך רשימת ההמתנה.

עוד יעדים אירופיים ששווה לשים עליהם עין:
בליסבון לכו ל־Ao26, אחת המומלצות והטרנדיות. עיקר התפריט בה מבוסס על מנות מקומיות.
בפריז בקרו ב־Gentle Gourmet הטבעונית או הזמינו מראש ארוחה טבעונית באחת ממסעדות היוקרה בעיר. במילנו נסו את Joia הצמחונית שמציעה תפריט טבעוני מהטובים בעולם.

המבורגר מדמם מהצומח חברת Impossible Foods . מתוך עמוד האינסטגרם
המבורגר מדמם מהצומח חברת Impossible Foods . מתוך עמוד האינסטגרם

אמריקה

לא משנה באיזו עיר גדולה בארצות הברית או בקנדה תתקעו מזלג, תגלו שפע מסחרר של אפשרויות טבעוניות מכל הסוגים: ממסעדות אתניות ועד אוכל רחוב, ממסעדות יוקרה ועד משאיות בתנועה. מעבר לבתי אוכל טבעוניים, אמריקה הצפונית היא גם המרכז העיקרי של פיתוחי מזון חדשניים, פורצי דרך ומעוררי סקרנות. כמה מהחברות שפועלות בה כבר קוצרות הצלחה עצומה וחודרות במהירות מסחררת לשווקים העולמיים. דוגמאות להמחשה: Beyond Meat שעומדת מאחורי ההמבורגר הצמחי ביונד בורגר והונפקה באחרונה בבורסה תוך גיוס מהיר של 4 מיליארד דולר; חברת Impossible Foods שפיתחה המבורגר מדמם מהצומח, המוגש היום ביותר מ־5,000 מסעדות ברחבי העולם והופכת בימים אלה, סניף אחרי סניף, לאופציה הטבעונית המוגשת בסניפי בורגר קינג ברחבי ארצות הברית; JUST, שהפכה את שוק המיונז המקומי על פיו ובאחרונה החלה לשווק תחליף ביצה נוזלי להכנת מקושקשת שהפך ללהיט עולמי; ויש גם חברות חדשניות העוסקות במיזמים מדעיים של ייצור במעבדה של בשר וחלב. שוק בנסיקה, כבר אמרנו?

מנהטן לבדה היא לונה פארק בלתי נגמר של קולינריה טבעונית במיטבה. ההמלצה שלי היא לדגום לפחות מקום אחד מכל סוג: אסייתית עילית, המבורגר ראוי, פיצה משובחת וארוחת ירקות מושקעת

ניו יורק

מנהטן לבדה היא לונה פארק בלתי נגמר של קולינריה טבעונית במיטבה, כך שאם אתם לא עוברים לגור שם תצטרכו לוותר מראש על הרעיון שאפשר להספיק לטעום הכל. ההמלצה שלי היא לדגום לפחות מקום אחד מכל סוג: אסייתית עילית – למשל Kajitsu הזן־יפנית, או Hangawi הקוריאנית; המבורגר ראוי – של Cinnamon Snail, של Superiority Burger וכמובן חובה לטעום את ה־Impossible; פיצה משובחת – למשל ב־Double Zero השיקית; וארוחת ירקות מושקעת במסעדה הצמחונית Dirt Candy, שם ערוכים להכין כמעט את כל התפריט בגרסה טבעונית. אל תפספסו את כרוב הניצנים שמגיע צלוי על משטח אבן לוהט, עם המון תוספות שאתם מגלגלים בעצמכם לטאקו חסה, או את הברוקולי המעושן שמוגש כמו נקניקיה בלחמנייה. כדאי מאוד גם לפנות חצי יום לסיבוב בוויליאמסבורג שבברוקלין, השופעת תחנות אוכל מוצלחות. כדי לא להתבלבל מהשפע מומלץ להיעזר במדריך המסעדות Vegan Gotham, של הבמאי הישראלי־ניו יורקי נמרוד שפירא – בעצמו גרגרן טבעוני מושבע.

פילדלפיה

עיר מקסימה שמעולם לא עלתה על מפת התיירות הישראלית. למרבה ההפתעה שוכנות בה כמה מהמסעדות הטבעוניות המוצלחות ביותר ביבשת, כמו Vedge (מסעדת ירקות עילית), אחותה הקטנה V-street שמגישה אוכל רחוב עדכני עם טאץ' של שף, והבר הטבעוני הטרנדי בעל השם המושלם Charlie Was A Sinner. חוץ מקוקטיילים איכותיים תוכלו למצוא פה מנות משובבות נפש כמו לחמנייה מאודה עם חצילים מקורמלים, או ראמן פטריות וטופו משי.

לוס אנג’לס

כאן תמצאו את המסעדה המשובחת Cross Roads של השף טל רונן (ממוצא ישראלי), מי שעומד גם מאחורי מותג הגבינות המעולות Kite Hill (שימו עליהן יד ב־Whole Foods). אל תפספסו גם את מסעדת Little Pine המצוינת של המוזיקאי Moby, שכל רווחיה (!) מועברים לתרומה למען בעלי חיים. כדאי לנצל את הביקור בעיר כדי לבקר גם באחד מסניפי Veggie Grill – רשת משודרגת לפאסט פוד טבעוני, שכבר התרחבה גם אל החוף המזרחי.

מקסיקנית כיפית Gracias Madre בסן פרנסיסקו. צילום מתוך עמוד האינסטגרם
מקסיקנית כיפית Gracias Madre בסן פרנסיסקו. צילום מתוך עמוד האינסטגרם

סן פרנסיסקו

כדאי להתמקד דווקא במסעדות טבעוניות אתניות: יפנית ושמה Shizen, במקסיקנית הכיפית Gracias Madre ובקרוב גם באיטלקית המסקרנת והמושקעת Baia, שיפתח בקרוב השף מסעדן הבולט ביותר בתחום – Matthew Kenney.
פורטלנד: מולדת ההיפסטרים הלא מוכרזת ובית חם ליוצאי הדופן, מחבקת באופן טבעי גם את המגמה הטבעונית. אפשר למצוא בה בין היתר מסעדת שף קטנטנה ונהדרת בשם Farm Spirit שם תשבו על הבר לארוחת טעימות מרובת מנות עונתיות, כמו אטריות תפוחי אדמה עם חסת ים מעושנת ופרחי לפת. יש גם מסעדה משפחתית של גריל טבעוני בשם Homegrown Smoker, סניף של הרשת המתרחבת Next Level Burger, לפחות שתי מאפיות טבעוניות ללא גלוטן (Petunias Pies ו-Back to Eden), פאב עם בירות מעולות ואוכל הודי (The Sudra), וכמובן בית ספר ליוגה שיש בו מסעדה (Prasad) המגישה כבר שנים קערות בודהה מושקעות.

לבלוג של אורי שביט – טבעוניות נהנות יותר