ליאור משיח
שוגר וומן
בוגרת לימודי קונדיטוריה ואפיית לחם ב- International Culinary Center במנהטן. שימשה כשף-קונדיטורית במסעדת פרונטו, עבדה כסטאז'רית בנומה שבדנמרק והיום כותבת בלוג ומנחה סדנאות אפייה.

חלה שחורה

שווה להתאמץ ולהשיג אבץ בשביל להכין בבית את החלה השחורה והדרמטית הזו, שטעימה כמו שהיא מהממת ביופיה

7 באוגוסט 2019
חלה שחורה של ליאור משיח. צילום: דרור עינב
חלה שחורה של ליאור משיח. צילום: דרור עינב

מישהו פעם אמר לי, שאם מנסים מספיק, ועושים מספיק טעויות, לפעמים, עושים טעויות שיוצרות דברים נפלאים. אני חושבת שזו ההגדרה הכי טובה לחלה השחורה שלי. לפני קרוב לשנתיים, פנה אליי דן לב, הצלם המוכשר שעומד מאחורי פרויקט קולור פוד וביקש ממני לחשוב על צבע ופרויקט. לא הרבה זמן לפני כן חזרתי מלאת השראה ממקסיקו, והחלטתי להכין טאקוס שחורים. זה יצא מדהים, ובלי לשים לב לקחתי על עצמי פרויקט לבדוק מה עוד אפשר להפוך לשחור, וזה יעבוד. מה הכוונה יעבוד? יהיה מגרה, יהיה קשור, יהיה טעים. לדעתי הצבע השחור כל כך מיוחד ומרשים, שבצורה הנכונה גם יכול לעורר הרבה תיאבון באוכל, כשכמובן לא נראה שרוף.

אז הכנתי מקרונים שחורים ודרמטיים ונזכרתי בחלום שהיה לי עוד מימי כשף קונדיטורית במסעדת פרונטו התל אביבית, להכין גריסיני (מקלות לחם) שחורים. בדיוק קבעתי יום צילומים וחשבתי שיהיה נחמד לשחק בצבע לאורך כל יום הצילומים. המשכתי לחשוב על הרעיון של לחם שחור, אז חשבתי, איך לא – חלה שחורה! אני גם ככה מכינה חלה, כי כולם יודעים שזו לא שבת בלי חלה, אז למה שלא תהיה שחורה? כנראה שגם אתם חושבים כמוני, כי מאז היא נמכרת אצלי בכל מכירה, ותמיד מעוררת התפעלות כשאני מגישה אותה. אז בואו נדבר מעט על מה זה החומר הזה שצובע אותה בשחור.

מתכון לחלה שחורה של ליאור משיח

חלה שחורה של ליאור משיח. צילום: דרור עינב
חלה שחורה של ליאור משיח. צילום: דרור עינב

ראשית: מה זה אבקת לילה?
אבקת לילה, היא בעצם אבץ, או ברזל. מדובר בצבע מאכל טבעי, וגם תוסף תזונה. במקרה לאורה, לקוחה שהגיעה אליי למכירה של יום שישי, שלחה לי כתבה, המסבירה למה האבץ בריא לנו. לאבץ תפקיד חשוב בחלוקת תאים, בתהליך הגדילה, בריפוי פצעים, במערכת החיסונית ובשמירה על מאזן חומציות נכון. הוא מהווה מרכיב בעשרות ואולי מאות ריאקציות אנזימתיות בגוף האדם. מחסור חמור באבץ אינו נפוץ בעולם המערבי, אך מצבים גבוליים עלולים להפריע לגדילה, לתיאבון ולחוש הטעם, בעיקר אצל ילדים. ירידה בחוש הטעם היא הסימן הראשון למחסור באבץ. תסמינים נוספים הם מערכת חיסונית חלשה, בעיות עור, נשירת שיער, שלשול, עייפות, ריפוי פצעים איטי ועיכוב בהתפתחות של תינוקות.

מאיפה משיגים אבץ?
אין לי ספק שחיפוש מהיר ברשת יניב יותר מתוצאה אחת. אבל, אני רוכשת את רוב האבקות המשמשות אותי במטבח ובקונדיטוריה מהאחד והיחיד – סרחיו. (לינק לאתר טקסטורות) אם עבדתם אי פעם במטבח בארץ, אתם בוודאי מכירים אותו. אם לא – נעים להכיר. בטח שמתם לב שאני משתמשת במתכון בשמן זית. למה שמן זית? אני אוהבת להשתמש בשמנים שאני אוהבת לאכול, בדיוק כמו בישול עם יין. אני לא רואה סיבה להשתמש בשמן צמחי, דל בטעם ובערכים תזונתיים, כשהחלופה היא להשתמש בשמן טעים, איכותי ומזין בהרבה. אני משתמשת בשמן זית כמעט לכל אפייה, גם אם מדובר בעוגה בחושה. אם לא אוהבים, ניתן להשתמש בכל שמן צמחי אחר שאוהבים.